Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

Publicerad

För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

Kaffe för prestation, hälsa och tankeverksamhet

Vi svenskar är ett kaffetörstigt folk. I genomsnitt dricker vi mellan 140 och 150 liter kaffe per år. Det är tillräckligt för att nästan fylla ett normalstort badkar. Eftersom det också finns många som inte dricker något kaffe alls, betyder det att det finns somliga som häller i sig avsevärt mycket mer av den bruna, livgivande drycken än så.

För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre. I dag anses kaffe vara något av en hälsodryck, ett elixir som i en rad studier visats ha många positiva effekter på hälsan och som till och med verkar ge en skyddande effekt mot sjukdomar som diabetes, Alzheimers och hjärtsjukdom. 

Kaffe och träning

För den tränande finns det ytterligare fördelar med kaffepimplandet. Ett par koppar en timme innan träning förbättrar prestationsförmågan och minskar den upplevda ansträngningen i princip oavsett vilken träningsform man ägnar sig åt, från distansträning inom någon konditionsgren till tung styrketräning. 

Gamla studier indikerade att det krävdes koffein i ren form för att få den prestationsförbättrande effekten i samband med fysisk ansträngning, men nyare studier visar att det går precis lika bra att få koffeinet från vanligt kaffe eller i någon annan form, som tuggummi eller som gel. Det enda som inte fungerar bra i sammanhanget är kaffelavemang, så den metoden kan vi avskriva. Och ja, det har testats.

En mindre välkänd effekt av kaffe- eller koffeinintag i samband med träning är den man får vid intag efter passet. Att dricka ett par koppar kaffe efter ett hårt träningspass gör att mer kolhydrat lagras in som glykogen i muskulaturen på ett effektivt sätt. Detta skyndar inte bara på återhämtningen utan ger också ett visuellt intryck av fylligare muskulatur, då glykogenet drar med sig ordentligt med vatten in muskeln. Kanske inte den bästa av idéer om man tränar sent och behöver kunna somna inom rimlig tid efter passet, men annars kan det vara värt att prova och ger en kännbar effekt.

I råttförsök har man till och med sett en direkt effekt på muskeltillväxen av kaffe. Det är inget som har replikerats i människostudier, men varför ta risken att gå miste om extra hypertrofi?

En morgon utan kaffe är en mycket ledsam morgon för många av oss.

Uppdatering av forskningsläget

Efter den lilla sammanfattningen av några av kaffets positiva effekter, både generellt och i samband med träning, är det dags för en kaffeuppdatering! Har det hänt något nytt på den vetenskapliga fronten som ytterligare kan motivera fortsatt kaffedrickande eller till och med få de som tidigare avstått kaffe att brygga sina första koppar? 

Drick mer kaffe - lev längre

I den ansedda tidskriften JAMA Internet Medicine publicerades i dagarna en kohortstudie där man analyserat data från en halv miljon britters kostvanor, tittat på deras kaffeintag och undersökt kopplingen mellan det intaget och risken att dö under en tioårsperiod. Vad man fann var klart glädjande resultat för alla kaffedrickare.

Oavsett hur mycket kaffe det handlade om, såg man en signifikant minskad risk att dö i förtid hos kaffedrickare jämfört med dem som aldrig drack kaffe. De som drack en kopp om dagen hade 8 % lägre risk att dö i förtid än de som inte drack några koppar alls, och den riskminskningen ökade sedan ju större kaffeintaget var, för att toppa vid 16 % lägre risk för de som drack sex till sju koppar om dagen. Därefter sjönk siffran till 14 % lägre risk för de som drack åtta koppar eller fler om dagen.

Intressant nog såg man samma riskminskning även hos de som bara drack koffeinfritt kaffe. Det betyder att det inte är koffeinet som har eventuella positiva effekter, utan någon eller några av det tusental andra kemikalier som finns i en kaffeböna, många säkert inte upptäckta och identifierade än.

Det här är inte en studie som man kan utröna orsakssamband från, men den indikerar klart och tydligt att även stora mängder kaffe kan ingå i den dagliga dieten utan några hälsomässiga problem. 

Koffeinfritt för kvickare hjärna?

Doften av kaffe löser knepiga problem

En andra studie, även den publicerad alldeles nyligen och även den med intressanta resultat, lät ekonomistudenter på hög nivå utföra ett algebratest i ett rum med eller utan doften av kaffe i luften. Här fann man att de studenter som gjorde testet i rummet med kaffedoften presterade signifikant bättre och fick ett högre slutresultat. Att koffein även påverkar hjärnan och gör att man temporärt blir mer alert och kvicktänkt är klarlagt, men här var det alltså inte något koffeinintag med i bilden, utan det räckte med lukten av kaffe för att påverka resultaten positivt.

Vilka mekanismer som ligger bakom den här positiva effekten på analytiskt resonemang är oklart. Skapar doftsensationen i sig några kemiska reaktioner i hjärnan, eller handlar det helt enkelt om att hjärnan associerar kaffe med pigghet och energi och därmed på egen hand åstadkommer den kvicktänktheten även om den bara utsätts för lukten och inte själva substansen? Antagligen det sistnämnda, men i vilket fall som helst är det intressant och skapar nya frågeställningar om det finns möjlighet att påverka prestationsförmågan även inom andra områden bara genom att låta den angenäma doften av kaffe penetrera näsborrarna. 

Det måste vara kaffe

I båda dessa studier är de positiva effekterna resultaten av kaffe, inte av koffeinet i kaffet. Med andra ord duger det inte med energidrycker eller koffeinpiller för att erhålla dessa. Här krävs äkta vara. På köpet får man dock också de träningsrelaterade effekterna som nämndes i början av artikeln, så genom att låta kaffedrickande vara en del av vardagen kan man både förbättra sin hälsa, sin prestation och sin tankeverksamhet, samtidigt som man njuter av den delikata drycken.

 

Referenser:

 JAMA Intern Med. July 2, 2018. Association of Coffee Drinking With Mortality by Genetic Variation in Caffeine Metabolism.

 Journal of Environmental Psychology, 23 April 2018. The impact of coffee-like scent on expectations and performance.

 

 

On
Off

0 kommentarer

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

  • Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    När vi talar om vitaminer och mineraler glömmer vi tyvärr ofta bort några pusselbitar. Låt oss ta en titt på en av de absolut viktigaste.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-04 10:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017