Men kom igen...

Publicerad

Redaktören har lite att säga. Foto: Seth Janson

På ledarplatsen i tidningen brukar jag teckna ner tankar om både ditten och datten. Om träning, om upplevelser, om livet i stort. Den här gången tänker jag prata om tävlingsverksamheten.

Om du inte är ett dugg intresserad av tävlingar eller hur de går till, så kan du nu bläddra vidare. För det här kommer att bli nördigt, lite geekigt och säkerligen också en aning irriterande.

Alla världens tävlande atleter tillhör ett förbund. Det finns flera förbund, men det äldsta och i våra breddgrader överlägset största är utan tvekan IFBB. Det står för International Federation of Body Building & Fitness, och startades 1946 av ingen mindre än kanadensaren Ben Weider (bror till Joe). Det är till IFBB som den svenska lokalfederationen SKKF är knuten, vilket på både gott och ont gör IFBB:s angelägenheter till våra. Jag vill redan här klargöra att den kritik som här följer enbart riktar sig mot IFBB, och inte mot SKKF.

Det finns mycket som är bra inom IFBB. Ekonomin verkar stabil, och organisationen förefaller fungera effektivt rent administrativt.

Men det finns också det som inte är fullt lika bra. Tävlingsmomentet exempelvis. Jag har tidigare ("Heja Simhopp!" i BODY nr 12/2007) hävdat att hela bedömningsprincipen är rentav publikfientlig. Eftersom man efter en uråldrig metod i det tysta alltjämt bara rangordnar fältet från den bäste till den sämste, utan någon som helst officiell resultatredovisning i realtid, så blir tävlingen något som faktiskt bara angår den redan invigde. Det är helt uppenbart att eventuella nytillkomna betraktare finner tävlingen märkligt rebusartad och introvert, snarare än spännande och engagerande.

Jag menar också att integriteten bland domarna inom IFBB är rent ut sagt usel. Under internationella tävlingar är det snarare regel än undantag att coacher som smörjt in sina adepter och hjälpt dessa pumpa upp, drar av sig sina latexhandskar, drar på sig sin officiella kavaj, för att sedan sätta sig och döma sin egen atlet. Och det är tydligen OK..?

Men kom igen...
Illa nog, kanske. Men det är ändå ingenting mot det som stör mig mest. Sedan 2007 har man Children's Fitness på tävlingskalendern internationellt. Och hur oskyldigt det än kan låta så är det i min bok helt oförsvarligt att låta barn mellan 6-16 år anamma en kroppsuppfattning som till så stor det fokuserar på utseende, på utstrålning och också på den egna halten av kroppsfett.

Men kom igen...
Jag har redan berättat vad jag tycker om Bikini som tävlingsform ("Bikivad?" i BODY nr 10/2010), så jag behöver inte gå in på det igen. Och som vi också skriver på sidan 15 i denna utgåvas Presspytt så verkar Bikini vara omöjligt att stoppa. Under höstens VM-tävlingar för veteraner och juniorer höll jag dock på att sätta min utmärkta espresso rakt ner i lungorna. Det var nämligen "premiär" för Bikini för juniorer. Vad man än tycker om vuxna kvinnors självvalda fritidssysselsättningar så är 15-åriga flickors ivriga försök att efterhärma sina vuxna kollegor med höftvickningar, sängkammarblickar och ekivoka putningar med rumpan, riktade mot en domarpanel till största del bestående av äldre män, förbannat nära något helt annat. Något fult, något oacceptabelt, och i vissa delar av världen rent av straffbart.

Men kom för fan igen..!
Någonstans gick det fel här. Någonstans glömde man bort att tänka klart, och att tänka färdigt. Och när man samtidigt jobbar arslet av sig för att bli accepterade av den "fina" idrottsliga gemenskapen, och för att göra bodybuilding och fitness till en olympisk sport, så inser ju vem som helst att det nät som är tänkt att sila bort de mest ilskna myggorna på något märkligt sätt faktiskt släpper igenom de verkliga elefanterna.

Så snälla IFBB – gör om, och gör rätt.

I dina växande muskler tjänst

Chefredaktör – BODY

Bild 325839

PS! Svenska SKKF är de facto starka motståndare till både Children's Fitness, och dessutom alla former av Bikini.

Redaktören listar: Favoritövningar, just nu!

  1. Marklyft
    Rätt utförd är detta kungen av övningar, och den genomförs med stor inlevelse i varje ryggpass.
  2. Stående militärpress
    Så enkel, så tung, och så effektiv. Längtar redan till nästa pass. Och till nästa.
  3. Frivändningar (ja, med överstöt såklart)
    Ser lätt ut, men den kräver allt av dig: Stabilitet, rörlighet, styrka och explosivitet.
  4. Kettlebells-svingar
    Aningen märklig övning, men som rätt utförd jobbar med nästan hela kroppen.
  5. Cable Crunches för magen
    Har alltid fnyst åt detta tilltag men kom på andra tankar när jag började träna magen med viktbelastning.
On
Off

1 kommentarer

  • Gymgrossisten öppnar på Hisingen

    Gymgrossisten öppnar på Hisingen

    I morgon öppnar en ny Gymgrossisten-butik i Göteborg, denna gång "på rätt sida av bron". Som vanligt kan man ta del av erbjudanden på tillskott, kläder och träningstillbehör. Två branschprofiler som är på plats för att svara på dina frågor är Niro de la Rua och Pontus Koskelainen. Butiken öppnar 10 och håller igång tills sisten har gått...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-30 14:17

  • Den optimala vilotiden mellan set

    Den optimala vilotiden mellan set

    En ständigt återkommande fråga bland gymbesökare är "hur länge ska jag vila mellan seten?". I Journal of Strength and Conditioning Research har man låtit titta närmare på den optimala setvilan för styrketräning.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-30 11:56

  • Från ballerina till styrkelyftare!

    Från ballerina till styrkelyftare!

    I morgon är det dags för SM Styrkelyft att dra igång under SM-veckan i Örebro. Miia Grändås, en internationellt meriterad lyftare som tävlar för arrangörsklubben ÖKK i klass 52 kg, är en tung favorit.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-29 16:39

  • Alströmertrofén går i graven, återuppstår som Alströmerpokalen!

    Alströmertrofén går i graven, återuppstår som Alströmerpokalen!

    Sveriges första äkta nybörjartävling i modern tid går i graven. Den återuppstår som Alströmerpokalen – med sanktion av SKKF. Tävlande får nu chansen att göra tävlingsdebut och bedömas av SKKF-domare, vilket gör att man behöver nu licens och förening att tävla för. Arrangören har bildat föreningen Alströmer BBFF som deltagare är välkomna söka licens genom.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-29 13:32

  • Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Bikini Fitness-workshop i Göteborg

    Vill du lära dig hantera klackarna på Bikini Fitness-scenen? På söndag har några få utvalda en chans att ta lärdom av den svenska mästarinnan och landslagskvinnan Ròdi Bodrug samt skönhetsexperten/make up-artisten Roea Jorat.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 22:58

  • Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Tammerpokalen uppgraderas 2015

    Hittills har nybörjartävlingen i Sundsvall arrangerats med enklare regler och lägre krav i samförstånd med förbundet SKKF. Allas målsättning har varit en lägre tröskel inför att våga kliva upp på scenen. 2014 exploderade så tävlingsintresset, och gav ett läge för att Tammerpokalen i år (den sjunde i ordningen) blir uppgraderad till sanktionerad status (krav på licens, team etc).

    Nyheter Redaktionen, 2015-01-27 16:30

  • Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Påverkar musik din prestation på gymmet?

    Ett par forskare har tittat närmare på om musik påverkar din prestation på gymmet. Här är vad de kom fram till.

    Nyheter Fredrik Westerlund, 2015-01-27 13:37

  • Träningsapp motiverar genom ångest

    Träningsapp motiverar genom ångest

    The Onion briljerar igen: En ny träningapp kan analysera den unika existentiella ångest som ligger bakom varje löpares träning. Sedan utnyttjas det för att motivera löparen med påminnelser som "Din karriär är avstannad" eller "Din familj hatar dig"...

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-27 11:53

  • Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Gladiatorerna smygstartar på lördag!

    Nu på lördag återkommer Gladiatorerna i form av en kändisspecial där komikern Peter Magnusson möter friidrottaren Mattias Sunneborn. På damsidan ställs sångerskan och pole dance-instruktören Sara Lumholt mot simhopperskan Anna Lindberg. Hur många av de nya hemliga Gladiatorerna får vi se?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 14:09

  • Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport – mässan du aldrig besökt!

    Swesport är en sportfackmässa som arrangerats sedan 1981. Sportbutikers representanter från hela Sverige samlas för att se det kommande årets trender, knyta kontakter och göra affärer. Vår systertidning Sportfack bevakade såklart branschmässan.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 12:39

  • SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    SM Athletic Fitness flyttar till Alingsås

    Karlstad har varit den fasta punkten för SM Athletic Fitness det senaste decenniet, sedan 2004 har åtta av elva AF-mästerskap avgjorts i den värmländska residensstaden. I år blir det dock Alingsås som både AF-atleter samt junior- och veterantävlande kommer att vallfärda till den 12–13 september.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-26 02:56

  • I New York finns udda träningsformer

    I New York finns udda träningsformer

    TV4 Nyheternas USA-team gav sig i veckan som gick ut på jakt efter de senaste fitnesstrenderna i New York. Man fann några riktigt udda träningspass: heavy metal yoga och surfing på land!

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 14:06

  • Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    Tre timmar styrkelyft i SVT Play!

    En vecka. En stad. Massor av mästare. Tusentals aktiva i stora som små, vanliga som ovanliga idrotter och tiotusentals åskådare kommer att vara på plats i Örebro nästa vecka. SVT Play sänder 30 januari direkt från SM Styrkelyft där vilka som är bäst i Sverige avgörs.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 05:16

  • Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Ny Gymgrossistbutik i Halmstad

    Nu på lördag slår Gymgrossisten-butiken i Halmstad upp portarna. Lokalen på Klammerdammsgatan 25 är fylld med tillskott, kläder och träningstillbehör – de som är på plats kan ta del av erbjudanden mellan 10-16 och möta muskelprofiler. En av dem är Fredrik Jönsson som regelbundet syns i butiken framöver.

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-23 04:54

  • AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    AA ELIT FITNESS GYM fyller fem år!

    I helgen blir det fem år sedan Ahmad Ahmads gym AA Elit Fitness slog upp portarna i Malmö. Helgen till ära firar man med öppet hus – du som besöker Sofielundsvägen 57 kan mingla med fitness- och muskelprofiler eller varför inte delta i ELIT CHALLENGES (tävling i bänkpress, chins och dips)?

    Nyheter Magnus Branzén, 2015-01-22 21:18

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat