Reklam med Magnus Samuelsson fälld för att ha gett "intryck av att överse med våld"

Publicerad

Magnus Samuelsson, en våldsam man?

I en humoristisk reklamsnutt som utspelar sig på gym testar Magnus Samuelsson rakmaskinen "Babyliss Easy Cut", som Dogge Doggelito nyss visat för honom, genom att tvångsraka en annan gymtränande. RO fäller nu annonsören då "reklam inte får ge intryck av ett överseende av våld".

Dagens Media rapporterar:

Trots sin komiska ton blev reklamfilmen för mycket för en anmälare, som anser att "man ska vara snäll om man är stark".

Enligt RO anför också anmälaren att en liknande tvångsrakning skulle resultera i en polisamälan:

"Om någon skulle fånga denne (anmälaren, reds anm.) på gymmet och klippa dennes hår för att testa en klippmaskin skulle händelsen hamna hos polisen".

Annonsören själv fick komma till tals efter anmälan:

Det naturligtvis är beklagligt om någon uppfattar handlingen i reklamfilmen som kränkande. Magnus Samuelsson, som mycket riktigt är känd från media för sin idrottskarriär och för att han har deltagit i flera mycket populära underhållningsprogram i TV. Vid dessa tillfällen har svenska folket lärt känna honom som en varm, intelligent och framförallt snäll och trevlig person.

Detta förhållande, i kombination med Dogge Doggelito, som också är en känd, sympatisk och rolig person, och tonen i filmen ger filmen en humoristisk atmosfär. Majoriteten som ser filmen ser den också på detta sätt. När mannen som har blivit klippt ser sig själv i spegeln efter klippningen ser han nöjd ut.

Avsikten med filmen är att, på ett humoristiskt vis, visa en effektiv produkt. Avsikten är absolut inte att understödja mobbning. Det är vi övertygade att alla som ser den förstår.

Reklamfilmen fälldes av RON (Reklamombudsmannens Opinionsnämnd prövar ärenden när inget liknande tidigare prövats eller om ärendet är svårt att bedöma) med uttalandet:

Den skämtsamma och överdrivna handlingen – att en mycket stark man tar tag i en annan man, trycker ned honom mot sitt knä och klipper av honom håret samtidigt som den nedtryckte mannen ropar nej och yttrar halvkvävda rop – visar ett beteende som i verkligheten inte hade varit godtagbart.

Nämnden finner därför att den visade situationen inte är acceptabel i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld. Att den starke mannen som utför klippningen samt en annan medverkande i filmen är kända som sympatiska personer ändrar inte den bedömningen.

Se filmen nedan, vad tycker du?

On
Off

3 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat