Lågvolymsträning – en länksamling

Home Forums Allmänt om gymträning Lågvolymsträning – en länksamling

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 425 total)
  • Author
    Posts
  • #276577
    johanww wrote:
    Nu går jag OT på min egen tråd, men vill passa på att rekommendera en bok. Fick nämligen nyss Randall J. Strossens Super Squats. Postar programmet i en egen tråd någon dag då jag orkar.

    Kommer den där dagen dyka upp snart?;)

    #276578
    Allan wrote:
    Kommer den där dagen dyka upp snart?;)

    Ska försöka ta mig tid att skriva den idag.

    #276579

    Var skriver han det? Man sträcker ju ut revbenen under övningen, men om dom sträcks ut permanent tack vare detta ska jag vara osagt. Det finns ett påstående om att övningen ska vara bra för asmatiska barn men inget jag fått bekräftat.

    Annars är han väl bland dom mest seriösa och inte heller bunden till något kosttillskottsföretag som många andra sk ”gurus”.

    #276580

    HIT som deload? Vilken mupp har skrivit det där?

    #276581

    Rippetoe i all ära, men att som icke-nybörjare kunna böja tungt tre gånger i veckan… som ren då… nej nej nej.. Men visst, han har en poäng i starting strength då han säger att en nybörjare rent neuromuskulärt är oförmögen att köra failureträning.

    #276582

    Givetvis. Det handlar till stora delar om motorinlärning och då handlar det såklart om att få till en neuromuskulär adaption till själva övningen. När man väl lärt sig att t.ex. böja eller marklyfta måste såklart musklerna på sikt växa. Då blir frekvens mindre intressant.

    #276583
    Stenne wrote:
    Han skrev det i boken ”Beyond brawn” eller något. Där står det också att det är normalt till dåligt om man orkar marklyft runt 350 kilo när man väger 65 kilo, det är en riktigt skum bok. Ska se om jag kan scanna in det :S

    De räcker om du ger mig en sidhänvisning bara. Du är säker på att de inte är 350 lbs han menar eller?

    #276584
    Stenne wrote:
    Jag trodde också det var lbs, men det var över 700 lbs eller något sådant. Jag ska fixa lite grejer här bara och återkommer sen med hänvisning!

    Gör gärna det.

    Jag har läst boken flera gånger och har inget minne av att Stuart anser att man bör kunna marka 350 kg om man väger runt 60 kg.;)

    #276585
    Stenne wrote:
    Nej då blir frekvensen ännu intressantare, åtminstone borde man träna samma muskelgrupp två gånger i veckan. Utan frekvens blir det svårt att lära musklerna växa. Hur ska man annars kunna uppnå Stuart McRoberts riktlinje om att marka 350 när man väger 60 kilo och kunna sträcka ut och få större revben? Haha, skum snubbe!

    Du verkar vara något förvirrad?

    1. Finns många som växt finfint genom att träna varje muskelgrupp en gång i veckan.

    2. Du fattar väl för fan att det var 350 lbs, vilket är ca 150 kg och går i linje med 2.5x bw marklyft. 700 lbs/ 300 kg+ för 60 kilo hade varit världsrekord.

    #276586

    Om du fortsätter läsa lite längre ner så står det: ”…these poundages are totals of three single/onerep lifts-squat, benchpress and deadlift”
    Hrrm.

    #276587
    Stenne wrote:
    Så tar han upp andra lyft med. Fast okej det var totalt i alla lyft då antar jag, men ändå.

    Ja vadå?

    Quote:
    Ändå tror han att man kan vidga bröstkorgens och revbenen.

    Vad har du som styrker att man INTE kan det?

    Quote:
    Men i alla fall så finns det säkert dom som växt bra och så med att träna en muskelgrupp i veckan, men enligt experter ska man träna oftare.

    Och enligt andra experter att man tränar mer sällan. Ingen av dom har fel. Större frekvens, lägre intensitet osv.

    #276588
    Stenne wrote:
    bla bla bla

    Jag föreslår att du startar en separat tråd om du nu känner en betvingande lust att diskutera detta vidare.:O

    Den här tråden – är det tänkt i alla fall – ska tjäna som en länksamling för folk som är intresserade av lågvolymsträning.

    Bara något att tänka på, om du nu undrar var dina inlägg tar vägen framledes.:whistle:

    #276589

    [http://www.bodybuilding.com/fun/shannon8.htm Ultra Hardgainer Routine]

    #276590
    johanww wrote:
    [http://www.bodybuilding.com/fun/shannon8.htm Ultra Hardgainer Routine]

    Det där är en finfin rutin. Enda ändringen jag skulle föreslå är

    Bench press 2 x 6 (platsbyte)
    Squat 1 x 20
    Overhead Press 2 x 10

    och

    Deadlift 2 x 4-6 (istället för Stiff-legged Deadlift 2 x 12)
    Chins 2 x 8 (with added weight)
    Calf raises 3 x 15

    och sedan cykla detta Mån/Fre eller var fjärde dag (dvs 2x/8 dagar).

    Växte själv mycket bra på en liknande rutin när jag först började träna enligt lågvolymprinciperna för många år sen.

    #276591

    En 20-reps böj skulle jag aldrig placera i mitten av ett pass. Först då du har som mest ork eller sist då du inte har något efter och kan ge det sista.

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 425 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.