Forskning: Baljväxters protein mättar

Inkludera med baljväxter i kosten under dieten för att hålla dig mätt och belåten. Foto: Istock.

Forskning: Baljväxters protein mättar

Publicerad

Protein är det näringsämne som mättar bäst – men hur står sig vegetabiliska proteinkällor mot animaliska gällande mättnadskänsla?

I en dansk studie upplevde 43 unga män mer bestående mättnad efter en näringsmässigt matchad måltid baserad på baljväxter jämfört med en köttbaserad.

Dessutom åt de spontant mindre vid nästa mål efter att ha fått bönalternativet till frukost. Tyvärr upplevdes bönmåltiden som det mindre aptitliga valet.

Baljväxter är alltså ett utmärkt val för att hålla sig mätt och belåten under en deffperiod.

Källa: Meals based on vegetable protein sources (beans and peas) are more satiating than meals
based on animal protein sources (veal and pork) – a randomized cross-over meal test study.
Food Nutr Res. 2016; 60: 10.3402/fnr.v60.32634.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017