Du vet inte det du inte vet

Publicerad

Det stormar därute. Inte bara i det stundande höstmörkret. Ute i världen virvlar orkaner av hopplöshet och domedagsprofetior om var vi är på väg. Som land, som värld, som människor. Ju mörkare orosmolnen blåser upp, desto mer sluter vi oss – men är det verkligen ett konstruktivt sätt att närma oss den nya framtiden? 

Min tid som vikarierande chefredaktör på BODY är snart över. Vetskapen om att jag bara har ett fåtal ledare kvar att skriva påminner mig om att det är nu jag har era öron. Om bara några få utgåvor kliver jag av, så ska jag ta chansen att faktiskt säga något viktigt och utfärda en önskan, så är det nu.

Jag tänker mycket och reflekterar över alltets orsak och verkan. Går man inte till botten med problemen och belyser frågor från alla möjligt tänkbara håll kommer lösningen bara vara tillfällig, och troligen ofullständig. "Du vet inte det du inte vet" är en sanning jag står vid. Alldeles för ofta tycker jag mig notera att slutsatser dras och åsikter proklameras, utan att självutnämnd estradör faktiskt vet vad hen talar om. 

En del väljer att peka ut mig som naiv. Det händer att jag å min sida betraktar dem som cyniska. Inte sällan blir jag rent förbannad och alltför ofta kan jag inte låta det bero, utan känner en nästan tvångsmässig impuls att behöva belysa saken från ett annat håll. Som yngre lade jag timmar på att argumentera för min sak med alternativa synvinklar och när det var som värst höll faktagranskning mig vaken om nätterna. Med åren har jag vant mig vid att inte alltid behöva ta varje fight. Inte alltid följa första reaktion. Låta saker gå osagda och ha överseende med folk som väser ut sin skit. Allt har sin tid.

Skulle jag önska en sak, vore det att fler ville ägna sig åt reflektion. Tankar mår bra av att marinera. Precis som kött behöver tid att låta kryddornas smaker sjunka in, behöver vi fundera på vad som verkligen sägs, vad vi faktiskt tycker om det – och om det överhuvudtaget är sant? Är det inte sanning, är det då något vi ska använda våra tillfällen att höras med? Av allt som kan sägas – är allt viktigt att säga? 

De flesta vet att de som tycker mest är de som kan minst. Så fort du börjar lära dig hur saker faktiskt ligger till, väcks nyfikenheten på riktigt. Det är först då, när vi kommer ur våra skal och börjar applicera olika teorier på oss själva som vi ser helheten och förstår hur saker och ting hänger ihop. Först då är vi redo att se situationen objektivt, utan att på förhand döma ut det vi faktiskt inte vet tillräckligt om. Det gäller såväl som träning som världen i stort. 

Var nyfiken, lita på folk och snacka inte skit! Kanske får du fler vänner, alldeles säkert får du färre ovänner. Framför allt bidrar du själv till en bättre värld.   

SARAH-IDA NYSTRÖM
TF. CHEFREDAKTÖR

 

Redaktören listar: 5 vägar att utvärdera

  1. Ha kul
    Få tjejer är så mycket svensk fitness som Linnea Enstedt, ändå ser vi henne lika ofta på studsmattan och klätterväggen. Läs mer på sidan 32.
  2. Influeras av andra
    Att låta en partner leda träningen är en av många fördelar som träningsparet Joar Fällmar och Sara Kinnviks tipsar om på sidan 46.
  3. Ny tyngdpunkt
    Med gummiband adderade ändras reglerna för när en övning är tung. Testa gränserna med månadens fem specialare på sidan 74. 
  4. Lyft mindre
    Är du van att dela in veckan i ett pass per muskelgrupp? På sidan 64 får du ett halvårsupplägg baserat på få repetitioner per muskel och pass. Läskigt va? 
  5. Lyft mer
    I månadens träningsmetod, Y3T, guidas du istället genom perioder där du kör 100 repetitioner per set. På sidan 86 får du hela upplägget.

…välj sedan vad DU gillar.

On
Off

0 kommentarer

  • 5 SPECIALARE med Lovisa Stenman

    5 SPECIALARE med Lovisa Stenman

    Lovisa Stenman i fem specialare som definitivt lyfter din rumpa till nya höjder. Vår grymma fotograf Seth Janson bjuder här på en teaser. I nya numret av BODY får du detta – och mycket mer!

    Nyheter Seth Janson, 2018-08-18 08:30

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat