Vilka nötter är bäst?

Foto: Seth Janson Modell:Pontus Koskelainen

Vilka nötter är bäst?

Publicerad

Kan det vara farligt att äta för mycket nötter? Vilka är bäst?

Anki Sundin svarar:

Nötter är botaniskt sett äkta frukter, med några undantag. Kokosnöten är egentligen en stenfrukt precis som körsbär, valnöt och pekannöt, medan mandel och jordnöt egentligen är baljväxter. Det förklarar också varför näringsinnehållet i det vi i dagligt tal kallar nötter är så varierande.

Men låt oss börja med energiinnehållet. Det är högt, runt 600 kalorier per 100 gram. Den mesta delen av den energin utgörs av fett, men nötter innehåller också en ansenlig mängd protein. 

Ur proteinsynpunkt med avseende på mängden motsvarar 100 gram nötter mellan fyra och fem deciliter mjölk, det vill säga runt 15 procent protein, med undantag för pekannöt. Proteininnehållet i denna nöt är relativt låg. Höjdarna är jordnötter och pistage, om det är proteinet du är ute efter. 27 respektive 20,5 procent ligger det innehållet på, med en relativt bra aminosyraprofil också. 

För den som är ute efter att öka mängden energi med maten så kan nötter vara ett bra sätt. Antingen som mellanmål som de är, nedmixade i proteindrinken eller gainern, eller tillsatta i maten. En given favorit är chokladbollar på nötter, dadlar och kakao – gott och lätt att äta, helt utan tillsatt socker.

Dessutom innehåller nötter en rad olika andra näringsämnen: E-vitamin, folat, järn, zink, kalcium, magnesium och fibrer är några av dessa. Inte minst om du är vegetarian är nötter ett bra livsmedel för att öka energitätheten i din mat.

"För mycket" nötter är aldrig bra, precis som är fallet med alla andra livsmedel. Vi bör i så stor utsträckning vi mäktar med variera kosten för att minska risken för att exponeras för såväl föroreningar som växternas egna gifter. Dessutom bör vi vara noga med att nötterna vi äter förvaras torrt för att undvika mögelbildning. Kasta alltid nötter som du tycker luktar eller smakar mögel.

On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

  • Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Så påverkar tuggummituggande kaloriförbrukningen

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-05 15:49

  • Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Vad gäller angående shortslängd i Men's Physique?

    Jag ska köra min första tävling i Men's Physique, men är lite orolig eftersom jag hört om så många som blivit nedbedömda eller diskade på grund av shortsens längd, trots att de har beställt från tävlingssajter. Vad gäller? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-04 15:43

  • Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Body listar: 8 metoder för fettmätning

    Har du mätt ditt kroppsfett? Är metoden du valde tillförlitlig? Hur skiljer sig tillvägagångssätten åt och vilka är bäst? BODY går igenom de åtta vanligaste metoderna med respektive för- och nackdelar.

    Nyheter Martin Brunnberg, 2017-10-03 12:56

  • Hur länge behöver musklerna vila?

    Hur länge behöver musklerna vila?

    Är det skillnad på behov av vilotid beroende på typen av styrketräning man utsätter musklerna för? Och på vilket sätt påverkar man musklerna negativt om man tränar dem intensivt utan att de fått den vila de behöver? 

    Nyheter Abbe Benaouda, 2017-10-02 07:54

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat