Reklam med Magnus Samuelsson fälld för att ha gett "intryck av att överse med våld"

Publicerad

Magnus Samuelsson, en våldsam man?

I en humoristisk reklamsnutt som utspelar sig på gym testar Magnus Samuelsson rakmaskinen "Babyliss Easy Cut", som Dogge Doggelito nyss visat för honom, genom att tvångsraka en annan gymtränande. RO fäller nu annonsören då "reklam inte får ge intryck av ett överseende av våld".

Dagens Media rapporterar:

Trots sin komiska ton blev reklamfilmen för mycket för en anmälare, som anser att "man ska vara snäll om man är stark".

Enligt RO anför också anmälaren att en liknande tvångsrakning skulle resultera i en polisamälan:

"Om någon skulle fånga denne (anmälaren, reds anm.) på gymmet och klippa dennes hår för att testa en klippmaskin skulle händelsen hamna hos polisen".

Annonsören själv fick komma till tals efter anmälan:

Det naturligtvis är beklagligt om någon uppfattar handlingen i reklamfilmen som kränkande. Magnus Samuelsson, som mycket riktigt är känd från media för sin idrottskarriär och för att han har deltagit i flera mycket populära underhållningsprogram i TV. Vid dessa tillfällen har svenska folket lärt känna honom som en varm, intelligent och framförallt snäll och trevlig person.

Detta förhållande, i kombination med Dogge Doggelito, som också är en känd, sympatisk och rolig person, och tonen i filmen ger filmen en humoristisk atmosfär. Majoriteten som ser filmen ser den också på detta sätt. När mannen som har blivit klippt ser sig själv i spegeln efter klippningen ser han nöjd ut.

Avsikten med filmen är att, på ett humoristiskt vis, visa en effektiv produkt. Avsikten är absolut inte att understödja mobbning. Det är vi övertygade att alla som ser den förstår.

Reklamfilmen fälldes av RON (Reklamombudsmannens Opinionsnämnd prövar ärenden när inget liknande tidigare prövats eller om ärendet är svårt att bedöma) med uttalandet:

Den skämtsamma och överdrivna handlingen – att en mycket stark man tar tag i en annan man, trycker ned honom mot sitt knä och klipper av honom håret samtidigt som den nedtryckte mannen ropar nej och yttrar halvkvävda rop – visar ett beteende som i verkligheten inte hade varit godtagbart.

Nämnden finner därför att den visade situationen inte är acceptabel i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld. Att den starke mannen som utför klippningen samt en annan medverkande i filmen är kända som sympatiska personer ändrar inte den bedömningen.

Se filmen nedan, vad tycker du?

On
Off

3 kommentarer

  • Fitnessbutiken öppnar i Täby

    Fitnessbutiken öppnar i Täby

    Fitnessbutiken inviger torsdag–lördag sin nya butik i Täby Centrum. På plats kommer du att kunna möta landslagsatleterna Maria Eriksson och Jones Ahmad från Elit Nutrition. Dessutom mängder av erbjudanden, provsmaker, uppträdanden, med mera.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-29 06:57

  • Nationaldagsseminarium med proffs

    Nationaldagsseminarium med proffs

    Det finska IFBB-proffset Anna Virmajoki återkommer till Kristianstad för en workshop för de som tävlar eller vill tävla i Bikini Fitness och vill förbättra sin placering i kommande tävlingar. Dessutom på plats: Therese Svedbom, från Body Fitness-landslaget på både EM och VM!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-29 05:16

  • Bänkpressaren Freddi Smulter

    Bänkpressaren Freddi Smulter

    Svenska Yles Magnus Hansén och Petter Sandelin dokumenterade Fredrik Smulters satsning mot bänkpress-VM 2015l. I stillbildsdokumentären berättar Fredrik om skadan i armen som riskerade tävlingen, om stressen att prestera och att satsa allt inklusive familjens ekonomi.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-28 12:33

  • Folkoperan söker vältränad statist

    Folkoperan söker vältränad statist

    Folkoperan söker en kvinnlig statist med en vältränad fysik till operan La Traviata i regi av Mellika Melouani Melani. Du kan allt från fitnessatlet till kroppsbyggare – det viktiga är utstrålningen!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-28 12:09

  • Nicole Wilkins ny IFBB-ambassadör

    Nicole Wilkins ny IFBB-ambassadör

    Den amerikanska stjärnan Nicole Wilkins, fyrfaldig Figure Olympia-mästarinna, har utsetts till IFBB:s nya ambassadör. Nicole är en stor förebild för många tjejer och ska i rollen främja fitness och en hälsosam livsstil.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-28 10:54

  • Torsdag = premiär för Kung Fury!

    Torsdag = premiär för Kung Fury!

    I actionkomedin Kung Fury har både BODYs skribent Helene Ahlson samt Sveriges första proffs Andreas Cahling roller. Filmen kan ses på SVT, SVT Play och YouTube i morgon!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-27 11:00

  • Linus Carlén i Cloettas reklamfilm!

    Linus Carlén i Cloettas reklamfilm!

    Humorgruppen De Vet Du fick i uppdrag att göra reklam för Cloettas bar. Inspelningen gjordes på Gumse Gym i Sollentuna, och kroppsbyggaren Linus Carlén (BODYs omslagsmodell i majutgåvan) har en roll :-)

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-21 17:01

  • 15 år. 295 kg. Världsrekord!

    15 år. 295 kg. Världsrekord!

    I ungdomsklassen 105 kg så höjde den femtonårige Ryuki Fujimoto från Japan världsrekordet i bänkpress i alla sina tre lyft, totalt med 42.5 kg under VM-tävlingarna i Sundsvall. Det nya rekordet lyder på 295 kg.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-21 08:03

  • BODYs tävlingsguide går i mål!

    BODYs tävlingsguide går i mål!

    Serien om hur en tävlingssatsning steg för steg går till avslutas med den viktigaste delen: tävlingsdags och återhämtning. Detta plus styrketräningstips, recept, forskning, kostråd, skvaller och mycket mer i juniutgåvan – i butik nu!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-21 05:00

  • Do you even beach 2015?

    Do you even beach 2015?

    När sommaren nu är precis runt hörnet är det dags för många att sammanfatta årets satsning. För alla som tävlar i byggning och fitness har vårens stora tävlingar precis gått av stapeln och tillsammans med coacher och team kan man nu sitta ner och analysera resultat och scenbilder. Kanske väntar en tids välbehövlig vila.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-05-20 16:00

  • Träningsläger med proffs i USA!

    Träningsläger med proffs i USA!

    Det finns träningsläger, och så finns det träningsläger. På ...destination i Dallas, Texas får ett litet gäng lära sig av proffs och elitprofiler under en intensiv vecka i slutet av sommaren!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-05-20 13:31

  • Ròdika krönte EM-resan med guld!

    Ròdika krönte EM-resan med guld!

    Ròdika Bodrug satte på söndagen pricken över i:et för Sveriges landslag genom att knipa guldet i galet tuffa Bikini Fitness -163 cm (39 deltagare!). På torsdag är nya BODY ute – med Ròdika på omslaget!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-18 19:10

  • Få dina bilder publicerade i BODY!

    Få dina bilder publicerade i BODY!

    Vi tar gärna emot dina bilder till "Månadens fysik på gatan". Maila in bilder du är nöjd med + info om dig – sedan så publicerar vi läsarbidrag regelbundet i BODYs skvalleravdelning Presspytt!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-18 17:23

  • Frida Sjöström kammade hem guld!

    Frida Sjöström kammade hem guld!

    Frida Sjöström såg till att Sveriges EM-söndag gick i fortsatt gyllene tecken, genom seger i Bikini Fitness veteranklass 35–44 år! Lär av hennes råd för hur man passar in en tävlingssatsning i en stressig vardag!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-17 19:42

  • Dubbla EM-guld till Jones Ahmad!

    Dubbla EM-guld till Jones Ahmad!

    De svenska EM-framgångerna fortsätter genom talangen Jones Ahmad – guld bärgades i både Men’s Physique Juniorer +175 cm och Seniorer -178 cm! Här berättar han mer om sin axelträning!

    Nyheter Redaktionen, 2015-05-17 13:51

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat