Här är topp 10 över världens mest fysiskt aktiva länder

Foto: Istock.

Här är topp 10 över världens mest fysiskt aktiva länder

Publicerad

Ove Rytter startade Body 1981. Här är hans senaste spaningar inom fitnessvärlden.

** I mitten av augusti greps sex personer i Iran för att ha arrangerat klasser i zumba! Denna typ av dansklasser förbjöds i landet i juni och myndigheterna anklagar nu arrangörerna, fyra män och två kvinnor, för att ha utövat "västerländska danser" och sedan publicerat videoklippen i sociala medier. Kvinnorna anklagas också för att inte ha burit hijab, samt inte täckt håret ordentligt. Enligt myndigheterna är inte zumba förenligt med de lagar som styr Iran. Det finns också oro bland religiösa ledare över att iranska män ska depraveras om de tittar på inspelningar av zumbadansande kvinnor. Många gym har till internationella medier sagt att de kommer att fortsätta med zumba, men under andra namn som mumba eller avancerad aerobics, rapporterar svt.se.

** Enligt en ny global undersökning från Fitbit (en ledande leverantör och utvecklare inom aktivitetsarmband) hamnar Sverige på plats tre av de mest fysiskt aktiva länderna i världen. På förstaplats hamnar Irland och på en andraplats Storbritannien. Samma undersökning visar även hur många timmar varje land sover i genomsnitt per natt. Svenskarna hamnar på en åttonde plats med cirka sju timmar och fem minuters sömn per natt. Resultatet visar också hur många steg varje nation tar per dag. Här kommer Sverige på en fjärde plats med 8 855 steg om dagen. Gällande antalet fysiskt aktiva minuter per dag hamnar svenskarna på en så hög placering som nummer två, med en genomsnittstid på cirka 27 minuter.

Topp 10 världens mest fysiskt aktiva länder

1. Irland

2. Storbritannien

3. Sverige

4. Nederländerna

5. Schweiz

6. Danmark

7. Spanien

8. Finland

9. Tyskland

10. Nya Zeeland

Topp 10 länder som sover flest timmar/natt

1. Storbritannien 7h 14m 44s

2. Nederländerna 7h 13m 30s

3. Finland 7h 12m 13s

4. Irland 7h 11m 7s

5. Belgien 7h 9m 35s

6 .Nya Zeeland 7h 6m 26s

7. Norge 7h 5m 33s

8. Sverige 7h 4m 52s

9. Frankrike 7h 4m 22s

10. Tyskland 7h 0m 50s

Topp 10 länder som tar flest steg/dag

1. Spanien 9 023

2. Schweiz 8 964

3. Hongkong 8 956

4. Sverige 8 855

5. Nya Zeeland 8 575

6. Storbritannien 8 539

7. Tyskland 8 530

8. Irland 8 517

9. Australien 8 477

10. Japan 8 454

Topp 10 länder med flest antal aktiva minuter/dag

1. Spanien 27.9

2 Sverige 27.1

3. Hongkong 26.3

4. Finland 26.2

5. Schweiz 25.0

6. Danmark 24.6

7. Storbritannien 24.3

8. Nederländerna 24.2

9. Irland 24.0

10. Japan 23.9

Träning på resan är viktigt för 80 procent av unga semesterresenärer, rapporterar hotels.com i en undersökning omfattande 8 400 kunder från 28 länder. Dagens "millennials" skippar gärna strand och fest för att istället träna på semestern. Unga resenärer är idag mer intresserade av att lägga ut en bild från träningen (någon har kallat det "welfie"), än en snygg selfie från festen eller stranden. Mer än hälften av resenärer under 35 år menar att influencers som tränar ("fitfluencers") är den främsta inspirationen för att träna på semestern! Hotellens möjligheter att erbjuda träning och fitness är med andra ord en viktig faktor i valet av resa. 34 procent anger detta som viktigt, jämfört med 27 procent för bra restauranger och 9 procent för utelivet.

On
Off

0 kommentarer

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

  • Periodisering för maxat resultat

    Periodisering för maxat resultat

    Planering och i synnerhet periodisering är ett metodiskt och vetenskapligt underbyggt tillvägagångssätt som hjälper idrottare att utvecklas prestandamässigt och ta dem till högre nivåer i sin idrottsliga karriär. Det är också ett koncept väl värt att implementera även för den som tränar mer på hobbybasis men vill få så stor avkastning som möjligt av sin tid spenderad inne på gymmet. Ett organiserat, välplanerat träningsprogram eliminerar improvisation, bidrar med struktur och vägledning samt skapar ett grundläggande syfte med att träna överhuvudtaget. 

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-02 11:00

  • Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    Välkommen till BODY, Linda Ericson!

    I några dagar har hennes namn figurerat här på BODY. Vår nya medarbetare heter Linda Ericson och vi har bett henne skriva några rader om sig själv.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-01 10:00

  • Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    Kom igen, det är sommar, nu sticker vi ut!

    I och med sommarens antågande erbjuds vi en helt annan möjlighet att utföra träningen utomhus. Detta är ett koncept vi mycket väl kan hålla i hela vägen till september, innan sceneriet återgår till mest regn och rusk. Utomhusträning är ett superbt sätt att simultant andas frisk, syrerik luft och också få sig den mängd D-vitamin nödvändig för vårt allmänna välmående.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-06-30 11:00

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat