Här är skillnaden i återhämtning mellan högintensivt pass och högvolymspass

Foto: Istock.

Här är skillnaden i återhämtning mellan högintensivt pass och högvolymspass

Publicerad

Tolv vältränade män med lång träningsvana körde i randomiserad ordning ett högintensivt pass bestående av 8 set med 3 reps på 90 % av 1RM, och ett högvolymspass bestående av 8 set med 10 reps på 70 % av 1RM.

Efter högvolympasset uppmättes större muskelnedbrytning och kortisolfrisättning. 72 timmar efter högvolympasset uppvisades fortfarande utmattningssymptom, medan deltagarna då var helt återhämtade efter högintensitetspasset.

Hög volym ställer alltså betydligt högre krav på återhämtning än hög intensitet.

Källa: Eur J Appl Physiol. 2017 Jul;117(7):1287-1298. Comparison of the recovery response from high-intensity and high-volume resistance exercise in trained men.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017