5 specialare: Louise Gynnerstedt tränar för bikini fitness

Publicerad

Det är viktigt att sträva mot att alltid bli bättre – och att  ha roligt på gymmet. Bikini fitness må vara den klass som enligt regelverket kräver minst muskelmassa och hårdhet, men en välbyggd kropp kommer inte gratis. För att uppnå en toppfysik krävs som alltid en strävan om att bli bättre än sist. Här visar Louise Gynnerstedt hur hon byggt en kropp som tagit henne hela vägen  till EM.

 

Övning 1: Excentriska chins
(00.30)
Hoppa upp och sträva efter att hålla kvar i toppläget 1-2 sekunder, innan du sakta och kontrollerat sänker dig ner till helt utsträkta armar. Kom ihåg att det är ryggen som jobbar och håller emot. 

Övning 2: Sidolyft med viktplattor
(01.10)
Lyft viktplattorna rakt ut på raka armar. Var noga med att driva med armbågarna – det är de som för och jobbar mot taket. Stanna i axelhöjd och håll gärna någon sekund innan du sänker ner vikterna igen. Försök slappna av i händerna och fokusera på att ha kontakt med utsida axel under hela utförandet. 

Övning 3: Upright rows fokus baksida axel
(01.50)
Fatta tag om stången med lite bredare grepp än vanliga upright rows. Armbågarna ska vara i 90 graders vinkel, och du ska stå ordentligt framåtlutad. Detta för att träffa baksida axel snarare än trapsen. Dra stången uppåt, mot bröstet, håll någon sekund i toppläget och sänk sakta ner till raka armar. 

Övning 4a: Smal benpress
(02.28)
Sätt benen tätt ihop och placera fötterna nära varandra. Bara hälarna är i plattan. Håll emot när vikten sänks mot dig, stanna i bottenläget något sekund och tryck sedan upp explosivt igen. Var noga med att jobba med hela kroppen – tryck bak skulderbladen mot ryggstödet och spänn överkroppen. Supersetta med goodmornings nedan. 

Övning 4b: Goodmornings
(03.31)
Placera stången en bit ner på ryggen. För sakta rumpan bakåt/utåt och tryck sedan sätet explosivt framåt samtidigt som du spänner rumpan allt vad du har. Supersetta med smal benpress ovan. 

Övning 5 a+b: Raka marklyft och hantellrodd
(04.08)
Ställ dig med fötterna axelbrett isär. Håll benen nästan raka när du sänker överkroppen långsamt ner. Var noga med att inte översträcka knäna, och tänk på att bromsa rörelsen med säte och baksida lår. Ta i med rumpan när du sedan squeezar upp vikten hela vägen upp till stående. Därefter gör du halva rörelsen, men stannar med överkroppen parallel med golvet och utför en rodd genom att dra armbågarna mot taket. Håll tillbaks skulderbladen – armbågarna ska löpa nära kroppen, bakåt, inte utåt. Släpp ut vikterna kontrollerat till raka armar igen, och återgå till att squeeza upp till stående som i ett rakt marklyft.  

Fakta
Namn: Louise Gynnerstedt
Aktuellt: EM, Bikini Fitness, 2018
Instagram: @louise.omega
Sponsorer: Brilliant BikiniesNocco

Tack till
Film: Andreaz Engström
Gym: Elit Skarpnäck

On
Off

0 kommentarer

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat