Men kom igen...

Publicerad

Redaktören har lite att säga. Foto: Seth Janson

På ledarplatsen i tidningen brukar jag teckna ner tankar om både ditten och datten. Om träning, om upplevelser, om livet i stort. Den här gången tänker jag prata om tävlingsverksamheten.

Om du inte är ett dugg intresserad av tävlingar eller hur de går till, så kan du nu bläddra vidare. För det här kommer att bli nördigt, lite geekigt och säkerligen också en aning irriterande.

Alla världens tävlande atleter tillhör ett förbund. Det finns flera förbund, men det äldsta och i våra breddgrader överlägset största är utan tvekan IFBB. Det står för International Federation of Body Building & Fitness, och startades 1946 av ingen mindre än kanadensaren Ben Weider (bror till Joe). Det är till IFBB som den svenska lokalfederationen SKKF är knuten, vilket på både gott och ont gör IFBB:s angelägenheter till våra. Jag vill redan här klargöra att den kritik som här följer enbart riktar sig mot IFBB, och inte mot SKKF.

Det finns mycket som är bra inom IFBB. Ekonomin verkar stabil, och organisationen förefaller fungera effektivt rent administrativt.

Men det finns också det som inte är fullt lika bra. Tävlingsmomentet exempelvis. Jag har tidigare ("Heja Simhopp!" i BODY nr 12/2007) hävdat att hela bedömningsprincipen är rentav publikfientlig. Eftersom man efter en uråldrig metod i det tysta alltjämt bara rangordnar fältet från den bäste till den sämste, utan någon som helst officiell resultatredovisning i realtid, så blir tävlingen något som faktiskt bara angår den redan invigde. Det är helt uppenbart att eventuella nytillkomna betraktare finner tävlingen märkligt rebusartad och introvert, snarare än spännande och engagerande.

Jag menar också att integriteten bland domarna inom IFBB är rent ut sagt usel. Under internationella tävlingar är det snarare regel än undantag att coacher som smörjt in sina adepter och hjälpt dessa pumpa upp, drar av sig sina latexhandskar, drar på sig sin officiella kavaj, för att sedan sätta sig och döma sin egen atlet. Och det är tydligen OK..?

Men kom igen...
Illa nog, kanske. Men det är ändå ingenting mot det som stör mig mest. Sedan 2007 har man Children's Fitness på tävlingskalendern internationellt. Och hur oskyldigt det än kan låta så är det i min bok helt oförsvarligt att låta barn mellan 6-16 år anamma en kroppsuppfattning som till så stor det fokuserar på utseende, på utstrålning och också på den egna halten av kroppsfett.

Men kom igen...
Jag har redan berättat vad jag tycker om Bikini som tävlingsform ("Bikivad?" i BODY nr 10/2010), så jag behöver inte gå in på det igen. Och som vi också skriver på sidan 15 i denna utgåvas Presspytt så verkar Bikini vara omöjligt att stoppa. Under höstens VM-tävlingar för veteraner och juniorer höll jag dock på att sätta min utmärkta espresso rakt ner i lungorna. Det var nämligen "premiär" för Bikini för juniorer. Vad man än tycker om vuxna kvinnors självvalda fritidssysselsättningar så är 15-åriga flickors ivriga försök att efterhärma sina vuxna kollegor med höftvickningar, sängkammarblickar och ekivoka putningar med rumpan, riktade mot en domarpanel till största del bestående av äldre män, förbannat nära något helt annat. Något fult, något oacceptabelt, och i vissa delar av världen rent av straffbart.

Men kom för fan igen..!
Någonstans gick det fel här. Någonstans glömde man bort att tänka klart, och att tänka färdigt. Och när man samtidigt jobbar arslet av sig för att bli accepterade av den "fina" idrottsliga gemenskapen, och för att göra bodybuilding och fitness till en olympisk sport, så inser ju vem som helst att det nät som är tänkt att sila bort de mest ilskna myggorna på något märkligt sätt faktiskt släpper igenom de verkliga elefanterna.

Så snälla IFBB – gör om, och gör rätt.

I dina växande muskler tjänst

Chefredaktör – BODY

Bild 325839

PS! Svenska SKKF är de facto starka motståndare till både Children's Fitness, och dessutom alla former av Bikini.

Redaktören listar: Favoritövningar, just nu!

  1. Marklyft
    Rätt utförd är detta kungen av övningar, och den genomförs med stor inlevelse i varje ryggpass.
  2. Stående militärpress
    Så enkel, så tung, och så effektiv. Längtar redan till nästa pass. Och till nästa.
  3. Frivändningar (ja, med överstöt såklart)
    Ser lätt ut, men den kräver allt av dig: Stabilitet, rörlighet, styrka och explosivitet.
  4. Kettlebells-svingar
    Aningen märklig övning, men som rätt utförd jobbar med nästan hela kroppen.
  5. Cable Crunches för magen
    Har alltid fnyst åt detta tilltag men kom på andra tankar när jag började träna magen med viktbelastning.
On
Off

1 kommentarer

  • Biljetterna till SGP 2015 släppta!

    Biljetterna till SGP 2015 släppta!

    Biljetterna till vårens andra tävling på svensk mark har precis släppts – en julklapp till en eller flera muskelfantaster i din närhet? I Malmö kommer prispengar och äran (SGP är den av IFBB högst rankade tävlingen i Sverige) att locka många tävlande från ett större antal länder! Förbered dig på muskler och skönhet samt att mingla i vårsolen med gamla och nya bekanta på Stadionmässan i Malmö!

    Nyheter Redaktionen, 2014-12-19 08:38

  • Sveriges första Mr Olympia fyller 70!

    Sveriges första Mr Olympia fyller 70!

    BODY-redaktionen och hela Bodybuildingsverige riktar ett stort grattis åt Västerås-hållet i dag. Ulf Larsson firar nämligen sin 70-årsdag, som vanligt på anrika Bjurhovda Gym. Halva sitt liv har han tränat på detta gym som han var med och startade 1979. Ulf är den förste svensk som deltagit i Mr Olympia (i Göteborg 1987).

    Nyheter Redaktionen, 2014-12-17 00:00

  • Law Shala fortsätter gräva guld!

    Law Shala fortsätter gräva guld!

    Den tidigare styrkelyftaren och gymnasten Law Shala har haft en mäktig Men's Physique-säsong. Guld samt Overall på Battle of Scandinavia, silver på både Sweden Grand Prix och BODY Classic. Guld samt Overall på SM. Guld på NM. Han avslutar året med Guld samt Overall på Men’s Physique World Cup – stort grattis!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-15 00:06

  • Vilken skola i landet är armstarkast?

    Vilken skola i landet är armstarkast?

    På lördag går det andra skol-SM:et i armbrytning någonsin av stapeln i Vilhelmina. Där avgörs vilken skola i landet som är den mest armstarka. Förra året var drygt 80 elever från 21 olika skolor från Helsingborg och Hässleholm i söder till Luleå och Tärnaby i norr på plats. Armbrytargymnasiet livestreamar.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-11 17:10

  • Hemlös kroppsbyggare tränar på Paris gator

    Hemlös kroppsbyggare tränar på Paris gator

    Den hemlöse 50-årige Jacques Sayagh står i fokus för regissören Julien Goudichauds kortfilm. Paris gator är hans gym – bland de tillhörigheter han släpar omkring på står träningsredskapen och kosttillskotten högt i kurs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-10 20:35

  • Battle of Scandinavia inleder en späckad vårsäsong

    Battle of Scandinavia inleder en späckad vårsäsong

    Den nordiska vårsäsongen startar traditionellt i Alingsås. Den femte upplagan av Battle of Scandinavia lördag 28 mars har grenarna Bodybuilding, Classic Bodybuilding samt Men’s Physique på herrsidan och Bodyfitness, Women's Physique och Bikini Fitness på damsidan. Tävlingen äger rum på succéarenan från 2014: Estrad – samlingsplatsen mitt i centrala stan!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-10 15:43

  • Injicera Botox för att passa i stövlar

    Injicera Botox för att passa i stövlar

    För att passa i knähöga stövlar har en ny trend i skönhetsindustrin riktad till kvinnor utkristalliserat sig, injektioner av Botox i vadmusklerna. Nervgiftet paralyserar signaler, musklerna kan ej längre kontraheras vilket gör att de atrofierar. Voilà! Vadens omfång minskar temporärt med upp till två centimeter och man får ett större urval av moderiktiga stövlar att välja på.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-10 10:46

  • 90 Degree Push-Up-video sprids viralt

    Petri Mustapää från Storfors lade för en vecka sedan upp en video på en 90 Degree Push-Up på Facebook. Sedan dess har många media uppmärksammat den virala spridningen.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-10 08:13

  • Bidra till Musikhjälpen 2014

    Bidra till Musikhjälpen 2014

    En vecka om året, i december, sänder SVT, SR och Radiohjälpen dygnet runt för att lyfta fram en undangömd humanitär katastrof. Bidra genom att buda på Tradera-auktionerna – exempelvis en dag med UFC-fightern Nico Mosoke, ett besök av Gladiatorerna Athena & Bullet på ditt barnkalas eller träna med Mikaela Laurén (världsmästare i boxning).

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-09 14:11

  • Halv miljard för Apples företagsgym

    Halv miljard för Apples företagsgym

    Har man som Apple över 100 miljarder dollar på banken behöver man inte spara på krutet då man bygger sitt nya huvudkontor. Bara företagsgymmet – en fristående byggnad med grundyta på över 9000 kvm – beräknas kosta över 550 miljoner kronor enligt byggloven sända till Cupertinos stadsförvaltning!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-05 13:37

  • Next summer – he'll be back!

    Next summer – he'll be back!

    He's back. Watch the new Terminator Genisys trailer starring Arnold Schwarzenegger.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-05 00:57

  • Media om tävlande på Luciapokalen

    Media om tävlande på Luciapokalen

    Allt kring Fitnessfestivalen var rekordstort. Besökarintresset. Antalet programpunkter. Antalet utställare. Och inte minst antalet tävlande. Lokala tidningar och tv/radio har mött några av de som tävlade i helgen på Luciapokalen och Fitnessfestivalen.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-03 16:08

  • Årsjö bäste svensk på Giants Live

    Årsjö bäste svensk på Giants Live

    Hemmasonen Johannes Årsjö låg trots en knäskada hack i häl med regerande WSM-mästaren Brian Shaw vid lördagens Giants Live Sweden, men fick till slut kliva upp på andraplatsen. Sveriges starkaste polis Martin Forsmark tog bronset och kvalade därmed till WSM 2015! Minst två svenskar på nästa års World's Strongest Man alltså!

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-03 13:21

  • Fitnessfestivalen kommer till STHLM!

    Fitnessfestivalen kommer till STHLM!

    Nästa års Fitnessfestival arrangeras samtidigt med Allt för Hälsan på Stockholmsmässan 27-29 november 2015. Valda delar av de tävlingar som ingår i namnet Luciapokalen kommer också att arrangeras i Stockholm. Att se Luciapokalen från någon av 2 000 sittplatser i en sluttande biosittning i Victoriahallen blir mysigt.

    Nyheter Magnus Branzén, 2014-12-02 08:54

  • Lisette & Isak på BODY-omslaget

    Lisette & Isak på BODY-omslaget

    Efter en tight omröstning kan vi nu presentera vinnarna: Lisette Lahti och Isak Melin! Dan före julafton landar den nya utgåvan i en butik nära dig! Håll utkik tisdag den 23 december således...