Negativ träning för positiva resultat?

Foto: Istock.

Negativ träning för positiva resultat?

Publicerad

Vilket är viktigast för muskeltillväxten, den negativa eller positiva fasen av repetitionerna?

En genomgång av alla studieresultat på området visar att båda är delaktiga i att stimulera hypertrofi, med en viss fördel för excentrisk träning.

Inkludera gärna en viss mängd specifik excentrisk träning i ditt upplägg, men ta hänsyn till den tyngre belastningen och risken för större nedbrytning.

Källa: J Strength Cond Res. 2017 May 5. Hypertrophic effects of concentric versus eccentric muscle actions: A systematic review and meta-analysis.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 402, januari 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017