Här är topp 10 över världens mest fysiskt aktiva länder

Foto: Istock.

Här är topp 10 över världens mest fysiskt aktiva länder

Publicerad

Ove Rytter startade Body 1981. Här är hans senaste spaningar inom fitnessvärlden.

** I mitten av augusti greps sex personer i Iran för att ha arrangerat klasser i zumba! Denna typ av dansklasser förbjöds i landet i juni och myndigheterna anklagar nu arrangörerna, fyra män och två kvinnor, för att ha utövat "västerländska danser" och sedan publicerat videoklippen i sociala medier. Kvinnorna anklagas också för att inte ha burit hijab, samt inte täckt håret ordentligt. Enligt myndigheterna är inte zumba förenligt med de lagar som styr Iran. Det finns också oro bland religiösa ledare över att iranska män ska depraveras om de tittar på inspelningar av zumbadansande kvinnor. Många gym har till internationella medier sagt att de kommer att fortsätta med zumba, men under andra namn som mumba eller avancerad aerobics, rapporterar svt.se.

** Enligt en ny global undersökning från Fitbit (en ledande leverantör och utvecklare inom aktivitetsarmband) hamnar Sverige på plats tre av de mest fysiskt aktiva länderna i världen. På förstaplats hamnar Irland och på en andraplats Storbritannien. Samma undersökning visar även hur många timmar varje land sover i genomsnitt per natt. Svenskarna hamnar på en åttonde plats med cirka sju timmar och fem minuters sömn per natt. Resultatet visar också hur många steg varje nation tar per dag. Här kommer Sverige på en fjärde plats med 8 855 steg om dagen. Gällande antalet fysiskt aktiva minuter per dag hamnar svenskarna på en så hög placering som nummer två, med en genomsnittstid på cirka 27 minuter.

Topp 10 världens mest fysiskt aktiva länder

1. Irland

2. Storbritannien

3. Sverige

4. Nederländerna

5. Schweiz

6. Danmark

7. Spanien

8. Finland

9. Tyskland

10. Nya Zeeland

Topp 10 länder som sover flest timmar/natt

1. Storbritannien 7h 14m 44s

2. Nederländerna 7h 13m 30s

3. Finland 7h 12m 13s

4. Irland 7h 11m 7s

5. Belgien 7h 9m 35s

6 .Nya Zeeland 7h 6m 26s

7. Norge 7h 5m 33s

8. Sverige 7h 4m 52s

9. Frankrike 7h 4m 22s

10. Tyskland 7h 0m 50s

Topp 10 länder som tar flest steg/dag

1. Spanien 9 023

2. Schweiz 8 964

3. Hongkong 8 956

4. Sverige 8 855

5. Nya Zeeland 8 575

6. Storbritannien 8 539

7. Tyskland 8 530

8. Irland 8 517

9. Australien 8 477

10. Japan 8 454

Topp 10 länder med flest antal aktiva minuter/dag

1. Spanien 27.9

2 Sverige 27.1

3. Hongkong 26.3

4. Finland 26.2

5. Schweiz 25.0

6. Danmark 24.6

7. Storbritannien 24.3

8. Nederländerna 24.2

9. Irland 24.0

10. Japan 23.9

Träning på resan är viktigt för 80 procent av unga semesterresenärer, rapporterar hotels.com i en undersökning omfattande 8 400 kunder från 28 länder. Dagens "millennials" skippar gärna strand och fest för att istället träna på semestern. Unga resenärer är idag mer intresserade av att lägga ut en bild från träningen (någon har kallat det "welfie"), än en snygg selfie från festen eller stranden. Mer än hälften av resenärer under 35 år menar att influencers som tränar ("fitfluencers") är den främsta inspirationen för att träna på semestern! Hotellens möjligheter att erbjuda träning och fitness är med andra ord en viktig faktor i valet av resa. 34 procent anger detta som viktigt, jämfört med 27 procent för bra restauranger och 9 procent för utelivet.

On
Off

0 kommentarer

  • 9 sätt att tidsoptimera din träning

    9 sätt att tidsoptimera din träning

    Muskler och tid är två saker man aldrig kan ha för mycket av. För att skaffa sig det första är den vedertagna uppfattningen att man måste lägga ned ordentligt med det andra. Så här får du ekvationen att gå ihop.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-19 11:30

  • Framhäv din fysik med spraytan

    Framhäv din fysik med spraytan

    Att tävla i fysik handlar om att frambringa en ståtlig muskulatur, uppbyggd med pannben och avskalad med varsamhet för att behålla så mycket som möjligt av uppnådd massa. Ett sista, avgörande vapen i kampen om att stå ut i konkurrensen på linjen handlar om att optimera förutsättningarna på plats – med tävlingsfärg.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-18 15:44

