Alströmertrofén 13 juni 2009

Home Forums Tävlingar och Events Alströmertrofén 13 juni 2009

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 112 total)
  • Author
    Posts
  • #604027

    Stefan – Alright, jag förstår, ber om ursäkt:)

    #604028

    Hej Stefan! Absolut inga hard feelings här inte, ville bara kolla om det fanns någon preskribitionstid. Får väl fundera på M.A.P pokalen eller lägga på lite muskler till och satsa på luciapokalen nästa år. Tack för ditt svar och lycka till med årets tävling.

    #604029
    resman wrote:
    Hej Stefan! Absolut inga hard feelings här inte, ville bara kolla om det fanns någon preskribitionstid. Får väl fundera på M.A.P pokalen eller lägga på lite muskler till och satsa på luciapokalen nästa år. Tack för ditt svar och lycka till med årets tävling.

    Det låter som sunda funderingar:up: Tycker definitivt du ska en fundering på M.A.P. som ett alternativ i en satsning inför Lucia 2010, alltid bra att se var man står och få tips från kunnigt folk om vad som kan bli bättre!
    Är Lucia 2010 målet så är det dags att bli ”serious” på riktigt, ingen tid att förlora! Så lycka till:up:
    Mvh Stefan

    #604030

    Hallå stefan

    Jag menar inom juniorer så har dom korta fördel om man inte har tränat så länge.
    men typ vilka längder är det för jag är 1.88 cm
    så undrade bara men tack

    #604031
    Arne s wrote:
    Hallå stefan

    Jag menar inom juniorer så har dom korta fördel om man inte har tränat så länge.
    men typ vilka längder är det för jag är 1.88 cm
    så undrade bara men tack

    Njaee, generellt så har det alltid varit svårare om man är kort i BB framför allt för proffsen som tex Lee Priest om vi nu pratar tävling med alla mot alla! På vanliga tävlingar med viktklasser kan det vara en fördel att vara kort i sin egen viktklass men de ofta ganska korta killarna i -70 står sig oftast slätt mot de tyngre klasserna! Detta gäller även för juniorer där en kort -80 junior(som väger fullt)sällan kan matcha de längre och idag betydligt tyngre juniorena i +80kg! Kommer inte ihåg vad Martin P vägde på SM förra året men runt 100kg ,troligen mer och då förstår vem som helst att det inte hjälper att killen i -80 är 20cm kortare då 20kg muskler smäller högre:nod
    Om du är 1,88cm över havet kan jag till 100% säga att du tävlar i längsta klassen, troligen kommer du med den längden även vara längst på hela tävlingen

    Men ingen regel utan undantag för det händer ju ibland att en kort kille slår till på en tävling med en komplett fysik som väl matchar de tyngre och längre killarna! Men att mäta 1.88cm är dock sällan någon fördel då det vill till en hyffsad muskelmassa för att matcha den längden, vilket man som junior kanske inte hunnit skaffa än! Men även de erfarna längre killarna i BB där muskelmassan oftast är imponerande hjälper inte då ben och vader inte fått ta del av överkroppens överflöd av massa!

    #604032

    Har någon koll vad vinnarna vägde (ca) förra året och kanske hur långa dom va?

    Skulle uppskattas!

    #604033
    Tabbe wrote:
    Har någon koll vad vinnarna vägde (ca) förra året och kanske hur långa dom va?

    Skulle uppskattas!

    Vi får väl se om vinnarna ser detta och själva kan berätta för vi har inte en aning då varken vägning/mätning av de tävlande görs! När man anmäler sig till Alströmer vill vi bara ha reda på eran längd för att veta lite om fördelningen i klasserna. Orsaken till att vi inte väger in är för få bort fixeringen som många har vid vikten om att väga så tungt det bara går, skit i spegeln för vågen ljuger aldrig:nono:
    Vi säger tvärtemot, skit i vågen och titta i spegeln istället:up:
    Vi vill inte uppmuntra vågfixering, framförallt inte hos någon som aldrig tävlat än och är en del av idén som Alströmer bygger på:up:

    Men en kvalificerad gissning av mig är att Peter som vann korta klassen är
    174cm lång och vägde under 70kg på tävlingen medans Björn som vann mellanklassen och overall mäter strax under 1,80cm och vikten runt 80kg+. Arash som vann långa klassen mäter nog strax över 1,80cm men vägde troligen under 80kg. Men som sagt, gissningar av mig och egentligen onödigt vetande då domarna inte vet varken vikt eller längd på de tävlande då det inte har något betydelse för bedömningen i tävlingen!

    #604034

    Faktiskt så vägde jag 72kg på Alströmertrofén, men å andra sidan var jag hårdare då jag vägde in på 69,95 på Luciapokalen :P (72-73kg på scenen).

    Mvh /Peter

    #604035
    Peter_Eriksson wrote:
    Faktiskt så vägde jag 72kg på Alströmertrofén, men å andra sidan var jag hårdare då jag vägde in på 69,95 på Luciapokalen :P (72-73kg på scenen).

    Mvh /Peter

    Då var jag inte helt ute och seglade iaf he he:whistle:

    #604036

    hehe, nää med tanke på att jag tävlade i -70 på Luciapokalen hade något annat varit ganska orimligt :)

    #604037

    Björn var varken så lång eller så tung. :)

    #604038
    Jorgen wrote:
    Björn var varken så lång eller så tung. :)

    Se där, jag sa att det inte var lätt! Att en jämn fysik och bra form kan få en byggare att se tyngre än verkligheten är ännu ett bevis på att spegeln är bästa instrument vid formkoll och att vågen suger fett:)
    Sen så kan kanske din erfarenhet vid otalig invägningar genom åren gjort dig till en expert på viktgissningar,eller hur?

    #604039
    Stefan Henningson wrote:
    Sen så kan kanske din erfarenhet vid otalig invägningar genom åren gjort dig till en expert på viktgissningar,eller hur?

    Nä, men jag coachade ju Björn och han tränar på mitt gym. :|

    #604040
    Jorgen wrote:
    Nä, men jag coachade ju Björn och han tränar på mitt gym. :|

    Vet jag väl he he:whistle:
    Trodde bara att du skulle ta tillfället i akt och glänsa lite8)

    #604041

    Jag mäter 188cm och är 25 år, kommer vara 26 fyllda när tävlingen går av stapeln. Räknas jag till ”vanliga” gruppen då?

    Eller e man veteran :whistle:

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 112 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.