Ge stressmagen ett break!

Publicerad

I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

Matsmältningssystemets primära uppgift är att konvertera maten vi äter till energi,  samt att gallra bort avfall. Processen inleds redan i munnen där vi via vår salivproduktion bryter ned födan till små molekyler som kan absorberas av vår organism. Större delen av upptaget sker sedan i tunntarmen och underlättas av ämnen som där tillsätts från bukspottkörteln, levern och gallblåsan.

Sju av tio svenskar lider av magproblem och nära 30% uppger att de har problem mycket ofta. Stress tros vara den främsta orsaken, att matsmältningen kännbart påverkas av vad som sker runtomkring, men även SSRI-preparat och sjukdomstillstånd som IBS, glutenallergi och laktosintolerans bidrar till statistiken.

Var och varannan kvällstidning spottar ur sig artiklar om magrelaterade bekymmer och hävdar i sin tur att de sitter inne med universella mirakelmetoder att råda bot på just dessa. Människor som tidigare har provat "allt" ombeds att istället addera det ena eller utesluta det andra för att senare i ett trollslag bli helt bekymmersfria.
Skribenten ikläder sig rollen som kostguru, radar upp ett antal kriterier som ska uppfyllas för diagnosen X och symptombilden är oftast tillräckligt enkel för att de allra flesta av oss ska kunna utbrista ett chockerat "Oj!" och snabbt söka svar på hur vi snabbast övermannar denna nyfunna, självsatta diagnos.

Det är långsökt att tro att så många av oss skulle lida av reell gluten- eller laktosintolerans som kvälls- och hälsotidningarna vill göra gällande. Och behöver vi verkligen snurra in oss ytterligare i förvirringen kring probiotika, fermenterad mat och allehanda teorier kring hur vi snabbast uppnår optimal tarmflora?

Allvarliga medicinska tillstånd ska naturligtvis alltid konsulteras och diagnosticeras av legitimerad vårdpersonal, men i det här fallet syftar jag på mag- och tarmproblematik som är av lindrigare art och inte heller riskerar att utvecklas till något mer eller mindre livshotande. Inte heller riktar sig detta till personer som tidigare blivit korrekt diagnosticerade och nu behandlas utifrån det.

Vad många inte vet är att människokroppens längsta kranialnerv (som med sina rötter ansluter till hjärnstammen) kallas Vagus och består av cirka 80.000 nervtrådar. Vagusnerven, även "den kringirrande nerven" används som ett slags kommunikationsmedel hela vägen ifrån hjärnstammen ned till tarmarna. Magsäckens bearbetning och tömning regleras också primärt av denna nerv.  80% av nervtrådarnas aktivitet handlar om att samla information kring vad som pågår i kroppen och de resterande 20% går åt till att styra olika kroppsliga processer.

Detta är ett samspel som ger vetenskapliga belägg åt uttrycket "fjärilar i magen", den beryktade stressmagen och känslan av att något knyter sig när vi till exempel får svindel eller är oroliga. Det ligger också en stor portion sanning i påståendet om att man kan anda sig till hälsa, att lugn och jämn andning bidrar till inre balans på samma gång som glada tankar i en förlängning leder till en gladare mage. Din hjärna kommunicerar alltså med och påverkar din mage i allra högsta grad.

Innan du febrilt letar efter ersättningsprodukter, kastar pengar över ditt lokala apotek eller beklagar dig över en i dagsläget inbillad diagnos: Testa att koppla ur den del av hjärnkontoret som går på högvarv och bara gastar om måste, borde och ska. Öva på eller i alla fall reflektera över din andning och de tankar du tänker inom dig själv.
Vad sänder du för signaler ned till magtrakten och vilka skulle du må bättre av att byta ut? 

 

Andning för effektiv nedvarvning
Denna andningsövning är varken avancerad eller tidskonsumerande men kan i förlängningen inte bara underlätta din förmåga till avslappning utan också förbättra din organisms allmänna tillstånd och därmed assistera vid viktkontroll.

1. Sitt upp eller ligg ned på ett plant underlag (det senare är att föredra) med böjda knän och eventuellt en kudde under huvudet för avlastning och ökad komfort. Väljer du att sitta upp är det extra viktigt att du ser till att nack- och axelpartiet är tillräckligt avslappnat.
2. Placera ena handen på bröstkorgens övre del och den andra på magen, strax under revbenen. Inhalera långsamt via näsan och se till att luften tar sig hela vägen ned till magens nedre del. Handen du vilar på bröstkorgen skall vara på konstant samma nivå medan handen på magen höjs och sänks i takt med din andning.

Praktisera detta åtminstone 5-10 sammanhängande minuter dagligen.

 

Din kropp är ett avancerat system långt mer uppmärksamt än vad du antagligen någonsin kan föreställa dig.  Det förtjänar att respekteras och tas hänsyn till.
Därför, ägna ett ögonblick innan varje måltid åt att varva ned. En av de vanligaste orsakerna till en uppkörd, uppblåst och gasig mage är trots allt stress. Lyckligtvis är det vi själva som i detta sammanhang har makten över våra kroppar så ett gäng djupa andetag kan ganska effektivt lugna ett nervsystem på helspänn, vilket i förlängningen bidrar till att även vår matsmältningsapparat tillåts att fungera igen.

On
Off

0 kommentarer

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

  • Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    När vi talar om vitaminer och mineraler glömmer vi tyvärr ofta bort några pusselbitar. Låt oss ta en titt på en av de absolut viktigaste.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-04 10:30

  • Förstå – och övermanna – tjuriga axlar

    Förstå – och övermanna – tjuriga axlar

    Få muskelgrupper signalerar styrka, stolthet och trygghet så tydligt som ett par breda axlar. Dessa utgör en stor del av vårt fysiska fundament och påverkar därmed i allra högsta grad vårt rent estetiska framträdande och hur vi via vårt kroppsspråk kommunicerar med vår omgivning.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-29 09:20

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017