Reklam med Magnus Samuelsson fälld för att ha gett "intryck av att överse med våld"

Publicerad

Magnus Samuelsson, en våldsam man?

I en humoristisk reklamsnutt som utspelar sig på gym testar Magnus Samuelsson rakmaskinen "Babyliss Easy Cut", som Dogge Doggelito nyss visat för honom, genom att tvångsraka en annan gymtränande. RO fäller nu annonsören då "reklam inte får ge intryck av ett överseende av våld".

Dagens Media rapporterar:

Trots sin komiska ton blev reklamfilmen för mycket för en anmälare, som anser att "man ska vara snäll om man är stark".

Enligt RO anför också anmälaren att en liknande tvångsrakning skulle resultera i en polisamälan:

"Om någon skulle fånga denne (anmälaren, reds anm.) på gymmet och klippa dennes hår för att testa en klippmaskin skulle händelsen hamna hos polisen".

Annonsören själv fick komma till tals efter anmälan:

Det naturligtvis är beklagligt om någon uppfattar handlingen i reklamfilmen som kränkande. Magnus Samuelsson, som mycket riktigt är känd från media för sin idrottskarriär och för att han har deltagit i flera mycket populära underhållningsprogram i TV. Vid dessa tillfällen har svenska folket lärt känna honom som en varm, intelligent och framförallt snäll och trevlig person.

Detta förhållande, i kombination med Dogge Doggelito, som också är en känd, sympatisk och rolig person, och tonen i filmen ger filmen en humoristisk atmosfär. Majoriteten som ser filmen ser den också på detta sätt. När mannen som har blivit klippt ser sig själv i spegeln efter klippningen ser han nöjd ut.

Avsikten med filmen är att, på ett humoristiskt vis, visa en effektiv produkt. Avsikten är absolut inte att understödja mobbning. Det är vi övertygade att alla som ser den förstår.

Reklamfilmen fälldes av RON (Reklamombudsmannens Opinionsnämnd prövar ärenden när inget liknande tidigare prövats eller om ärendet är svårt att bedöma) med uttalandet:

Den skämtsamma och överdrivna handlingen – att en mycket stark man tar tag i en annan man, trycker ned honom mot sitt knä och klipper av honom håret samtidigt som den nedtryckte mannen ropar nej och yttrar halvkvävda rop – visar ett beteende som i verkligheten inte hade varit godtagbart.

Nämnden finner därför att den visade situationen inte är acceptabel i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld. Att den starke mannen som utför klippningen samt en annan medverkande i filmen är kända som sympatiska personer ändrar inte den bedömningen.

Se filmen nedan, vad tycker du?

On
Off

3 kommentarer

  • 100 MKR till tonfisk på burk-kunder

    100 MKR till tonfisk på burk-kunder

    En gruppstämning mot företaget StarKist som säljer tonfisk på burk anklagade dem för att snåla på den avrunna vikten tonfisk med ett antal gram per burk.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-27 04:18

  • Vinn plats på kostutbildning

    Vinn plats på kostutbildning

    5–6 september håller näringsfysiologerna John Gröntvedt och Emanuel Widmark en kostutbildning på Wenngarn Sportcenter i Sigtuna. Du kan nu vinna en plats till denna fullspäckade helg genom att visa dina kunskaper!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-26 15:36

  • Sveriges Starkaste Män ska utses

    Sveriges Starkaste Män ska utses

    Nyss avgjordes Sveriges Starkaste Man-finalen i öppna klassen. På lördag avhålls finalerna i -90 kg (Sverigedebut! Umeå) och -105 kg (Sundsvall). Kommer favoriterna att hålla för trycket i de rekordstarka startfälten?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-26 11:35

  • Träningsmetoden för extra tillväxt?

    Träningsmetoden för extra tillväxt?

    FST-7 är en träningsmetod eller träningsmodell framtagen av amerikanen Hany Rambod som är mest känd för att vara tävlingscoach till Phil Heath och tidigare även coach till Jay Cutler. Själva beteckningen FST-7 står för två olika saker: Bokstäverna är en förkortning på Fascia Stretch Training, och sjuan är antalet set som du utför i en övning. 

    Nyheter Jacob Gudiol, 2015-08-26 02:08

  • Lär dig chins och dips av den bäste

    Lär dig chins och dips av den bäste

    Du är en masochist! Jag ser nog hur du börjar skruva på dig där i stolen, men det är ingen idé att du försöker dölja det! Du är åtminstone i gott sällskap. För i varje träningsnörd bor det en liten självplågare. Det finns en märklig njutning i att utsätta kroppen för saker den egentligen inte riktigt vill. 

    Nyheter Andreas Guiance, 2015-08-25 02:37

  • Brutal bänkpress: de bästa knepen!

    Brutal bänkpress: de bästa knepen!

    Finländaren Freddi Smulter lyfter tyngst både med eller utan utrustning. Häng med när han förklarar hur man tränar för att bli världens starkaste bänkpressare!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-24 13:49

  • Årsjös "Strongmankyckling" med ris

    Årsjös "Strongmankyckling" med ris

    Han behöver aldrig laga något, och gör det heller (nästan) aldrig. Han är för närvarande sponsrad av både Restaurang Thai House och Kungs Kebab hemma i Norrköping, och äter i genomsnitt 3–4 måltider per dag på dessa ställen.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-21 13:42

  • Kille? Har du ett sexpack? Se hit!

    Kille? Har du ett sexpack? Se hit!

    I höst kommer Utbildningsradion sända ett helt nytt program på SVT under "prime time", dvs den tid som flest tittar på tv. Man söker nu en manlig statist som har magrutor.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-21 12:25

  • Låt dig stärkas av kritiken!

    Låt dig stärkas av kritiken!

    Vi lär oss ofta av våra misstag. Misstag kan hjälpa oss att bli bättre. Misstag är viktigt, och så även kritik. Kritik kan få oss att upptäcka de misstag som vi gör och inte har en aning om. Ja, kritik är viktigt. Och att begå misstag både hör till livet och är tillåtet. Istället för att gå runt och tjura, försök att se den positiva sida av kritiken och låt det hjälpa dig!

    Nyheter Ove Rytter, 2015-08-20 20:51

  • Matlådor: Kenny Dahlström visar hur

    Matlådor: Kenny Dahlström visar hur

    Kenny Dahlström är Sveriges Kai Greene, hade någon sagt till mig innan jag träffade honom. Och visst, här finns en del likheter: båda är byggare med stark passion för sporten, med stort intresse för mental utveckling, filosofiska utsvävningar och framför allt fasta rutiner.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-20 11:07

  • Ditt mentala protein – redo att intas!

    Ditt mentala protein – redo att intas!

    I nya BODY lär du dig hur du genomför en fettfri bulk, lagar maffiga matlådor, krossar platåer och undviker metabolic damage. Plus forskning, kostråd och mycket mer i utgåvan som finns i butik från torsdag!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-19 18:00

  • Bli en bättre atlet med dessa verktyg

    Bli en bättre atlet med dessa verktyg

    Om du någon gång byggt ett torn av klossar så vet du att den tid och noggrannhet du lägger på grunden är avgörande för din framgång på höjden. I träningen skapas den bästa grunden genom att lägga tid på att förbättra vävnadskvaliteten samt övningar som förbättrar rörlighet och stabilitet.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-19 10:17

  • Embrace the suck

    Embrace the suck

    Har du släppt på principerna under sommarmånaderna? Har träningen har blivit lidande ute på landet eller i hammocken? Det är lugnt, det gäller nog de flesta och förmodligen med all rätt.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-08-19 10:00

  • Toppa formen? Så gör du!

    Toppa formen? Så gör du!

    I den här artikeln med mig av mina tips, råd och rekommendationer för att nå bästa möjliga muskeltonus vid en så kallad formtoppning. Oavsett om det gäller en fotografering, fysiktävling eller att bara se häftig ut vid ”rätt” tillfälle, så gäller det att inte göra för många misstag på slutet.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-18 17:39

  • Tävla om biljetter till SSM 2015

    Tävla om biljetter till SSM 2015

    Nu på lördag kommer prestationer i sex kraftprov framför tusentals åskådare avgöra vem som är starkast i Sverige. Tävlingen startar 13.00 vilket ger alla besökare en chans att njuta av utbudet på nöjesparken High Chaparral.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-17 16:41

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat