CBB för damer på SM i AF

Home Forums SKKF informerar CBB för damer på SM i AF

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 76 through 83 (of 83 total)
  • Author
    Posts
  • #683045
    Henrik Lindh wrote:
    Är ju redan många tjejer som tävlar framgångsrikt i BF och BB så blir dom högt placerade i BF och även i BB så kommer nog flera försöka lägga till en ”grand slam” och värkar ju inte vara omöjligt att kunna vinna i dessa 3 grenar av samma person…:what:

    En tjej som har fysiken kan tävla med framgång i alla discipliner!
    Bra eller dåligt, men det är så.

    #683046
    Jonas Lundberg wrote:
    En tjej som har fysiken kan tävla med framgång i alla discipliner!
    Bra eller dåligt, men det är så.

    Ja precis! Och ingen borde ha något att klaga över det. Om man bara fixar vad det krävs (längd i bf, vikt i bb, längd/vikt i Cbb), och ser man bäst ut på scenen enligt det criteria man tävlar i, så vinner man det och thats it. Nothing wrong with that. Som jag skrev tidigare, kan man vinna under samma helg allt … BF,CBB,BB om man är enkelt bäst och det finns inga bättre. Ingenting konstigt med det.

    With a good physique you can win / place well in both figure and bb, if you are better than the others in lineups! Simple is that. I once saw one competitor win both figure and bb during same weekend at same show. Why? In figure line up she was for sure biggest of them, but only one with good condition, frames, proportions, everything. In bodybuilding not the biggest one, but as there were no better once, she won that too.So, no matter if you step in figure o bb line up, you can get succeed with same package, if you are better than the others in that lineup, if you are not, you dont place that well. So no matter what you have done earlier and no matter what you will do, you get always judged in line up you compete in and get compared with those others.

    Jag tycker det är :frust: att ngn säger att hoppas någon inte deltar. Det är en sportsgren (NO, this is NOT ”lets keep this those who dont have muscles”-class) och alla har lika goda möjligheter att vara / bli så bra som helst.

    Tittar man på herrars CBB, hittar man en hel del EX- BBers och till och med såna som ibland deltar i BB med (o många internationellt framgångsrika CBB tävlande är många gånger i toppen av nationell BB). Till exempel Marek Kalmus gjorde det, Morozov, samt PA Konstedt , har ju varit många gånger TOP 5 i BB i EM och VM, nuförtiden gör det samma i CBB. Nu Henrik Henningson gör det samma alltså byter från BB till CBB. Och jag ser inga problem med det.

    Alltså IMO var och en som fixar viktgräns, följer regler o vill tävla är vällkommen, och om någon klagar över det , är det mkt mkt unsportsmanlike.

    In my opinion, the new class is not any bad-bodybuilders-class, it is CBB,totally an own thing, and if you keep yourself in weightlimits and other rules, you can improve your musclemass and hardness as much as you want.

    #683047

    Åh, som jag har längtat…! Bara man klarar av att pressa ner sig till dem 61 kg som jag max får väga:yikes: Men i år vet man iaf att SM är i början av sep å inte i slutet som jag trodde förra året å resultatet därefter! :frust: Nu kan man planera bättre, så hoppas jag det bär hela vägen. Ska bli jättekul att testa på å jag hoppas att det blir bra uppslutning.. Nu kör vi, brudar!! :yahoo:

    #683048
    Jonas Lundberg wrote:
    En tjej som har fysiken kan tävla med framgång i alla discipliner!
    Bra eller dåligt, men det är så.

    absolut,håller med! men min poäng i det hela är att det är ”synd” att det inte dömms mera efter vad man tävlar i…men som sagt, allt handlar ju om vad man har för startfält bakom sig:)

    #683049
    Henrik Lindh wrote:
    .. är ”synd” att det inte dömms mera efter vad man tävlar i…

    Vad menar du med detta? Precis så det går -döms efter man tävlar i. Try to give one example so you notice, that you dont have any example;)

    #683050
    Anne wrote:
    Ja precis! Och ingen borde ha något att klaga över det. Om man bara fixar vad det krävs (längd i bf, vikt i bb, längd/vikt i Cbb), och ser man bäst ut på scenen enligt det criteria man tävlar i, så vinner man det och thats it. Nothing wrong with that. Som jag skrev tidigare, kan man vinna under samma helg allt … BF,CBB,BB om man är enkelt bäst och det finns inga bättre. Ingenting konstigt med det.

    With a good physique you can win / place well in both figure and bb, if you are better than the others in lineups! Simple is that. I once saw one competitor win both figure and bb during same weekend at same show. Why? In figure line up she was for sure biggest of them, but only one with good condition, frames, proportions, everything. In bodybuilding not the biggest one, but as there were no better once, she won that too.So, no matter if you step in figure o bb line up, you can get succeed with same package, if you are better than the others in that lineup, if you are not, you dont place that well. So no matter what you have done earlier and no matter what you will do, you get always judged in line up you compete in and get compared with those others.

    Jag tycker det är :frust: att ngn säger att hoppas någon inte deltar. Det är en sportsgren (NO, this is NOT ”lets keep this those who dont have muscles”-class) och alla har lika goda möjligheter att vara / bli så bra som helst.

    Tittar man på herrars CBB, hittar man en hel del EX- BBers och till och med såna som ibland deltar i BB med (o många internationellt framgångsrika CBB tävlande är många gånger i toppen av nationell BB). Till exempel Marek Kalmus gjorde det, Morozov, samt PA Konstedt , har ju varit många gånger TOP 5 i BB i EM och VM, nuförtiden gör det samma i CBB. Nu Henrik Henningson gör det samma alltså byter från BB till CBB. Och jag ser inga problem med det.

    Alltså IMO var och en som fixar viktgräns, följer regler o vill tävla är vällkommen, och om någon klagar över det , är det mkt mkt unsportsmanlike.

    In my opinion, the new class is not any bad-bodybuilders-class, it is CBB,totally an own thing, and if you keep yourself in weightlimits and other rules, you can improve your musclemass and hardness as much as you want.

    Bra skrivit Anne! Delar din åsikt till 100%.
    Tror många fått för sig att CBB är för dom som inte kan/vill lägga på sig ”tillräckligt” med muskler. Jag säger som du CBB class is not any bad-bodybuilders-class!

    #683051
    AndreasP wrote:
    Bra skrivit Anne! Delar din åsikt till 100%.
    Tror många fått för sig att CBB är för dom som inte kan/vill lägga på sig ”tillräckligt” med muskler. Jag säger som du CBB class is not any bad-bodybuilders-class!

    Hail to that!

    Jag var en av dom som en gång i tiden fick höra att det skulle bli en ”bodybuilding light” och faktiskt gick på den lätta och tänkte att ”vem, fan vill se byggare utan muskler”. Meeeen, tji fick vi och idag tror jag ingen ifrågasätter CBB. Tvärtom är det väl där de ”bästa fysikerna” finns? Inte de största, men de bästa. All respekt till CBB!

    #683052
    Janpeter Sangborn wrote:
    En fråga som infinner sig är om det verkligen ska vara 100% ”rättvist” för alla? Är det inte idrott vi håller på med? Säg en enda idrott som är ”rättvis”…

    Låt oss ta 100 m löpning som exempel. Jag vet många som är bättre både på 80 och 120 meter och därmed per definition borde känna sig ”orättvist” behandlade. Men gnäller de? Nej, för det gör man inte i den kulturen.

    De flesta idrotter gynnar uppenbart en viss kroppstyp och missgynnar de flesta andra, men lik förbannat kommer det då och då en Stefan Holm och vänder uppochner på alltihop. Gemensamt för dessa Holmare är att de ägnat ytterst begränsad tid åt att hitta alla saker som gör det omöjligt för dem att lyckas och mer tid och kraft åt att klura ut hur man ger fan i vad som är begränsande.

    Håller med. Idrotter har regler och de som är bäst är de som har tränat bäst, och har bäst förutsättningar. Vissa säger att de har svårt för att tävla i byggning för att de är långa och för att det är lättare att packa på muskelmassa på en kort människa och att de egentligen varit bättre om de varit 7 cm kortare. Det är enligt mig som att säga, hade jag haft 4 kg mer muskelmassa hade det gått bättre på min senaste tävling, men jag har inte generna för att vara så stor så tidigt i min karriär.

Viewing 8 posts - 76 through 83 (of 83 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.