Experten svarar: Så får du en stark bröstrygg

Foto: Istock.

Experten svarar: Så får du en stark bröstrygg

Publicerad

Body har fått en ny expert: Robin Anzengruber, Legitimerad Naprapat som bedriver sin klinik Resultat Naprapat på Stora Essingen i Stockholm. Han har vidareutbildat sig inom nålbehandling (dry needling) samt inom träning och har även jobbat flera år som Personlig Tränare. Styrketräning har han ägnat sig åt aktivt sedan 2003, inte minst genom en bakgrund inom kroppskultur då han har tävlat i athletic fitness, vilket gör honom trygg med träningsrelaterade besvär.

Min kompis som är PT gnäller på att jag har för dålig hållning och har gett mig diverse övningar för det. Jag såg en tyngdlyftare som körde marklyft med extremt brett grepp. Han höll nästan ute på viktskivorna och han menade att det var för han skulle stärka bröstryggen. Skulle det vara något för mig?

ROBIN svarar: 

Jag ger en tumme upp till din kompis som hjälpt dig med övningar för att främja din hållning. Dålig hållning gör att många människor får problem med nacke, axlar samt skuldror. En stark bröstrygg är något positivt för att överkroppen ska klara av de krav vi ställer på den till vardags. 

Det finns ett stort antal typer av marklyft, allt från styrkelyft till tyngdlyftning, rysk teknik och många fler. En av de stora skillnaderna mellan styrkelyft och tyngdlyftning är bland annat hur man väljer att placera sina axlar i förhållande till bröstryggen. Marklyft inom styrkelyft går ut på att lyfta så tungt som möjligt från golvet till knäna. Där väljer många, dock inte alla, att släppa fram skulderbladen för att minska lyftvägen, medan tyngdlyftare ofta drar ihop skulderbladen vid startläget. 

Väljer du att lyfta med en teknik där du släpper fram axlarna blir du troligen stark i det läget, vilket dock inte gynnar din hållning. För att uppnå en bättre hållning behöver du bli stark mellan skulderbladen. Marklyft med brett grepp skulle kunna vara en god övning. Övningen ställer höga krav på rörlighet i framförallt höftleden, vilket många människor saknar. Min rekommendation är att köra marklyft från en stående position med ett relativt brett grepp, där målsättningen är att kunna kontrollera dina skulderblad genom hela övningen. Använd gärna ett supinerat grepp med tummarna utåt på stången för att hitta musklerna mellan skulderbladen ytterligare. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017