Jenny Andersson

VILODAGAR

2017-01-17 17:48 av Jenny Andersson

Onsdagar och söndagar, 2 dagar varje vecka som nu så fint kan få stoltsera som mina vilodagar. Om vi däremot skulle blicka tillbaka ca 1,5 år i tiden, så finner jag just mig själv att kunna räkna hela mitt års vilodagar på mina två händer - något jag aldrig numera skulle få mig för att göra.

Det finns mängder av ordspråk och varianter kring hur man ser på vilodagar. Den dag då man har "tråkigt", "klättrar på väggarna", tränar kondition osv. En vilodag för mig är numera precis som det låter - en dag av just av vila. Sedan går det inte alltid med jobb och övrigt liv som skall skötas att vila "hela dagen", men ingen träning varken i form av kondition eller tung styrketräning skall utövas. Det är givetvis skillnad på om jag skulle vara inne i en tävlingssäsong då kraven ändras, men som livet är just nu under en fas av uppbyggnad låter jag min kropp få den vila den förtjänar.

Skärmavbild 2017-01-17 kl. 17.37.17.png

När man väl har börjat införa seriösa vilodagar, så inser man också vikten av vad de ger tillbaka. Om jag förklarar det enkelt; Tidigare så tränade jag ca 6-7 gånger/vecka, och mina träningar låg på en jämn och relativt hög nivå, ca 80% av vad jag orkade prestera som max. Numera tränar jag inte mer än 5 dagar/vecka och vilar helt på mina vilodagar, vilket också har resulterat att på väl mina träningsdagar kan jag prestera mycket högre och därmed också träna hårdare. Att träna ofta på en lägre nivå eller träna något mer sällan med 100% kvalité är för mig är ett självklart val.
Dessutom, en väldigt viktig parentes; OM du har klarat av att ge 100% åt din träning de dagar du skall träna, så KOMMER du också att VILJA ha dina vilodagar, eftersom din kropp till största sannolikhet vara sliten efter den hårda påfrestningen som skett övriga dagar. Så, enkelt sett så ger du dig själv möjlighet till att träna hårdare när du väl tränar, och behöver du inga vilodagar så kanske du inte tränar hårt nog?

Även den största faktorn, återhämtning och återuppbyggnad. Relativt välkänt är väl det att vi faktiskt inte bygger upp oss i gymmet, utan tvärtom så är det där som vi bryter ned vår muskulatur. Det är istället med hjälp av återhämtning i form av vila, sömn och energi i form av mat som vi bygger upp vår kropp större och starkare. Så vad lär hända om du aldrig tillåter din kropp återhämta sig, med såväl för lite vila som för lite mat? Du kommer att bryta ned dig och därmed också skapa det som många skulle kalla för "Överträning" - Din utveckling går bakåt.

FullSizeRender.jpg
Havet - en plats jag älskar att befinna mig vid och strosa runt på vilodagar. Lugnt, fridfullt och rensar alla mina tankar.

Så, tro mig. Det tog mig många år av ren dumhet att inte låta kroppen få sin vila. Men nu, några år senare med mer erfarenheter i bagaget så låter jag min kropp vila både en och två gånger varje vecka. Som grädde på moset ger det mig en starkare och mindre sliten kropp, en mer välutvecklad muskulatur samt bättre pass i allmänhet. Därav med dessa fördelar - också en mer glädjefylld träning.
Så ni som sällan vilar, ta er en funderare. För mig krävdes det att tvinga mig att vila vissa dagar, men så fort jag insåg alla fördelar som det förde med sig vände också vinden och ljuset gick upp för mig hur väl min kropp mådde av det.

Så ta hand om er, glöm inte att låta er kropp återhämta sig både i form av mycket och bra mat, samt ordentligt med sömn och fria dagar från tung träning.
Njut av dagen, gör den till Din!

Starka kramar, Jenny

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Jenny Andersson

Jenny Andersson

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017