CBB för damer på SM i AF

Home Forums SKKF informerar CBB för damer på SM i AF

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #683015
    Mirre wrote:
    Jag skulle snarare säga:
    Ännu roligare blir det när vi får se Chattis på scen igen! :emo-thumb

    Samtidigt vill jag tillägga till er tjejer som funderar på att köra: Sluta fundera! Kör nu när chansen finns! :up:

    Tack tjejer, ja vi får se när, men förhoppningsvis inte too far away.:)
    Hoppas det blir många i den nya grenen iaf.)

    #683016
    Mirre wrote:
    Jag skulle snarare säga:
    Ännu roligare blir det när vi får se Chattis på scen igen! :emo-thumb

    Samtidigt vill jag tillägga till er tjejer som funderar på att köra: Sluta fundera! Kör nu när chansen finns! :up:

    Själv då, Mirre?;)

    #683017
    xsmall wrote:
    Riktigt kul med CBB för tjejer:up: Hur deffad ska man vara i tjejernas CBB!?! Killarna brukar ju vara väldigt hårda. Hur ser regelverket ut?

    Finns inget i reglerna som säger hur deffad du måste vara i reglerna för CBB eller i BB heller för den delen! Dock finns det direktiv för hur hårt deffad man inte får vara i Bodyfitness enligt regelverket och det är ett krav att alla som tävlar ska kunna reglerna som gäller för den klass man själv deltar i innan man tävlar!
    Bättre att först ställa sig frågan hur mycket muskler behöver man ha för att tävla i tjejernar CBB innan man frågar hur deffad man ska vara! Man tävlar trots allt om vem som har mest muskler och inte om vem som deffat mest.
    Men hur hård och stor man ska/kan vara styrs ju av vikt kontra längd! I ditt fall betyder att du får ha en maxvikt på 46kg, dvs ett kilo mer än när du tävlade på Fitnessfestivalen sist, om nu din våg vägde rätt???

    #683018

    Stefan gör man verkligen de i sverige? bodybuilding liksom cbb värkar inte handla så mycket om muskler här i vårt land längre,utan räcker man kommer in sönderdeffad och mindre muskler tycker jag de värkar som

    Stefan Henningson wrote:
    Man tävlar trots allt om vem som har mest muskler och inte om vem som deffat mest.
    #683019

    I damernas cbb judging criteria: vem ser bäst ut – form, muskler, balans, frames,linjer — samma som i bb,bf , fitness osv. Det är inte så svårt.

    I really think that nowhere in the world you judge only looking at musclemass.

    Det är inte så svårt.

    Hur hård ska man vara då? Så hård man bara kan att man fortfarande ser bra ut. Har man inga muskler, jättehård form bara ser inte bra ut (again ”anorectic look” is not good ***means NOT anorexia***). Men har man muskler, så hårt man bara kan. Lätt.

    Viktgränser. Man kunde fixa dom 10 år, o det skulle fortfarande finnas några som inte ”passar i det”. Samma sak i herrars CBB. Några bara väger över fast har inte så mkt muskler, while some others ”fit in weight limits” with bigger mass. Rules are rules, you just have to live with them, and as a new sport, they possible are fixed after a few contests. But complaining about them after ZERO contest, not good!

    Tycker själv att i damernas CBB ”1980-talet”-female bodybuilding look is good. Dock lite hårdare än de var då.

    Good to remind:
    That someone wins a contest, does not mean that her/his look is something judges think it is perfect. It is judges’ choice to be best in THAT LINE UP, in THAT DAY. I mean now that .. if someone win female CBB with soft condition and not so big muscles, does not mean that judges look for soft and tiny girl in CBB. No, they just pick the winner, and if there is no better ones, it may be tiny and soft.[/b]

    #683020
    Stefan Henningson wrote:
    Finns inget i reglerna som säger hur deffad du måste vara i reglerna för CBB eller i BB heller för den delen! Dock finns det direktiv för hur hårt deffad man inte får vara i Bodyfitness enligt regelverket och det är ett krav att alla som tävlar ska kunna reglerna som gäller för den klass man själv deltar i innan man tävlar!
    Bättre att först ställa sig frågan hur mycket muskler behöver man ha för att tävla i tjejernar CBB innan man frågar hur deffad man ska vara! Man tävlar trots allt om vem som har mest muskler och inte om vem som deffat mest.
    Men hur hård och stor man ska/kan vara styrs ju av vikt kontra längd! I ditt fall betyder att du får ha en maxvikt på 46kg, dvs ett kilo mer än när du tävlade på Fitnessfestivalen sist, om nu din våg vägde rätt???

    I såna fall skulle ju du aldrig kunnat tävla. Dina 84kg på 184cm kan man ju inte direkt kalla för mycket muskler..är ju till och med för lite för cbb. Du ska nog va lite försiktig med vad du skriver med tanke på att du är under utredning. Ser fram emot att snacka med dig nästa gång jag träffar på dig i Lidköping..ska bli kul att se om du vågar säga samma saker som du sa om mig till min flickvän när jag låg på sjukhuset.

    #683021
    Mike_s wrote:
    I såna fall skulle ju du aldrig kunnat tävla. Dina 84kg på 184cm kan man ju inte direkt kalla för mycket muskler..är ju till och med för lite för cbb. Du ska nog va lite försiktig med vad du skriver med tanke på att du är under utredning. Ser fram emot att snacka med dig nästa gång jag träffar på dig i Lidköping..ska bli kul att se om du vågar säga samma saker som du sa om mig till min flickvän när jag låg på sjukhuset.

    Sen så är jag 183cm och får enligt reglerna i CBB väga 90kg vilket var exakt den vikt jag vägde när jag vann på Lucia 2007:whistle:
    Som privatperson har jag rätt att säga min egen åsikt särskilt om någon ställer en direkt fråga, som domare har jag t.o.m en skyldighet att svara på frågor om min egen bedömning på en tävling jag dömt! Men då jag ej dömt din flickvän på någon tävling så förstår jag inte problemet? Men som sagt, undrar du något så är det bara att fråga och du ska få ett ärligt svar, vilket jag alltid ger:up:

    #683022
    Stefan Henningson wrote:
    Sen så är jag 183cm och får enligt reglerna i CBB väga 90kg vilket var exakt den vikt jag vägde när jag vann på Lucia 2007:whistle:
    Som privatperson har jag rätt att säga min egen åsikt särskilt om någon ställer en direkt fråga, som domare har jag t.o.m en skyldighet att svara på frågor om min egen bedömning på en tävling jag dömt! Men då jag ej dömt din flickvän på någon tävling så förstår jag inte problemet? Men som sagt, undrar du något så är det bara att fråga och du ska få ett ärligt svar, vilket jag alltid ger:up:

    Med tanke på att du är under utredning för att ha hotat henne och sagt riktigt sjuka olämpliga saker till henne, finns ett flertal vittnen till detta. så tycker jag inte att det är lämpligt att du skriver till henne överhuvudtaget. Jag kommer ställa till med ett jävla väsen om du någonsin får jobba som domare igen.

    #683023
    Maria Eriksson wrote:
    Själv då, Mirre?;)

    :D Just nu tar jag lite brejk från tävlandet. Hur långt det blir får vi se. ;) Efter att ha tävlat varje år sedan 2004, har jag valt att prioritera annat kul i livet närmaste tiden. :)

    #683024

    Skoj med något nytt!! Hoppas bara att det funkar med CBB för tjejer så man kan satsa om några år när man byggt på sig ordentligt. :emo-thumb

    #683025

    Extremt bra initiativ!:emo-thumb

    Undviker att nämna att viktengränsen verkar vara såpass väl tilltagen att gränsen till byggning riskerar att blir suddig? Tror det i värsta fall kan skrämma många?

    Undrar även här hur förbundet ställer sej till hårdhet? Svårt att säga innan & ”störst hårdast & bäst” vinner såklart; men förutom detta, skall byggarhårdhet eftersträvas eller BF-hårdhet?

    Vet att reglerna inte gäller mej, men undrar ändå..:ike:

    #683026

    CBB, är ju bodybuilding, så det måste ju innebära att det ska vara byggarhårt?

    Känns konstigt om bf tjejer, ska kunna köra, bf, cbb och byggning samma tävling. Lite som det varit nu. Borde inte CBB bli något mitt emellan BF och byggning. Typ lika hårda som byggarna men inte samma vikt.

    Hur står sig våra byggar tjejer i jämförelse med CBB viktgränserna?

    #683027
    Andreaz Engström wrote:
    Hur står sig våra byggar tjejer i jämförelse med CBB viktgränserna?

    Hej,

    Det beror på vilka vi pratar om men såhär på ett ungefär ser statistiken ut för kvinnliga bodybuilders.

    Längd Vikt cbbgräns max för cbb
    156 53 -108 48
    160 52 -108 52
    161 55 -108 53
    162 56 -108 54
    164 65,5 -106 58
    166 69 -106 60
    168 61,5 -106 62
    168,5 60 -106 62,5
    170 64 -106 64
    171 68 -106 65
    177 79 -106 71

    Summa: De lätta damerna måste bli lättare för att komma med i cbb. De tyngsta rätt mycket lättare. Men de mittemellan kan ibland till och med få öka i vikt. Bodyfitnessdamerna däremot ligger något/några kilon under och i många fall exakt på maxvikten. Notera dock att bodyfitnessdamerna i regel är mindre deffade vilket i sig innebär kanske så mycket som 2 kilo mindre i vikt för vissa som ger en större marginal (plats för muskler)till maxvikten.

    Mvh,
    Mirre

    #683028

    Roligt att det kommer fler grenar även för tjejer, känns ju som allt fler blir hälsomedvetna och hittar till gymmen. Kul att det då kommer tävlingar som en morot för nya mål!!:emo-thumb

    #683029

    Jag tycker att det är bra att man har ganska hög viktgräns, för de ger ju fler tjejer möjlighet att kunna tävla, själv så har jag inte så lätt för att komma under 64kg som ja får väga och jag tävlar i bf.:yikes: vägde 65 sist…visst var där mer att plocka,men det lär ju inte bli lättare om man förhoppningsvis lagt på sig lite muskler…sen säger inte jag att jag är så speciellt musklig, men man kan se otroligt olika ut på samma vikt, jag har varit både fet, trimmad och mittemellan på 65:p samtidigt som en lika lång tjej kan se mycke muskligare ut på 5kg mindre, de går inte att dömma utifrån vikt!

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.