Koffeinets effekt

En seglivad myt är att kaffe torkar ut kroppen. Det sägs ibland att "du måste dricka två glas vatten för varje kopp kaffe". Det är förvisso sant att koffeinhaltiga drycker är lätt vätskedrivande. Och dricker du kaffe kommer du följaktligen kissa lite mer än om du hade druckit samma mängd vatten, men du hamnar inte på minus. Koffeinhaltiga drycker som kaffe kommer fortfarande totalt sett att tillföra din kropp vätska, men är du ute efter maximal effekt på vätskebalansen är vatten förstås mer effektivt. 

Du behöver alltså inte vara orolig för vätskebalansen för att du dricker din PWO med koffein eller tar en extra kopp kaffe, men vatten är strået vassare om du vill optimera din vätskeladdning. Så ska du exempelvis vätskeladda inför tävling kan det vara smart att inte överkonsumera koffeinhaltiga drycker, men dricker du bara tillräckligt löser det sig ändå.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017