Jenny Andersson

Mat är din vän, inte Din fiende.

2017-01-31 18:49 av Jenny Andersson

Mat är din vän. Inte din fiende. Något som låter väl så logiskt men som för många innebär precis tvärt om i praktiken. Precis som rubriken lyder - dagens inlägg tillägnas just ämnet kring att våga äta.

Just mat blir ofta ett väldigt känsligt ämne då det många gånger råder oändligt med delade meningar om detta. Många kopplar ihop mat med livsglädje, medan andra kopplar ihop det till något negativt som påminner oss flertalet gånger varje dag. All förvirring kring vad man "får" och "inte får" äta, vilka råvaror som (hur detta nu ens skulle vara möjligt) gör dig "tjock" och vilka som "gör dig smal". För många innebär inte maten alltid något positivt, vilket jag vill få människor att ändra på. Givetvis innebär detta då inte sämre mat som är ohälsosam för kroppen, utan att bra mat hjälper - inte stjälper.

Skärmavbild 2017-01-31 kl. 18.50.11.png

När det kommer till personer, främst kvinnor, som utöver någon form av fysiskt aktivitet så finns det ofta en genomgående röd tråd där resultaten uteblir. Många har vetskapen kring att kosten spelar otroligt stor roll i vår utveckling. Det som däremot många missar är att mängden av det vi stoppar i oss är minst lika viktigt. Det pratas alltid om hur lite man skall äta för att gå ned i vikt, men aldrig vänder man på det och pratar om "hur mycket" man skall äta för att öka sin förbränning, gå upp/ned i vikt eller få en bättre och mer hälsosam livsstil. För många så sitter problemet i just mängden, en stor andel av de som inte får sina efterlängtade resultat äter just för lite. Genom att nästintill sluta äta eller endast leva på sallader och kalorisnåla livsmedel med för lite energi kommer endast göra att din kropp går ned på sparlåga och både din energi, glädje och ork dalar och hamnar på en nivå långt nere vid anklarna. Genom att istället tillföra mycket mat av bra sort, kommer kroppen istället att kicka igång både din energi, din ork och din förbränning. Ju "renare" mat du äter desto mer volym blir det också, så bara för att det kan se mycket ut på tallriken behöver det inte innebära att energimängden är direkt stor. Bilden nedan talar sitt tydliga språk. Hur ofta äter du endast 100 g hamburgare? Däremot 3-4 potatisar hade väldigt många dragit sig för att äta i en måltid? Rätta mig om jag har fel.

Skärmavbild 2017-01-31 kl. 18.59.06.png

Jag brukar ofta jämföra kroppen med en bil. En bil utan tillräckligt med bränsle kommer inte att fungera som du vill att den skall. Likaså gäller en kropp, utan tillräckligt med energi kommer inte heller den att fungera. Orken minskar vilket gör att du inte heller orkar träna som du vill eller klarar av en energisk vardag. Om du dessutom strävar efter en viktnedgång, kommer kroppen absolut inte vilja samarbeta om du en gång om dagen ger kroppen en tanig liten sallad. Kroppen behöver bränsle att arbeta med.

Jag hör så många, framförallt ständigt tjejer, som både är livrädda för såväl vikt som kolhydrater eller större mängder mat. Insikten för kosten blir så skev att många begränsar sin mat under dagarna till mängder som är mindre än vad barn på förskolor äter. Till vilken anledning?
Att ge kroppen för lite energi kommer bara straffa dig själv i slutändan. Fördelarna kommer först när du ger kroppen den mat och energi som den förtjänar, och först då kommer du både bli starkare, piggare, tightare och må bättre i allmänhet. Vad du än tror eller tänker, vad all media än tutar i dig kring de mest konstiga dieterna du har hört talas om, Mat ÄR Din vän, INTE din fiende.

Skärmavbild 2017-01-31 kl. 19.01.20.png


VÅGA ät och våga utvecklas. Precis samma sak gällande komfortzonen i gymmet gäller den även här. Maten kommer att ge din utveckling en enormt stor och hjälpande hand på vägen dit du vill.

Ta hand om er. Starka kramar, Jenny.

On
Off

2 kommentarer

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Jenny Andersson

Jenny Andersson

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016

  • BODY 387, oktober 2016