Men kom igen...

Publicerad

Redaktören har lite att säga. Foto: Seth Janson

På ledarplatsen i tidningen brukar jag teckna ner tankar om både ditten och datten. Om träning, om upplevelser, om livet i stort. Den här gången tänker jag prata om tävlingsverksamheten.

Om du inte är ett dugg intresserad av tävlingar eller hur de går till, så kan du nu bläddra vidare. För det här kommer att bli nördigt, lite geekigt och säkerligen också en aning irriterande.

Alla världens tävlande atleter tillhör ett förbund. Det finns flera förbund, men det äldsta och i våra breddgrader överlägset största är utan tvekan IFBB. Det står för International Federation of Body Building & Fitness, och startades 1946 av ingen mindre än kanadensaren Ben Weider (bror till Joe). Det är till IFBB som den svenska lokalfederationen SKKF är knuten, vilket på både gott och ont gör IFBB:s angelägenheter till våra. Jag vill redan här klargöra att den kritik som här följer enbart riktar sig mot IFBB, och inte mot SKKF.

Det finns mycket som är bra inom IFBB. Ekonomin verkar stabil, och organisationen förefaller fungera effektivt rent administrativt.

Men det finns också det som inte är fullt lika bra. Tävlingsmomentet exempelvis. Jag har tidigare ("Heja Simhopp!" i BODY nr 12/2007) hävdat att hela bedömningsprincipen är rentav publikfientlig. Eftersom man efter en uråldrig metod i det tysta alltjämt bara rangordnar fältet från den bäste till den sämste, utan någon som helst officiell resultatredovisning i realtid, så blir tävlingen något som faktiskt bara angår den redan invigde. Det är helt uppenbart att eventuella nytillkomna betraktare finner tävlingen märkligt rebusartad och introvert, snarare än spännande och engagerande.

Jag menar också att integriteten bland domarna inom IFBB är rent ut sagt usel. Under internationella tävlingar är det snarare regel än undantag att coacher som smörjt in sina adepter och hjälpt dessa pumpa upp, drar av sig sina latexhandskar, drar på sig sin officiella kavaj, för att sedan sätta sig och döma sin egen atlet. Och det är tydligen OK..?

Men kom igen...
Illa nog, kanske. Men det är ändå ingenting mot det som stör mig mest. Sedan 2007 har man Children's Fitness på tävlingskalendern internationellt. Och hur oskyldigt det än kan låta så är det i min bok helt oförsvarligt att låta barn mellan 6-16 år anamma en kroppsuppfattning som till så stor det fokuserar på utseende, på utstrålning och också på den egna halten av kroppsfett.

Men kom igen...
Jag har redan berättat vad jag tycker om Bikini som tävlingsform ("Bikivad?" i BODY nr 10/2010), så jag behöver inte gå in på det igen. Och som vi också skriver på sidan 15 i denna utgåvas Presspytt så verkar Bikini vara omöjligt att stoppa. Under höstens VM-tävlingar för veteraner och juniorer höll jag dock på att sätta min utmärkta espresso rakt ner i lungorna. Det var nämligen "premiär" för Bikini för juniorer. Vad man än tycker om vuxna kvinnors självvalda fritidssysselsättningar så är 15-åriga flickors ivriga försök att efterhärma sina vuxna kollegor med höftvickningar, sängkammarblickar och ekivoka putningar med rumpan, riktade mot en domarpanel till största del bestående av äldre män, förbannat nära något helt annat. Något fult, något oacceptabelt, och i vissa delar av världen rent av straffbart.

Men kom för fan igen..!
Någonstans gick det fel här. Någonstans glömde man bort att tänka klart, och att tänka färdigt. Och när man samtidigt jobbar arslet av sig för att bli accepterade av den "fina" idrottsliga gemenskapen, och för att göra bodybuilding och fitness till en olympisk sport, så inser ju vem som helst att det nät som är tänkt att sila bort de mest ilskna myggorna på något märkligt sätt faktiskt släpper igenom de verkliga elefanterna.

Så snälla IFBB – gör om, och gör rätt.

I dina växande muskler tjänst

Chefredaktör – BODY

Bild 325839

PS! Svenska SKKF är de facto starka motståndare till både Children's Fitness, och dessutom alla former av Bikini.

Redaktören listar: Favoritövningar, just nu!

  1. Marklyft
    Rätt utförd är detta kungen av övningar, och den genomförs med stor inlevelse i varje ryggpass.
  2. Stående militärpress
    Så enkel, så tung, och så effektiv. Längtar redan till nästa pass. Och till nästa.
  3. Frivändningar (ja, med överstöt såklart)
    Ser lätt ut, men den kräver allt av dig: Stabilitet, rörlighet, styrka och explosivitet.
  4. Kettlebells-svingar
    Aningen märklig övning, men som rätt utförd jobbar med nästan hela kroppen.
  5. Cable Crunches för magen
    Har alltid fnyst åt detta tilltag men kom på andra tankar när jag började träna magen med viktbelastning.
On
Off

1 kommentarer

  • Funktionell träning: Dyall & Stasinski

    Funktionell träning: Dyall & Stasinski

    Tillsammans med Robert Stansinski har mångsysslande Karl Dyall skrivit en bok om en mångsidig och trendig träningsform. De har tillsammans besökt morgonsofforna i TV4 och SVT och demonstrerat funktionell träning.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-28 12:00

  • Mats Kardell på TV4 Nyhetsmorgon

    Mats Kardell på TV4 Nyhetsmorgon

    Mats Kardell tog silver på bodybuilding-VM 1988 och gjorde därefter åtta tävlingar som proffs. Efter karriären gick han ner sig i ett gravt missbruk. I Nyhetsmorgon i morse berättade han kort om sin livhistoria.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-28 10:21

  • 100 MKR till tonfisk på burk-kunder

    100 MKR till tonfisk på burk-kunder

    En gruppstämning mot företaget StarKist som säljer tonfisk på burk anklagade dem för att snåla på den avrunna vikten tonfisk med ett antal gram per burk.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-27 04:18

  • Vinn plats på kostutbildning

    Vinn plats på kostutbildning

    5–6 september håller näringsfysiologerna John Gröntvedt och Emanuel Widmark en kostutbildning på Wenngarn Sportcenter i Sigtuna. Du kan nu vinna en plats till denna fullspäckade helg genom att visa dina kunskaper!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-26 15:36

  • Sveriges Starkaste Män ska utses

    Sveriges Starkaste Män ska utses

    Nyss avgjordes Sveriges Starkaste Man-finalen i öppna klassen. På lördag avhålls finalerna i -90 kg (Sverigedebut! Umeå) och -105 kg (Sundsvall). Kommer favoriterna att hålla för trycket i de rekordstarka startfälten?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-08-26 11:35

  • Träningsmetoden för extra tillväxt?

    Träningsmetoden för extra tillväxt?

    FST-7 är en träningsmetod eller träningsmodell framtagen av amerikanen Hany Rambod som är mest känd för att vara tävlingscoach till Phil Heath och tidigare även coach till Jay Cutler. Själva beteckningen FST-7 står för två olika saker: Bokstäverna är en förkortning på Fascia Stretch Training, och sjuan är antalet set som du utför i en övning. 

    Nyheter Jacob Gudiol, 2015-08-26 02:08

  • Lär dig chins och dips av den bäste

    Lär dig chins och dips av den bäste

    Du är en masochist! Jag ser nog hur du börjar skruva på dig där i stolen, men det är ingen idé att du försöker dölja det! Du är åtminstone i gott sällskap. För i varje träningsnörd bor det en liten självplågare. Det finns en märklig njutning i att utsätta kroppen för saker den egentligen inte riktigt vill. 

    Nyheter Andreas Guiance, 2015-08-25 02:37

  • Brutal bänkpress: de bästa knepen!

    Brutal bänkpress: de bästa knepen!

    Finländaren Freddi Smulter lyfter tyngst både med eller utan utrustning. Häng med när han förklarar hur man tränar för att bli världens starkaste bänkpressare!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-24 13:49

  • Årsjös "Strongmankyckling" med ris

    Årsjös "Strongmankyckling" med ris

    Han behöver aldrig laga något, och gör det heller (nästan) aldrig. Han är för närvarande sponsrad av både Restaurang Thai House och Kungs Kebab hemma i Norrköping, och äter i genomsnitt 3–4 måltider per dag på dessa ställen.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-21 13:42

  • Kille? Har du ett sexpack? Se hit!

    Kille? Har du ett sexpack? Se hit!

    I höst kommer Utbildningsradion sända ett helt nytt program på SVT under "prime time", dvs den tid som flest tittar på tv. Man söker nu en manlig statist som har magrutor.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-21 12:25

  • Låt dig stärkas av kritiken!

    Låt dig stärkas av kritiken!

    Vi lär oss ofta av våra misstag. Misstag kan hjälpa oss att bli bättre. Misstag är viktigt, och så även kritik. Kritik kan få oss att upptäcka de misstag som vi gör och inte har en aning om. Ja, kritik är viktigt. Och att begå misstag både hör till livet och är tillåtet. Istället för att gå runt och tjura, försök att se den positiva sida av kritiken och låt det hjälpa dig!

    Nyheter Ove Rytter, 2015-08-20 20:51

  • Matlådor: Kenny Dahlström visar hur

    Matlådor: Kenny Dahlström visar hur

    Kenny Dahlström är Sveriges Kai Greene, hade någon sagt till mig innan jag träffade honom. Och visst, här finns en del likheter: båda är byggare med stark passion för sporten, med stort intresse för mental utveckling, filosofiska utsvävningar och framför allt fasta rutiner.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-20 11:07

  • Ditt mentala protein – redo att intas!

    Ditt mentala protein – redo att intas!

    I nya BODY lär du dig hur du genomför en fettfri bulk, lagar maffiga matlådor, krossar platåer och undviker metabolic damage. Plus forskning, kostråd och mycket mer i utgåvan som finns i butik från torsdag!

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-19 18:00

  • Bli en bättre atlet med dessa verktyg

    Bli en bättre atlet med dessa verktyg

    Om du någon gång byggt ett torn av klossar så vet du att den tid och noggrannhet du lägger på grunden är avgörande för din framgång på höjden. I träningen skapas den bästa grunden genom att lägga tid på att förbättra vävnadskvaliteten samt övningar som förbättrar rörlighet och stabilitet.

    Nyheter Redaktionen, 2015-08-19 10:17

  • Embrace the suck

    Embrace the suck

    Har du släppt på principerna under sommarmånaderna? Har träningen har blivit lidande ute på landet eller i hammocken? Det är lugnt, det gäller nog de flesta och förmodligen med all rätt.

    Nyheter Robert Stasinski, 2015-08-19 10:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat