Mer protein innan sömn

Foto: Istock

Mer protein innan sömn

Publicerad

Tränar du på eftermiddagen eller kvällen? Glöm då inte att fylla på med protein och helst i flera steg.

Det är slutsatsen som dras i en ny översiktsartikel baserad på styrketränande unga män som fick göra just detta. Det visade sig att muskeluppbyggnaden är undertryckt på natten efter ett träningspass, och det räcker inte med ett proteinintag på 20 gram efter träningen för att motverka detta.

Så upprätthåller du proteinsyntesen

För att upprätthålla proteinsyntesen natten igenom krävs ytterligare ett proteinintag på minst 40 gram innan sänggående, och man lägger fram det som ett effektivt sätt att bygga in mer aminosyror som muskelprotein och maximera sin styrke- och muskeltillväxt.

Källa: Pre-Sleep Protein Ingestion to Improve the Skeletal Muscle Adaptive Response to Exercise Training. Nutrients 2016, 8(12), 763.

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017