Reklam med Magnus Samuelsson fälld för att ha gett "intryck av att överse med våld"

Publicerad

Magnus Samuelsson, en våldsam man?

I en humoristisk reklamsnutt som utspelar sig på gym testar Magnus Samuelsson rakmaskinen "Babyliss Easy Cut", som Dogge Doggelito nyss visat för honom, genom att tvångsraka en annan gymtränande. RO fäller nu annonsören då "reklam inte får ge intryck av ett överseende av våld".

Dagens Media rapporterar:

Trots sin komiska ton blev reklamfilmen för mycket för en anmälare, som anser att "man ska vara snäll om man är stark".

Enligt RO anför också anmälaren att en liknande tvångsrakning skulle resultera i en polisamälan:

"Om någon skulle fånga denne (anmälaren, reds anm.) på gymmet och klippa dennes hår för att testa en klippmaskin skulle händelsen hamna hos polisen".

Annonsören själv fick komma till tals efter anmälan:

Det naturligtvis är beklagligt om någon uppfattar handlingen i reklamfilmen som kränkande. Magnus Samuelsson, som mycket riktigt är känd från media för sin idrottskarriär och för att han har deltagit i flera mycket populära underhållningsprogram i TV. Vid dessa tillfällen har svenska folket lärt känna honom som en varm, intelligent och framförallt snäll och trevlig person.

Detta förhållande, i kombination med Dogge Doggelito, som också är en känd, sympatisk och rolig person, och tonen i filmen ger filmen en humoristisk atmosfär. Majoriteten som ser filmen ser den också på detta sätt. När mannen som har blivit klippt ser sig själv i spegeln efter klippningen ser han nöjd ut.

Avsikten med filmen är att, på ett humoristiskt vis, visa en effektiv produkt. Avsikten är absolut inte att understödja mobbning. Det är vi övertygade att alla som ser den förstår.

Reklamfilmen fälldes av RON (Reklamombudsmannens Opinionsnämnd prövar ärenden när inget liknande tidigare prövats eller om ärendet är svårt att bedöma) med uttalandet:

Den skämtsamma och överdrivna handlingen – att en mycket stark man tar tag i en annan man, trycker ned honom mot sitt knä och klipper av honom håret samtidigt som den nedtryckte mannen ropar nej och yttrar halvkvävda rop – visar ett beteende som i verkligheten inte hade varit godtagbart.

Nämnden finner därför att den visade situationen inte är acceptabel i reklam eftersom den ger intryck av att överse med våld. Att den starke mannen som utför klippningen samt en annan medverkande i filmen är kända som sympatiska personer ändrar inte den bedömningen.

Se filmen nedan, vad tycker du?

On
Off

3 kommentarer

  • Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Vill du lära dig hantera klackarna på Bikini Fitness-scenen? På söndag har några få utvalda en chans att ta lärdom av den svenska mästarinnan och landslagskvinnan Ròdi Bodrug samt skönhetsexperten/make up-artisten Roea Jorat.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 22:58

  • Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Hittills har nybörjartävlingen i Sundsvall arrangerats med enklare regler och lägre krav i samförstånd med förbundet SKKF. Allas målsättning har varit en lägre tröskel inför att våga kliva upp på scenen. 2014 exploderade så tävlingsintresset, och gav ett läge för att Tammerpokalen i år (den sjunde i ordningen) blir uppgraderad till sanktionerad status (krav på licens, team etc).

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-27 16:30

  • Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Ett par forskare har tittat närmare på om musik påverkar din prestation på gymmet. Här är vad de kom fram till.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-27 13:37

  • Träningsapp motiverar genom ångest

    Träningsapp motiverar genom ångest

    The Onion briljerar igen: En ny träningapp kan analysera den unika existentiella ångest som ligger bakom varje löpares träning. Sedan utnyttjas det för att motivera löparen med påminnelser som "Din karriär är avstannad" eller "Din familj hatar dig"...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 11:53

  • Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Nu på lördag återkommer Gladiatorerna i form av en kändisspecial där komikern Peter Magnusson möter friidrottaren Mattias Sunneborn. På damsidan ställs sångerskan och pole dance-instruktören Sara Lumholt mot simhopperskan Anna Lindberg. Hur många av de nya hemliga Gladiatorerna får vi se?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 14:09

  • Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport är en sportfackmässa som arrangerats sedan 1981. Sportbutikers representanter från hela Sverige samlas för att se det kommande årets trender, knyta kontakter och göra affärer. Vår systertidning Sportfack bevakade såklart branschmässan.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 12:39

  • SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    Karlstad har varit den fasta punkten för SM Athletic Fitness det senaste decenniet, sedan 2004 har åtta av elva AF-mästerskap avgjorts i den värmländska residensstaden. I år blir det dock Alingsås som både AF-atleter samt junior- och veterantävlande kommer att vallfärda till den 12–13 september.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 02:56

  • I New York finns udda träningsformer

    I New York finns udda träningsformer

    TV4 Nyheternas USA-team gav sig i veckan som gick ut på jakt efter de senaste fitnesstrenderna i New York. Man fann några riktigt udda träningspass: heavy metal yoga och surfing på land!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 14:06

  • Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    En vecka. En stad. Massor av mästare. Tusentals aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och tiotusentals åskådare kommer att vara på plats i Örebro nästa vecka. SVT Play sänder 30 januari direkt från SM Styrkelyft där vilka som är bäst i Sverige avgörs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 05:16

  • Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Nu på lördag slår Gymgrossisten-butiken i Halmstad upp portarna. Lokalen på Klammerdammsgatan 25 är fylld med tillskott, kläder och träningstillbehör – de som är på plats kan ta del av erbjudanden mellan 10-16 och möta muskelprofiler. En av dem är Fredrik Jönsson som regelbundet syns i butiken framöver.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 04:54

  • AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    I helgen blir det fem år sedan Ahmad Ahmads gym AA Elit Fitness slog upp portarna i Malmö. Helgen till ära firar man med öppet hus – du som besöker Sofielundsvägen 57 kan mingla med fitness- och muskelprofiler eller varför inte delta i ELIT CHALLENGES (tävling i bänkpress, chins och dips)?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-22 21:18

  • Gör chinsträningen till en utmaning!

    Gör chinsträningen till en utmaning!

    Majoriteten av alla gymbesökare kämpar med att utföra en vanlig chins. Du som letar efter en lite mer utmanande variant kanske får inspiration i detta klipp? Styrkelyfterskan och PT:n Marisa Inda ser ut att göra träningen rolig!

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 17:21

  • De bästa axelövningarna är...

    De bästa axelövningarna är...

    Har du funderat på vilken den bästa övningen är för att bygga ett välrundat axelpaket är du inte ensam. Det har även forskare på Wisconsins Universitet grubblat över och bestämt sig för att ta reda på.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-22 13:57

  • Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    Gör 2015 till ditt bästa träningsår!

    BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst. Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den. Nu finns den senaste utgåvan i en butik nära dig!

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-22 05:00

  • Vilken sorts styrka är viktigast?

    Vilken sorts styrka är viktigast?

    Du har förmodligen varit där mer än en gång. Tvekandes, fast du vet inte exakt varför. Du är på väg att ta beslutet att gå till gymmet, garaget, bakgården eller vikthörnan i sovrummet, men du har svårt att samla rätt motivation. "Jag borde träna nu", men varför? Har du egentligen tänkt på varför du tränar?

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-01-21 18:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat