Lågvolymsträning – en länksamling

Home Forums Allmänt om gymträning Lågvolymsträning – en länksamling

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 376 through 390 (of 425 total)
  • Author
    Posts
  • #276907
    Allan wrote:
    Grymt inspirerande sida! I samma goa oldschool-anda som Brooks D Kubiks!

    Jag älskar verkligen old school-förhållningssättet till styrketräning. Fine, sättet på vilket det skrivs om pre-steroideran är sjukt macho och grabbigt och i mångt och mycket sjukt vulgärt, men vad gäller träningen är det så tillfredsställande down to the point. Det handlar alltid om det väsentliga; pressar, böj, marklyft och roddar. Trams som kontakt, hammercurls, pump etc behandlas aldrig. Skönt.

    #276908

    Jag har exakt samma tanke om detta, ibland blir det lite väl macho, just för att de förkastar split, och pumpträning så mycket. Men samtidigt gillar jag uttalanden som dessa:

    ”…stick to your program for a couple of years and don’t drop it and try something else just because some guy said it was good, or you read about it in a book, or you saw it on the internet, or some magazine said it was good or they talked it up on a discussion board, or whatever.

    Too many guys jump from program to program before they start to get results from anything they do. Stop doing that! Hunker down and put in some time in the Iron Mines. That’s what it takes for big gains.

    You see? It’s not that complicated.

    Don’t get so wrapped up in the details of training – in the minutia of training — that you forget to do the most important thing – going out there three times a week and hitting the iron hard and heavy. If you do THAT, you’ll do fine.”

    Brooks Kubik

    #276909

    Lite nyfiken på vad ni andra anser:
    Låt säga att ni kör någon form av abbreviated training. Föredrar ni då att köra alla pressar på en dag, typ:

    Dag 1
    Böj
    Bänk
    OHP

    Dag 2
    DL
    Chins
    (Curls)

    Eller

    Dag 1
    Böj
    Bänk
    (Dips/smalbänk/whatever)

    Dag 2
    DL
    OHP
    Chins

    Själv har jag alltid kört bänk och OHP på skilda pass, men funderar om längre vila mellan pressövningarna (typ alt 1 ovan) kunde medföra några fördelar. Orsaken till att jag splittat pressövningarna över två pass är att jag alltid prioriterat OHP och aldrig velat ha den som min ”andra press”.

    #276910

    Försökt skaffa mig en uppfattning om lågvolymsträning men eftersom många utav länkarna som länkats är på engelska som inte är min starka sida så undrar jag om någon kort kan förklara fördelar och nackdelar med lågvolymsträning.

    tack på förhand

    #276911
    Karl Alfred wrote:
    [http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2010/04000/Single_vs__Multiple_Sets_of_Resistance_Exercise.36.aspx En Meta-analys kring antal set:]

    Finns redan en tråd om ämnet: [http://forum.body.se/showthread.php?t=55332]

    #276912
    Grandmaster wrote:
    Det där är en finfin rutin. Enda ändringen jag skulle föreslå är

    Bench press 2 x 6 (platsbyte)
    Squat 1 x 20
    Overhead Press 2 x 10

    och

    Deadlift 2 x 4-6 (istället för Stiff-legged Deadlift 2 x 12)
    Chins 2 x 8 (with added weight)
    Calf raises 3 x 15

    och sedan cykla detta Mån/Fre eller var fjärde dag (dvs 2x/8 dagar).

    Växte själv mycket bra på en liknande rutin när jag först började träna enligt lågvolymprinciperna för många år sen.

    Då jag inte har varken tid eller lust att tillbringa flera dagar i veckan på gymmet under semestern. Så tänkte jag köra denna rutinen under min semester. Då undrar jag om detta är tillräckligt för att endast underhålla?

    #276913
    ByggerUt wrote:
    Då jag inte har varken tid eller lust att tillbringa flera dagar i veckan på gymmet under semestern. Så tänkte jag köra denna rutinen under min semester. Då undrar jag om detta är tillräckligt för att endast underhålla?

    Nu under sommaren kör jag själv bara var 4-5e dag, ungefär varje lyft var 12-14 dag. Så ja, det är tillräckligt. Krävs väldigt lite för att underhålla om du ser till att hålla hög intensitet varje set (intensitet = nära positiv failure dvs).

    #276914
    Grandmaster wrote:
    Nu under sommaren kör jag själv bara var 4-5e dag, ungefär varje lyft var 12-14 dag. Så ja, det är tillräckligt. Krävs väldigt lite för att underhålla om du ser till att hålla hög intensitet varje set (intensitet = nära positiv failure dvs).

    Ok tack för tipsen:up:

    Jag läser i tråden att johanww föreslår att man byter plats med OHP och chins är det att föredra?

    Sedan så undrar jag vad ni anser om att köra 5×5 med antingen stegrande vikt eller 5×5 på samma vikt och då inte köra till failure?

    Eller är det bättre att hålla sig till de givna set och reps antalet och köra till failure?

    Min tanke är att det blir fler arbetsset för muskeln om jag kör 5×5.

    #276915

    Vad säger lågvolymfolket om denna studien?

    [http://forum.body.se/showthread.php?p=1023256#post1023256]

    #276916
    ByggerUt wrote:
    Vad säger lågvolymfolket om denna studien?

    [http://forum.body.se/showthread.php?p=1023256#post1023256]

    Att den är skräp?

    Benspark? Please.

    Det hela är såklart mer komplext än hur proteinsyntesen påverkas på kort sikt.

    Återhämtning, progression och så vidare.

    #276917
    Jon Larsson wrote:
    Benspark? Please.

    Den är bra för separationer och djup i muskeln på diet.

    #276918
    jay wrote:
    den är bra för separationer och djup i muskeln på diet.

    Jepp. :D

    #276919

    Räcker det med två pass i veckan under deff?

    PASS1 (Måndag)
    Bänkpress (reverse pyramid) 2-3set
    Liggande lårcurl (reverese pyramid) 2-3set
    Stångrodd 3×6

    PASS2 (Torsdag)
    Sittande Militärpress utan ryggstöd (axelbrett) (revrese pyramid) 2-3set
    Chins (reverese pyramid) (axelbrett) 2-3set
    Benpress (5×5)

    Anledningen till att jag kör benpress är för jag har problem med knäna just nu så kan inte köra frontböj, annars tränar jag alltid frontböj, men saknar översträck + förhöjd knäskål som måste fixas innan stabiliteten är tillbaka.

    Kan heller inte kör marklyft pga knäna. Suger också riktigt hårt i marklyft vid tunga reps nära fail. Tekniken brister. Kör mycket hellre 3×5 eller 5×5
    isf.
    Hur ska jag underhålla korsryggen utan böj och mark? Tänkte på tunga dynamiska stångroddar.
    Har fått bra mage pga böj, borde slänga in nånting för mage också.

    Den ända tunga magövningen för mig är dragonflags. Men klara typ 15-20st ändå,
    Borde jag köra 2×10? Eller kanske 3×10 där?

    Min triceps växte bra av hantelectencions vid bulk, dvs fick bra volym i korta huvudet, borde jag köra separat triceps träning?

    Suger hårt i triceps efter bänkpress och militärpress.

    Skadar väl ändå inte att slänga in två set tricepsextencions och två set stångcurl? Vid nåt nåt av passen?

    #276920

    Bump*

    #276921

    Jag hade nog kört marklyft istället för bencurl, men i övrigt ser jag ingen orsak varför det där inte skulle fungera.

Viewing 15 posts - 376 through 390 (of 425 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.