CBB för damer på SM i AF

Home Forums SKKF informerar CBB för damer på SM i AF

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #683030

    :emo-thumbBra initiativ! Spännande att se hur många som anmäler sig. Synd bara att det ”slår” lite fel för de kortare/längre tjejerna.
    tar mig själv som ex. 154 cm och vägde 50,9kg (SM-07, -55), anser mig inte vara bland de mest muskulösa, visst kunde jag ha varit lite hårdare men ner till 46 kg hade jag nog aldrig klarat Det kanske finns behov av att se över viktgränserna så småningom. Kanske en längd/viktkoefficient som den killarna har skulle vara mer ”rättvist”?

    …..men som sagt, BRA INITIATIV!!:emo-thumb

    #683031

    Angående hårdhet frågan …

    .. lite svårt o säga. Alla fattar ju olikt vad är ”BF hårdhet” eller ”byggarhårdhet”. Tittar man på BF tjejer eller BB tjejer, i båda finns det jiggle butts o hårda gluts. Zrinka Korac var ju extreme hård när hon vann em over all i bodyfitness, sen man sett en hel del soft butts i BB. Men IMO närmare bra byggarehårdhet i CBB än vanligtvis i BF. Men igen – så att det fortfarande ser bra och kvinnlig ut (behöver väl inte vara Kristy Hawkins 2007 nationals-hårdhet)..

    Som jag skrev innan, det är omöjligt att fixa viktgränser så att de skulle vara PERFEKTA och helt rättvisa till ALLA. Igen borde man inte bara titta på vikten, utan vikt / längd relation. Till exempel jag. 175 cm lång , kunde väga MAX i CBB 69kg. Går jag till BB scenen med 175cm, skulle se väldigt lätt ut med den vikt mot de heavyweight girls. (de knappt väger så mkt, men är mkt mkt mkt kortare). Visst kan dom ändras om ett par år, men ni har ju inte haft en tävling, så ….no time for complain about max weights.

    Men igen ska jag säga , gör det inte så svårt. Det är bara att köra, fixa formen, inte bara titta på vågen utan komma in med en bra form, hård ( IMO good separations i benen måste man ha att vara i bra hårdhet i CBB..) och njuta av en kul gren.

    #683032

    En fråga som infinner sig är om det verkligen ska vara 100% ”rättvist” för alla? Är det inte idrott vi håller på med? Säg en enda idrott som är ”rättvis”…

    Låt oss ta 100 m löpning som exempel. Jag vet många som är bättre både på 80 och 120 meter och därmed per definition borde känna sig ”orättvist” behandlade. Men gnäller de? Nej, för det gör man inte i den kulturen.

    De flesta idrotter gynnar uppenbart en viss kroppstyp och missgynnar de flesta andra, men lik förbannat kommer det då och då en Stefan Holm och vänder uppochner på alltihop. Gemensamt för dessa Holmare är att de ägnat ytterst begränsad tid åt att hitta alla saker som gör det omöjligt för dem att lyckas och mer tid och kraft åt att klura ut hur man ger fan i vad som är begränsande.

    #683033

    Nu när ni pratar om vikt och längd kom jag att tänka på en liten brun bb-tjej som hade klarat viktgränsen…är hon bra i bb, så hade hon varit ännu bättre här.
    Får höra med henne, men hon säger att det inte blir någon tävling det närmaste.
    Hennes stats: 159-160cm får då väga 51-52, precis vad hon vägde på sm senast, tror jag.

    #683034

    Detta är nu inte om The case Jonas skrev om… men… kom i mina tankar bara att … Vet att många svenska tjejer som har deltagit i BB, kan fixa viktgräns. Men det varit ju en hel del lite mindre bb tjejer i SVE o tycker att CBB skulle passa bättre för dem än BB (dock de kan köra vad de vill, men bara att ni inte undrar varför så många kunde göra CBB som deltagit i BB). Tex i Finland skillnaden mellan CBB och FBB i Finland är mkt mkt större (Våra FBBer kunde aldrig fit in weigh limits). Vi har inte haft så många FBBer och de vi har, är / är nästan värld klass size. Däremot i SVE har ni haft en hel del mindre national klass FBBers. Alltså tror att det kan vara så att många av dessa tjejer byter till CBB, men det är inget fel med det… :up: Alltså bara att man har deltagit i BB, betyder inte att man kunde inte ”fit” in CBB, tvärtom, tror att många av dessa mindre FBBers ni haft tex i Lucia, kunde ha the size/condition man vill se i CBB.

    Notice : jag har ju inget att göra med SKKF, så kanske de berättar allt man behöver att veta, men kunde bara inte vara utan att kommentera :D

    #683035
    Jonas Lundberg wrote:
    Nu när ni pratar om vikt och längd kom jag att tänka på en liten brun bb-tjej som hade klarat viktgränsen…är hon bra i bb, så hade hon varit ännu bättre här.
    Får höra med henne, men hon säger att det inte blir någon tävling det närmaste.
    Hennes stats: 159-160cm får då väga 51-52, precis vad hon vägde på sm senast, tror jag.

    Ja jäklar va giftig hon kunde blivit i CBB. Om ingen får vara större, är det inte många som är bättre.:up:

    Vill bara tillägga att jag det är ett suveränt initiativ.:) Känns som att man trampar folk på tårna lite när man har funderingar- men åsikter finns ju alltid i stugorna”, lika bra att de ventileras och vänds & vrids på! (på en för ändamålet lämplig plats som denna?)

    #683036

    Riktigt bra initiativ!!!! Fick veta detta igår och blev SÅÅÅ glad! Synd att man bestämt sig för å stå över tävlingar iår!

    En annan fråga…kommer den att köras på alla tävlingar 2010? Typ GP, SM och Lucia el endast SM? Fast ni kanske inte funderat så långt fram?

    #683037
    Sally Adham wrote:
    Riktigt bra initiativ!!!! Fick veta detta igår och blev SÅÅÅ glad! Synd att man bestämt sig för å stå över tävlingar iår!

    En annan fråga…kommer den att köras på alla tävlingar 2010? Typ GP, SM och Lucia el endast SM? Fast ni kanske inte funderat så långt fram?

    Hej Sally,

    Precis som Jörgen skrev i första inlägget så körs det på prov.
    [http://forum.body.se/showpost.php?p=683274&postcount=1]

    Mvh,
    Mirre

    #683038
    MickeGBG wrote:
    Ja jäklar va giftig hon kunde blivit i CBB. Om ingen får vara större, är det inte många som är bättre.:up:

    Vill bara tillägga att jag det är ett suveränt initiativ.:) Känns som att man trampar folk på tårna lite när man har funderingar- men åsikter finns ju alltid i stugorna”, lika bra att de ventileras och vänds & vrids på! (på en för ändamålet lämplig plats som denna?)

    Tävlar man i kroppssport så får man ta kritik om ens fysik, det har inget med personlighet att göra, som många tycks tro eller dom blir stötta…
    Ingen kommer någonsin att få den perfekta fysiken och vad som är idealet varierar ju efter personlig smak.
    Den som vinner en tävling är ju bäst för dagen och kanske idealet just då, nästa gång så är det någon annan och den första vinnaren hade tydligen mycket brister mot denna suveräna vinnare osv. :D

    Pratade med personen ifråga innan, verkar som det var intressant…kanske inte i år…

    #683039
    Mirre wrote:
    Hej Sally,

    Precis som Jörgen skrev i första inlägget så körs det på prov.
    [http://forum.body.se/showpost.php?p=683274&postcount=1]

    Mvh,
    Mirre

    Hej Mirre,

    Jo jag läste det – tolkade ”körs på prov” på annat sätt.
    Då är det bara att hoppas att många ställer upp så tävlingen blir av även i framtiden.

    #683040
    Sally Adham wrote:

    Då är det bara att hoppas att många ställer upp så tävlingen blir av även i framtiden.

    Exakt! :emo-thumb

    #683041
    RosieA wrote:
    Jag tycker att det är bra att man har ganska hög viktgräns, för de ger ju fler tjejer möjlighet att kunna tävla, själv så har jag inte så lätt för att komma under 64kg som ja får väga och jag tävlar i bf.:yikes: vägde 65 sist…visst var där mer att plocka,men det lär ju inte bli lättare om man förhoppningsvis lagt på sig lite muskler…sen säger inte jag att jag är så speciellt musklig, men man kan se otroligt olika ut på samma vikt, jag har varit både fet, trimmad och mittemellan på 65:p samtidigt som en lika lång tjej kan se mycke muskligare ut på 5kg mindre, de går inte att dömma utifrån vikt!

    Vaddå ger fler möjlighet att kunna tävla? De som väger över kan ju lätt tävla ”riktig” BB utan att behöva skämmas. Du har mycket muskler Rosie! :up:

    #683042

    Om det nu blir så att tidigare SM-vinnare i BB går över till CBB är ju själva poängen med att införa grenen borta. Meningen var väl att fler tjejer ska våga sig upp på scen, dvs de som ännu inte är klara för BB, men som gillar det bättre än BF.

    #683043
    camilla wrote:
    Vaddå ger fler möjlighet att kunna tävla? De som väger över kan ju lätt tävla ”riktig” BB utan att behöva skämmas. Du har mycket muskler Rosie! :up:

    Tack Camilla:)

    Jo jag hade kanske kunnat tävla i BB, men jag känner inte att jag är där ännu, förra årets BB SM var inte och leka med! Men allting har sin tid!

    Men de är väl bra att fler kan tävla, som jag försökte säga så avgör ju inte vikten om man är bra eller dålig.

    #683044
    camilla wrote:
    Om det nu blir så att tidigare SM-vinnare i BB går över till CBB är ju själva poängen med att införa grenen borta. Meningen var väl att fler tjejer ska våga sig upp på scen, dvs de som ännu inte är klara för BB, men som gillar det bättre än BF.

    Är ju redan många tjejer som tävlar framgångsrikt i BF och BB så blir dom högt placerade i BF och även i BB så kommer nog flera försöka lägga till en ”grand slam” och värkar ju inte vara omöjligt att kunna vinna i dessa 3 grenar av samma person…:what:

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.