Jenny Andersson

VÅGA TA I!

2017-03-23 12:48 av Jenny Andersson

"Det händer inget på gymmet", "Motivationen har försvunnit när resultaten uteblir", "Jag trodde det skulle bli större skillnad". Fraserna är många när resultaten inte blir som man föreställt sig när gymkortet inhandlades. Det som många däremot glömmer bort är vad som faktiskt sker under vår tid när vi "tränar".

Dagligen ser jag flertalet personer som återigen kommer till gymmet, otroligt flitiga med att ta sig till träningen. Men tyvärr väl där, fallerar konceptet. Vi har alla tagit oss till gymmet av en förhoppning av att skapa något. Om det så kan vara trötta muskler, en bättre hälsa, större muskler, mindre fett osv så är vi där av en anledning. Men för att det skall ske en förändring, så krävs det också att vi skapar just det, en förändring. Det finns ingen som helst anledning för kroppen att vilja åstadkomma en förändring om vi inte utsätter den för något som kräver just detta.

Skärmavbild 2017-03-23 kl. 12.52.33.png

Att gå till gymmet och göra ett X antal rumplyft utan vikter kommer inte få din rumpa att se ut som ett äpple. Inte heller kommer några bicepscurls utan minsta kontakt eller vikt heller ge dig ett par välsvarvade armar. Att sedan därefter också lägga ned den större delen av tiden från ditt träningspasset till att antingen prata fysiskt med bekanta i gymmet eller prata med andra över din mobiltelefon. Det enda som isåfall kommer utvecklas är antingen din käkmuskulatur eller din muskulatur kring tummarna.

"Mycket snack och liten verkstad" är ett gammalt ordspråk som säkert många känner till. Kan låta klyschigt men gällande styrketräningen är det många gånger ack så sant. För mycket konverserande både fysiskt och tekniskt så kommer detta inte ta din fysik till nya höjder.
Jag brukar säga till mina klienter att om vi vill ha det skönt så borde vi inte lämnat soffan, för på gymmet är det inte skönt - om det är resultat vi är ute efter. Det kommer innebära svett, ansträngning och en trött kropp.
Kroppen ÄR gjord för arbete så du kommer inte bli överarbetad av ett något tyngre träningspass där svetten pärlan sig i pannan. Tvärt om, du kommer att må bättre. Om kanske inte då, men efteråt och i förlängningen. Det kommer både ge dig ett påslag av endorfiner samt att du kommer att få resultat, och resultat utvecklar motivation och motivation utvecklar en hållbarhet eftersom vi tycker att det blir roligare. Bollen är i rullning och det är först nu som vi kan börja förvänta oss någon förändring. Vi måste börja VÅGA att ta i. Med detta menar inte jag att vi på vårt första pass skall ge oss på att lyfta maximala vikter, men det handlar om hur vi väljer att förvalta vår tid när vi väl är i våra träningslokaler. Inte finns det någon som går på spinning och sitter still 1 timme med fötterna på pedalerna?

Skärmavbild 2017-03-23 kl. 12.54.40.png

1 timmes träning går utan problem att köra sig slut på, men du kan också befinna dig 1 timme på ett gym utan att lämna en droppe svett eller något trött muskel efter dig. Det som däremot inte är någon svårighet är att räkna ut vem som kommer utveckla resultat och ej.

Givetvis får man mer än gärna komma till gymmet bara för att man mår bra av det. Men man kan inte därefter komma och säg att det inte sker några resultat. En förändring kommer inte gratis, som med allting så kommer det att krävas det jobb av dig. Det är bara vi själva som kan göra jobbet. Så stäng ned allt vad appar och pratstunder heter för 1 timme, och gör både ditt hjärta, muskler och hjärna en tjänst och ta vara på din egna tid i träningslokalerna. VÅGA ta i, och det är först då som du kommer inse hur mycket det finns att vinna på att våga svetten lacka.

Kör hårt!
Starka kramar, J.


On
Off

1 kommentarer

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Jenny Andersson

Jenny Andersson

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016