Experten svarar: Misstag när man börjar träna seriöst?

Foto: Istock.

Experten svarar: Misstag när man börjar träna seriöst?

Publicerad

Vilka misstag ser du folk göra när de påbörjar en uppbyggnadsperiod? Vad har du för råd och rekommendationer för att undvika dessa?

ABBE svarar

De flesta saknar en tydlig plan på hur de ska träna för att uppnå ett visst resultat. Ofta blandas målen muskeltillväxt och ökad maxstyrka i ett och samma träningsupplägg, vilket kan ge sämre resultat än om man endast lät fokusera på ett av dem. Målet i sig styr i sin tur längden på uppbyggnadsperioden.

En träningsperiod för muskeltillväxt har inte en tydlig bortre gräns då utgångsläge och genetiska förutsättningar spelar en stor roll. Är uppbyggnadsträning nytt för dig kommer du att märka en bra utveckling under en längre period (ifall allt genomförs enligt en progressiv plan). Däremot kan perioden för utveckling av maxstyrka handla om som mest 14–20 veckor beroende på utformningen av
träningsprogrammet samt vilka muskelgrupper eller övningar du har som mål att utveckla din styrka i.

Det slarvas också med kosthållningen, vilket i sin tur påverkar resultatet av uppbyggnadsperioder. Rätt kostplan ger de förutsättningar som behövs för maximal utveckling.

Förutom ett tydligt mål, en välstrukturerad träningsplan samt god kosthållning är det också viktigt att man inte har skador eller andra besvär – detta då man ofta ökar flera variabler samtidigt (volym, belastning, intensitet eller frekvens).

Sammanfattning – för att nå resultat krävs:

* En tydlig målbild

* En tydlig programmering/träningsplan som är mätbar

* En kostplan som för dig mot ditt mål

* Rätt förutsättningar (inga skador eller andra förhinder) 

* Tålamod

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Byggardokumentär på bio

1 kommentar

stefanand6: En intressant artikel i ämnet: https://www.t-nation.com/powerful-words/death-of-womens-bodybuilding

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017

  • BODY 390, januari 2017

  • BODY 389, december 2016

  • BODY 388, november 2016