Framgångar för muskulös ballerina

Misty Copeland på omslaget till Time.

Misty Copeland höjdes nyss upp till högsta rankingen hos den balett-teater hon arbetar vid i New York. Mistys otraditionella fysik – för en ballerina – har väckt uppmärksamhet utanför de vanliga kretsarna och hon bland annat har förekommit i reklam för sportklädesmärket Under Armour.

Misty Copeland har dansat för American Ballet Theatre i fjorton år, och blev i tisdags den första kvinnliga afroamerikan att nå högsta rankingen, principal dancer, i dess 75-åriga historia.

Magasinet Time utsåg Copeland till en av 2015 års mest inflytelserika personer och satte henne också på ett av omslagen.

Den olympiska guldmedaljören och gymnasten Nadia Comaneci skrev i Mistys profil för utgåvan att Copelands historia är en om ”någon som följde sina drömmar och vägrade att ge upp”. Nadia fortsatte:

På det sättet är hon en rollmodell för alla unga flickor. Det spelar ingen roll var du kommer från. Om du har samma drivkraft och passion som Misty kan du bli bäst på vad du än företar dig.

I pressreleasen för samarbetet sade Leanne Fremar från Under Armour att:

Misty Copeland is a game changer. Misty is changing the world’s view of what it means to be a world-class ballerina. She brings a modern athleticism to a very traditional art form and pushes the boundaries of the status quo definition of the word ’athlete.’