Fråga experten: "Är hajpen kring D-vitamin berättigad?"

Foto: Istock.

Fråga experten: "Är hajpen kring D-vitamin berättigad?"

Publicerad

På förpackningar står det att en produkt innehåller en viss procent av rekommendationen. Men om jag kollar på exempelvis mjölken där det står att mängden D-vitamin är 1 ug/100 g, och att det motsvarar 20 procent av rekommendationen. Men rekommendationen är 10 ug. Då borde det stå att mängden D-vitamin motsvarar 10 procent. Jag har sett samma fel på andra produkter också. Vad är det som inte stämmer? Och är hajpen kring D-vitamin berättigad?

ANKI svarar: 

Värdet du ser på förpackningarna är egentligen ingen rekommenderad mängd, utan det som kallas DRI, dagligt referensintag. När det gäller exemplet D-vitamin, så är mycket riktigt rekommendationen 10 ug (som står för mikrogram) per dag. Men det dagliga referensintaget är satt till 5 ug. Lagen säger att det är DRI som producenten ska förhålla sig till när man uppger hur många procent av ett visst näringsämne som en produkt innehåller. Det här är väldigt förvirrande, eftersom många alltså tror att DRI och RI är samma sak – vilket det alltså inte är. "Hajpen" om D-vitamin kommer av att vi på senare tid har förstått att detta vitamin har så många fler effekter än att ingå i skelettbildningen. Inte minst kan brist på D-vitamin påverka muskelproteinsyntesen negativt, vilket är ett nog så gott skäl till att äta fet fisk, D-vitaminberikade mjölkprodukter eller vegetariska alternativ och äggula.

Här kommer en liten sammanställning, bara för att visa skillnaderna mellan DRI och RI.  

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

BODY som e-tidning!

2 kommentarer

djjuha: Nu har det gått 2 år sedan jag frågade om den digitala tidningen. Är det inte dags nu att man bara kan köpa den digitala versionen?

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017