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    Ovanliga grepp – så funkar de: Ben

    En del redskap ses ofta ligga oanvända på gymmen, helt enkelt för att många inte vet hur de ska användas. Andra grepp är ovanliga specialare, framtagna i liten upplaga men med stor ambition om full kontakt och finlir. BODY djupdyker i gymlådorna och tar en titt på grepp som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-17 09:46

  • FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    FIBO 2018 – Laserstrålar, färgskimmer och back to basic

    I helgen gick årets upplaga av FIBO, världens största träningsmässa, av stapeln. Kristian Sewén var på plats för Fitnessfestivalens räkning för att trendspana. Här visar han upp några godbitar för BODYs läsare.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-16 12:33

  • 1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    1 vecka kvar till Sweden Grand Prix

    Med bara dagar kvar till scenen har bloggarna i #SGPnedräkningen påbörjat de sista träningspassen. Allt fokus är påkopplat. Nu handlar det om att bara slappna av, lita på att allt sitter och förbereda sig mentalt för strålkastarljuset.

    Nyheter Sarah-Ida Nyström, 2018-04-14 12:49

  • Att göra vad som krävs

    Att göra vad som krävs

    Du vet vad det innebär att kriga upp vikterna. Aldrig att du skulle missa ett träningspass eller lämna gymmet halvfärdig. Att skapa tryck för tillväxt är inget du kompromissar. När det kommer till kosten är det många gånger en annan femma, inte minst när du ska skala av och hjärnan skriker "Ge mig gainz"!

    Nyheter Jenny Andersson, 2018-04-13 10:33

  • Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    Tävla om 6 biljetter till Sweden Grand Prix!

    I sista chansen att vinna biljetter till Sweden Grand Prix 2018 slår vi på stort och lottar ut inte mindre än sex biljetter! Tre tävlande vinner två biljetter var. För att ha möjlighet att bli en av dessa vill vi att du ska svara på vårat nutidsquizet här nedan. Har du koll på vad som är på gång?

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-12 09:36

  • Forskning: Grymta för mer kraft!

    Forskning: Grymta för mer kraft!

    Tillhör du dem som irriterar sig på högljudda grymtningar i gymmet och aldrig skulle undslippa en själv? Då är det sannolikt så att du missar viktig utveckling och resultat.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-04-11 12:47

  • Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Vad gäller kring vätsketillförsel och BCAA?

    Stämmer det att man inte behöver dricka om man inte blir törstig, ens när man tränar? Går det i så fall lika bra att ta aminosyror i tablettform innan, som att dricka dem succesivt under passet?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-04-10 13:47

  • Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Ovanliga grepp – så funkar de: Rygg

    Fastnar du ofta med samma redskap? BODY djupdyker i gymlådorna och låter Lars Berglund ta en titt på grepp för ryggträning som förtjänar en extrachans.

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-09 14:17

  • 2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    2 veckor kvar till Sweden Grand Prix

    Under pågående förberedelser är det tydligt hur alla atleters resa är olika. Vissa dagar är känslan på topp, andra tvingas man lita på processen. Mitt i allt nödvändigt tillkommer nu även "det utöver". Rekvisitan. Glittret. Dräkten. Showen. Det som krävs för att leverera "the total package".

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-07 16:31

  • Får man ha med kompisar backstage?

    Får man ha med kompisar backstage?

    Det händer att man ser kompisar, pojkvänner eller syskon med på tävlingar, som backstage coacher. Får man det, är det bra och vad är i så fall viktigast för dem att tänka på?

    Nyheter Helene Ahlson, 2018-04-06 13:27

  • Quiz: Har du koll på tugget?

    Quiz: Har du koll på tugget?

    Är du en riktig gymräv som nött tonvis med viktplattor samtidigt som du skaffat dig koll på begrepp och förkortningarna i gymsvängen? Denna vecka är det dessa kunskaper som ger dig chans att vinna två biljetter till Sweden Grand Prix!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:27

  • Snackar du gym?

    Snackar du gym?

    Är det någon skillnad på rippad och fibrig, och vad betyder egentligen HTFU? Att hänga med i gymtugget är inte alltid det lättaste. Men misströsta inte, BODY råder bot på eventuell förvirring med en uppdaterad ordlista för dig som vill vara med i matchen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-04-05 10:26

  • Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Krönika: Att tappa fotfästet och glömma bort det sunda förnuftet

    Den människa är inte född som inte tampas med vardagsproblem, men vi är också mästare på att skapa dem själva. Utseende ligger högt upp på listan av saker vi dömer ner och dagligen framhäver vi oss med riggade prestationer. Vad är det egentligen som sätter pressen på oss att hela tiden visa upp oss som bättre?

    Nyheter Isak Melin, 2018-04-03 12:42

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat