Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

Home Forums Artiklar Presentation och en artikel kallad Den Termogena Dieten

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 163 total)
  • Author
    Posts
  • #239835

    Jag vet inte riktigt vilken kCal nivå jag bör ligga på under deff. Alla hemsidor som sägs beräkna det åt mig varierar från 2900-4300 i underhållsrek.(!!). Och jag har varit mycket noga med att bedöma min träning ärligt (2-4 timmar powerwalk om dagen + gym 3 ggr/v).
    De senaste veckorna har jag seglat kring 1500-2200 kCal/dygn i energiintag.

    Vägde innan dietens inträdande 98.3 kg (har tagit mig ca. 5-6 år att styrketräna mig till den vikten, från dåvarande 72 kg-rådeffad).

    Nu väger jag 84.9 kg och gissar på att jag under deffen bör ligga på 2200 kCal/dag. Correct?
    En sista fråga, hur många kCal innehåller 100 gr (skinnfri) kycklingfilé? Informationen varierar fluktuativt mellan 115 kCal/100gram–>170kcal/100gram!!

    EDIT:
    Förbehåller mig rätten att det jag skrivit kan komma att framstå som jävligt luddigt, men vaknade precis från 9 timmars skönhetssömn :O😉

    #239836

    • ”Det finns ett alldeles utmärkt träningsschema här på brädan, pinnat under Träning, som borde fungera ypperligt under dieten.”

    Någon som har hittat det?

    #239837

    Fel på båda punkter, Einstein.

    #239838
    Marco91 wrote:
    Kolhydrater är hjärnans huvudsakliga bränsle som även ger energi till hjärna, muskler och immunförsvar. Enbart hjärnan förbrukar cirka 120 gram kolhydrater per dag, vilket innebär att du tänker bort sex bananer per dag!

    Struntar du i kolhydraterna helt och hållet riskerar du inte bara att tappa din träningslust, utan också blir trögtänkt och trött. Infektionsrisken ökar och humöret kan sjunka, eftersom serotoninhalten i blodet sjunker.

    jag säger inte att du har fel på nått! Du kan väldigt mycket som stämmer rätt säkert. Jag är en avancerad nybörjare bara, men ersätter 40% fett i din diet kost kolhydraternas energi? det behövs väl endå just kolhydrater och inte fett för hjärnan och kroppen ska orka?

    Käka en vit baguette till frukost och bam! energin kom direkt :D

    Dieten innehåller inte 40% fett, vart du nu fick det från.

    Av det mycket höga proteinintaget blir en stor andel glukos via de novo glukoneogenes, och det är via denna mekanism hjärnans glukosbehov tillfredställs. Hade proteinintaget varit mycket lägre, och fetthalten mycket högre, hade detta skett via ketonkroppar.

    #239839

    Och nej man behöver varken 100 g kolhydrater eller kolhydrater av högt glykemiskt index efter träning. GI spelar noll roll för återhämtningen i denna kontext, och jag postade ju för fan siffror på hur mycket glykogen styrketräning förbrukade i en annan tråd du skapade.

    #239840
    Marco91 wrote:
    När hjärnan är van vid att koncentrera sig tex på jobbet eller skolan, och man får ledighet som jullovet tex så får man ibland nån gång en huvudvärk som stannar nån dag eller två. Den har jag fått precis, sorry glömde mängden du skrev. Okay ang protein visste jag inte detta. Mvh

    Vad har din huvudvärk med detta att göra. Posta inte en massa dravel.

    #239841

    Är den här dieten fortarande ”up to date” eller va man ska säga?
    Det har inte kommit några nya rön som verkar bättre/sämre?

    För övrigt grym artikel och mycket intressant läsning!

    #239842

    Ja. Nej. Tack.

    #239843

    Du verkar rätt dryg Grandmaster, för att vara så spetig menar jag.

    #239844

    En korrekt iakttagelse.

    #239845

    Haha, humor på riktigt. För övrigt hade det varit trevligt om någon kunde rensa tråden lite. Kanske om Grandmaster själv fick vara moderator över sin egen tråd? Onödigt tjafs känns.. ja, onödigt.

    #239846

    Tänkte bara säga några ord om dieten, då jag testat den på min första dietvecka. Har alltid varit nyfiken på hur jag skulle må under en diet med så lite kolhydrater.

    Bakgrund
    Lördag morgon kl 08:30 vägde jag in mig på 80,3kg. Jag började dieten på ca 2000kcal på träningsfria dagar och 2400kcal de dagar jag tränat. Formen var helt ok för de flesta medelsvenssons, se bild.

    [img=http://forum.body.se/attachment.php?attachmentid=53974&d=1229485590]Dagsupplägg

    Frukost
    500g kvarg blandat med 33g jordnötssmör + lite funlight

    Lunch
    500g kyckling + 300g grönsaker

    Träning
    Före träningen 70g russin och efter träningen en Recovery R2 50g

    Middag
    300g torsk
    200g ägg (3st xl ägg)
    300g grönsaker

    Kvällsmål
    200g keso

    1 vecka senare
    Då var det lördag igen och jag vägde in mig 08:30 som vanligt, nu stod vågen på 78,2 dvs en viktförlust på 2,1kg. Jag ser en liten förändring på kroppen, då magen blivit lite skarpare och lite mer av konturerna på benen syns.
    Har faktiskt varit förvånansvärt nöjd med volymen mat under dagarna och har inte alls känt samma hunger som jag brukar. Mitt vanliga diet upplägg bygger på 40% protein 40% kolhydrater och 20% fett, vilket funkat bra.

    Träningen
    Träningen har även den känts förvånansvärt bra. Har inte känt mig trött alls och har kunnat tränat tungt.
    Det närmsta jag kommit kardio är uppvärmningen på 1km på löpbandet, där jag joggat lätt på ca 5min. Annars har kardion varit obefintlig.

    Sammanfattning
    Min första tanke när jag såg dieten var att jag kommer vara oerhört trött av den låga mängd kolhydrater. Det visade sig att jag varit väldigt pigg, båda på dagarna och på träningen. Ordentliga måltider där jag känt att jag fått äta det jag behöver.
    Den enda nackdelen jag hittar, vilket kanske inte ens beror på min mat. Men det är att jag sovit väldigt dåligt i slutet av veckan. Men som sagt, det kan bero på andra saker.
    Tänk fortsätta köra det här upplägget under nästa vecka också, för att sedan utvärdera om det här är min grej. Kommentera gärna mitt upplägg om det är något som är konstigt eller något ni undrar över.

    #239847

    Jag upplever samma sak som Andreaz, att man är förvånansvärt pigg och fräsch med termogen kosthållning, vilket jag definitivt inte väntat mig innan jag provat.

    De stora, tillfredställande måltiderna och den medföljande mättnaden är kanske det bästa med hela dieten.

    #239848

    Ser inget konstigt med ditt matschema, Andreaz. Trevligt att du gillar upplägget.

    #239849

    Kan sömnproblemen som vissa upplever bero på ketonen BHB?

Viewing 15 posts - 61 through 75 (of 163 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.