Vilka nötter är bäst?

Foto: Seth Janson Modell:Pontus Koskelainen

Vilka nötter är bäst?

Publicerad

Kan det vara farligt att äta för mycket nötter? Vilka är bäst?

Anki Sundin svarar:

Nötter är botaniskt sett äkta frukter, med några undantag. Kokosnöten är egentligen en stenfrukt precis som körsbär, valnöt och pekannöt, medan mandel och jordnöt egentligen är baljväxter. Det förklarar också varför näringsinnehållet i det vi i dagligt tal kallar nötter är så varierande.

Men låt oss börja med energiinnehållet. Det är högt, runt 600 kalorier per 100 gram. Den mesta delen av den energin utgörs av fett, men nötter innehåller också en ansenlig mängd protein. 

Ur proteinsynpunkt med avseende på mängden motsvarar 100 gram nötter mellan fyra och fem deciliter mjölk, det vill säga runt 15 procent protein, med undantag för pekannöt. Proteininnehållet i denna nöt är relativt låg. Höjdarna är jordnötter och pistage, om det är proteinet du är ute efter. 27 respektive 20,5 procent ligger det innehållet på, med en relativt bra aminosyraprofil också. 

För den som är ute efter att öka mängden energi med maten så kan nötter vara ett bra sätt. Antingen som mellanmål som de är, nedmixade i proteindrinken eller gainern, eller tillsatta i maten. En given favorit är chokladbollar på nötter, dadlar och kakao – gott och lätt att äta, helt utan tillsatt socker.

Dessutom innehåller nötter en rad olika andra näringsämnen: E-vitamin, folat, järn, zink, kalcium, magnesium och fibrer är några av dessa. Inte minst om du är vegetarian är nötter ett bra livsmedel för att öka energitätheten i din mat.

"För mycket" nötter är aldrig bra, precis som är fallet med alla andra livsmedel. Vi bör i så stor utsträckning vi mäktar med variera kosten för att minska risken för att exponeras för såväl föroreningar som växternas egna gifter. Dessutom bör vi vara noga med att nötterna vi äter förvaras torrt för att undvika mögelbildning. Kasta alltid nötter som du tycker luktar eller smakar mögel.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Högintensiv träning ger otillräcklig aptit

1 kommentar

henkedinho: det beror helt på vad för högintensiv träning man kör, själv när jag kör H.I.T på gym så ökar det min aptit extremt när jag väl är klar men kör man till exempel konditions pass och lagsporter så...

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016

  • BODY 386, september 2016

  • BODY 385, augusti 2016