Näringsfokus under deff

Publicerad

I första hand är det proteinintaget du ska fokusera på när du ligger på ett kaloriunderskott. Man brukar säga minst två gram per kilo kroppsvikt och dag, så väger du 100 kilo så betyder det minst 200 gram protein per dag.

Jag skulle gärna sätta riktlinjen vid minst 2,5 gram per kilo, så är vi på den säkra sidan. 200 gram protein hittar vi sammanlagt i till exempel 300 gram kyckling, 500 gram kvarg, 3 ägg, 5 dl mjölk, 200 g kokta linser, 200 gram fisk och 100 gram ris.

Under diet gäller det att stilla hungern, och då hjälper inte pulver så mycket som mat. Foto: ginew

När det gäller intag av kolhydrater och fett tvistar de erfarna. De många praktiska uppfattningarna från olika håll skiljer sig åt i den frågan där många med egen erfarenhet i träningsbranschen menar att kolhydratsintaget ska minskas i första hand. 

Utifrån de forskningsunderlag som finns i dag verkar det dock inte som om det spelar någon större roll vilken fördelning man har mellan kolhydrater och fett. Detta under förutsättning att vi täcker behovet av de så kallade essentiella fettsyrorna, har ett tillräckligt stort intag av protein (det vill säga essentiella aminosyror) och tillgången på energi är tillräckligt låg för att åstadkomma den deff man är ute efter. 

De essentiella fettsyrorna hittar vi i framför allt fet fisk, men även fiskolja, algolja, krillolja och vegetabiliska matoljor såsom olivolja och linfröolja. Även nötter och frön innehåller en hel del essentiella fettsyror, även om det ska påpekas att vegetabiliska källor inte verkar vara lika värdefulla för kroppen som animaliska. 

Fet fisk är alltså fortfarande snäppet bättre än linfröolja. Aminosyrorna vi behöver finns i alla animaliska livsmedel, det vill säga kött, fisk, fågel, ägg och mejeriprodukter. Men kombinerar vi vegetabiliska livsmedel går det utmärkt att täcka behovet via exempelvis bönor, ärtor, linser och spannmål.

En regelrätt deff är i sig relativt energisnål. Detta gör att det i vilket fall som helst oftast inte får plats några större mängder av något energigivande näringsämne förutom protein, om maten vi äter ska likna den vi vanligen har på tallriken, till exempel den klassiska kycklingen med ris och broccoli. 

Något som också är positivt med ett högt proteinintag är att proteinrika livsmedel tenderar att mätta bra. Det i sig är en framgångsfaktor för många att inte behöva gå runt och känna sig utsvultna under en längre period.

Det viktigaste i en deff är alltså att du får i dig tillräckliga mängder protein för att både stimulera muskelmassan och ge mättnadskänsla, att det genomsnittliga energiintaget är tillräckligt lågt för att tillåta själva deffen, och att resten av maten ger en bra mättnadskänsla.

Det finns inget rätt eller fel här, utan är upp till dig som individ att se vad du presterar bäst på.

Gillade du artikeln? Missa inte att gilla BODY på Facebook!

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat