5 metoder för mer muskelkontakt

Foto: Istock.

5 metoder för mer muskelkontakt

Publicerad

Kontakt med musklerna är onekligen viktigt inom styrketräning. Här är 5 metoder som får pumpen att gå off the charts.

1. Långsammare utförande

Klassisk metod som gör det enklare att fokusera på "var det ska kännas" eftersom du enklare kan kontrollera var du anspänner dig då tempot i lyftet är långsammare. Det blir helt enkelt lättare att koppla in de önskade muskelgrupperna. 

Långsamma repetitioner minimerar dessutom per automatik potentiellt fusk och leder således till bättre teknik, vilket bara det kan ta pumpen till nya höjder. Du kan testa detta genom att utföra både den koncentriska fasen och den excentriska fasen väldigt långsamt (fyra till fem sekunder eller långsammare), alternativt köra explosivt i den koncentriska och betydligt långsammare i den excentriska. Kör du den sistnämnda varianten bör den excentriska fasen vara minst dubbelt så lång som den koncentriska.

2. Fokusera på musklerna som tränas

Det här nämndes kort under förra punkten, men det tåls att nämnas igen. Att fokusera på de muskler du vill attackera är en väldigt viktigt komponent för att maximera kontakten. Tänk på muskeln du vill träna och försök att verkligen kontrahera med just denna. I början kanske du inte får någon enorm effekt men ju mer du praktiserar detta, desto bättre kommer du bli på det. Det krävs att du koncentrerar dig så bra som möjligt och har fullt fokus under lyften. Varje repetition ska vara lika noggrann och med samma mentala fokusering. Titta också gärna på de arbetande musklerna och försök "se" att de arbetar. Det blir lättare att förflytta ditt fokus till den delen av kroppen då.

En annan gammal hederlig, men lite annorlunda metod är att med handen aktivera den muskel som ska tränas innan setet börjar. En liten snärt på gluteus innan knäböj är en klassiker – och ser om inte annat lite kul ut för omgivningen.

Foto: Istock.

3. Köra med en extremitet i taget 

För att göra det ännu lättare att fokusera på att få rätt kontakt är det ofta en bra idé att träna med en arm eller ett ben i taget. Det blir helt enkelt mindre att fokusera på. Dessutom kan du hjälpa till med den andra armen om du till exempel tränar scottcurl och på så vis kräma ur lite extra. 

Inte sällan är vi starkare i den ena sidan, det vill säga höger eller vänster, vilket kan göra att muskelkontakten inte blir optimal om vi tränar båda sidorna samtidigt eftersom den ena sidan inte be-
höver jobba lika hårt. 

När du uppnått ett jämnare styrkeförhållande mellan de båda sidorna blir det ofta betydligt enklare att aktivera rätt muskler. Enarms- och enbensövningar är alltså bra, både på kort och lång sikt, för din förmåga att hitta kontakten.

4. Isolerande övningar

Visst, hatten av åt bänkpress, pullups och knäböj. De är fantastiska övningar. Men om du törstar efter mera muskelkontakt är de mer isolerande övningarna alltid ett vasst ess i rockärmen att lägga till. Din favoritvariant på bicepscurl, lite klassiska flyes i kabelhissen och en och annan benspark ackompanjerar dina basövningar på utmärkt vis. 

Detta tillåter dig att lägga ditt fokus mer på specifik muskelkontakt än tidigare nämnda flerledsövningar. Maskiner eller kabelhissar som ger en mer låst rörelsebana än fria vikter behöver i det här fallet inte vara fel att nyttja. Snarare tvärtom då det kan vara ännu lättare att fokusera på rörelsen och således hitta kontakten där. 

5. Träna med stopp

Att träna med stopp i en viss ledvinkel, oftast i det fulla kontraktionsläget, är ingenting nytt. Men det har däremot fått lite mer uppmärksamhet de sista åren, vilket inte är oförtjänt på något sätt. Enkelt sagt kan den här metoden ge dig en bättre muskelkontakt med anledning av att du helt enkelt håller kvar någon sekund extra när muskeln är fullt kontraherad. 

Tränar du bicepscurl är det då läget när handen är närmast axeln, och bicepsmuskeln är  som mest kontraherad. En del använder denna metod i uppvärmningssetet för att hitta god kontakt från början, andra använder det på varje repetition.

Det går även att tillämpa träning med stopp på annat sätt. En vanlig variant är att stanna i bottenläget i bänkpress, alltså när bröstmusklerna och framsida axlar är som mest aktiva. Dels för att bli stark i den fasen av lyftet såklart, men också för att potentiellt sett kunna hitta kontakten i bröstmusklerna bättre.

On
Off

0 kommentarer

  • Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Fråga experten: Vad är det för skillnad på olika omega-3 kapslar?

    Jag har ätit omega 3-kapslar ett tag och har alltid valt den billigaste sorten. Nu har jag förstått att ett tillskott av högre kvalitet kan ge bättre effekt med lägre dosering. Vad ska jag titta på för att få tag på en bra variant? Måste källan vara fisk eller räcker det med linfröolja?

    Nyheter David Jonsson, 2017-10-23 10:45

  • Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Nyhet! Den perfekta träningsmaten

    Den perfekta träningsmaten är webbkursen för dig som tränar hårt och som vill veta mer om vad du kan göra med kosten för att öka din prestation och svara bättre på träningen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-19 18:00

  • Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    Fråga experten: Balans mellan fram-och baksida?

    När jag kör olika pressövningar blir jag stel i nacken dagarna efter och på senaste tiden har jag dessutom fått utstrålningar i armarna dagarna efter. Det högg dessutom till i nacken när jag körde latsdrag bakom huvudet nyligen. Nu kan jag varken pressa eller dra något på gymmet utan smärta och jag har fått sämre hållning än vanligt. Vad sjutton kan jag ha gjort? 

    Nyheter Helene Ahlson, 2017-10-19 10:15

  • Studie: Olika övningar – samma effekt

    Studie: Olika övningar – samma effekt

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 10:08

  • Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Forskning: Mandlar skyddar ditt hjärta

    Nyheter Andreas Abelsson, 2017-10-19 09:29

  • Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    Nutrition: Lägg grunden för att orka mer

    När en tung träningsperiod står för dörren gör du klokt i att lägga grunden och att stärka upp med energi. Är det kvalitativ massa du är ute efter så är det kvalitativ mat som gäller. Här får du koll på hur du planerar kosten för större volym och styrka.

    Nyheter Anki Sundin, 2017-10-18 09:50

  • Träna med Star Wars-gymprylar

    Träna med Star Wars-gymprylar

    Letar du efter inspiration till att besöka gymmet? Är du ett Star Wars-fan har du kanske nu fått en anledning att lyfta skrot.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-16 16:44

  • Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Recept: Avokadobakade ägg med chorizo

    Under sina många år som kock har Jonas Lundgren besökt och samlat på sig recept och inspiration från världens alla hörn som han nu delar med sig av här – självklart i sann BODY-anda med bra råvaror och näringsvärden i fokus!

    Nyheter Jonas Lundgren, 2017-10-16 13:21

  • BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    BODYs omslagsmodelltävling – tjejer

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 07:00

  • BODYs omslagsmodelltävling – killar

    BODYs omslagsmodelltävling – killar

    Var med och avgör vilka som får pryda omslaget till januariutgåvan och tävla samtidigt om fina prispaket från från Gorilla Wear och NEBBIA!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-13 06:55

  • Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Profilen: Jerker "Jay Jay" Johansson – skapare av sitt eget öde

    Hårt jobb, vilja och balans – så ser det framgångsrecept ut som låtit Jerker "Jay Jay" Johansson kombinera framgångsrikt tävlande med familjeliv, husbygge och karriär. Vi träffade den ödmjuke kroppsbyggaren för en pratstund om dåtid, nutid och framtid. Text: Fredrik Nyman Foto: Seth Janson.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:39

  • Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Senaste nytt med Ove Rytter: "Conbody"- träning utvecklad i fängelse

    Ove startade BODY 1981 och verkar i dag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är hans senaste spaningar inom träningsbranschen.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 10:19

  • BODYs omslagsmodelltävling 2017

    För tionde året i rad går BODYs omslagsmodelltävling av stapeln. Tio finalister, fem tjejer och fem killar, har valts ut av redaktionen. Nu lägger vi över ansvaret på dig!

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-12 07:00

  • Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Recept: Så gör du en god kycklingburgare – XL

    Henrik Ryman är kostcoachen och personliga tränaren som driver hälsorestaurangen Locals med filosofin att mat ska vara god, nyttig, lättlagad, mättande och gjord på bra råvaror som allra helst finns i vårt närområde.

    Nyheter Henrik Ryman, 2017-10-11 10:38

  • Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    Lista: Filmer och böcker för träningsinspiration

    För att kunna träna hårt är det viktigt att bryta av med stärkande återhämtning. Varför inte förena nytta med nöje! Här får du tips på filmer och böcker som ger dig kunskap och träningsinspiration hela hösten. Luta dig tillbaka och känn hur visheten infinner sig i takt med att dina biceps ökar i omfång.

    Nyheter Redaktionen, 2017-10-10 09:57

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017