Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

Publicerad

Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

– Vi har blivit lärda att det är så viktigt med grönsaker, att det innehåller så mycket vitaminer och nyttigheter, svarar Eva Birath. Men växter innehåller naturligt förekommande gifter som irriterar tarmen, stör upptaget av näring och leder till inflammation i kroppen. Kostfibrer kan till exempel inte brytas ned av magen medan kött tas upp nästan helt och hållet. Kött är det bästa, mest naturliga och mest skonsamma att äta. Vegetarianer måste ta konstgjorda vitaminer för att inte få brister när de inte äter kött och probiotika för att deras magar ska klara av alla fibrer. 

Detta står förstås inte i överensstämmelse med rådande forskningskonsensus. Finns det något som helst vetenskapligt stöd för Carnivore-dieten?

– Ja visst. Massor. Problemet i dag är att det finns vetenskapligt stöd för nästan allting. Man kan inte lita blint på vetenskap, man måste förstå att också forskningen blir påverkad av ekonomiska intressen, lobby, vem som ställer frågorna och för vems räkning. Jag anser att kunskapen om kostens betydelse saknas. Till och med inom carnivore-rörelsen oroar sig folk över hur de ska få i sig C-vitamin, det har de fått för sig bara finns i inälvsmat som till exempel lever. Men det finns även i kött och äter man tillräckligt mycket så blir doserna tillräckliga. Speciellt då upptaget förbättras när man tagit bort alla växtämnen som irriterar tarmen. Jag har själv varit sjuk i autoimmuna sjukdomar och cancer, läkarna frågar aldrig någonting om hur man äter. Jag tror inte de förstår att det är kosten som gör folk sjuka, och jag tror inte de kan speciellt mycket om kost i allmänhet. Jag har legat inne på canceravdelning och där blev jag serverad socker varje dag. Vetenskapliga studier är väl bra, jag har "mina" experter som jag följer och liter på, men det är också värdefullt att prova själv för att se och lära sig hur en viss kost fungerar och påverkar en.

Fair enough! Hur kom du fram till att Carnivore var rätt för dig, vad hade du för förhoppningar på dieten och vad har du noterat för resultat?

– Till en början åt jag samma skräp som alla andra, sedan började jag med bodybuilding, där alla på den tiden åt ris och kycklingfilé, tog bort fettet helt för att vässa fram formen men brydde sig inte det minsta om några hälsoeffekter. Efter nio års tävlande lade jag karriären åt sidan för att fokusera på min hälsa. Jag ville få bukt med inflammation, som underligger så väl autoimmuna tillstånd som alla andra sjukdomar. Jag började med LCHF och bytte efter ett tag till ketogen kost, som är något striktare än LCHF med ännu mindre kolhydrater. Sedan tog jag steget till Carnivore för att bli helt fri från inflammation. Sedan dess har jag blivit av med min pollenallergi, jag har blivit lugnare, gladare och jag sover bättre. Jag har närmare till zen, naturlighet och glädje. För första gången känns mitt förhållningssätt till mat naturligt. Jag äter när jag blir hungrig, slutar när jag blir mätt. I alla andra dieter jag följt har det funnits inslag av sug, förbud, att räkna och mäta, gå in och styra och ställa på ett artificiellt och krystat sätt. Nu har maten fått en helt annan betydelse för mig, nästan som hos ett djur, instinktivt, naturligt. 

Mycket intressant Eva, även om vi på BODY kanske inte kommer att råda läsarna att sluta helt med grönsaker i första taget. Tror du att du kommer att fortsätta med carnivore för alltid, och skulle du våga rekommendera metoden?

– Det känns så just nu, metoden fungerar utmärkt för mig, jag känner mig tillfredsställd och har ingen längtan efter någon annan mat. Skulle jag i framtiden känna för att även inkludera till exempel avokado kan det förstås hända att jag gör det då. Jag skulle rekommendera metoden till vem som helst. Folk kallar det jag gör extremt men min mat gör mig frisk, medelsvenssons mat gör den sjuk. Vilket är egentligen mest extremt?

 

Eva Birath

Född: 1956

Bor: i Göteborg

Tränar: Exhale Gym

Tävlingsbakgrund och meriter:

Tävlat i bodybuilding varje år mellan 2003 och 2009. Som bäst kommit på andra plats vid Luciapokalen samt fjärde plats vid SM

En vanlig dag på The Carnivore Diet:

Jag brukar bara dricka kaffe på morgonen och förmiddagen, sedan ta två mål mat under dagen med totalt omkring 800 gram kött och 150 gram räkor. Men jag räknar inte. Jag äter när jag känner mig hungrig och äter mig mätt vid varje mål.

 

Eva Birath på Instagram

On
Off

0 kommentarer

  • Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein för effekt på träning?

    Hur mycket koffein behöver man få i sig för att det ska ge effekt på träningen? Hur mycket kaffe eller energidryck motsvarar det?

    Nyheter Anki Sundin, 2018-10-16 11:02

  • Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Därför går du inte ner (mer) i vikt

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-12 10:48

  • Ge stressmagen ett break!

    Ge stressmagen ett break!

    I dagens övning, som vi hoppas att du tar med dig även imorgon – och alla dagar efter det – får du ett enkelt verktyg som på sikt kommer att göra dig bättre rustad för livet. Att ägna sig åt andningsövningar för att få bukt med oro, stress eller en dålig mage, är väl etablerat hos stora delar av befolkningen i världen. Ändå får många i väst som ägnar sig åt meditation, andning eller alternativmedicin (som kanske inte är så alternativ i andra delar av världen) bära en ofrivillig foliehatt. Få personer idag tycks inse hur mäktig vår kraft faktiskt är, att kunna förändra vårt varande genom hur vi andas. Våga åtminstone ge det en ärlig chans!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-10-09 13:30

  • Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Är du stark nog att spela Pro Hockey? Få reda på svaret här!

    Hur mycket ren gymstyrka krävs för att spela den blixtsnabba kontaktsporten hockey på internationell proffsnivå? Står du dig mot ett NHL-proffs i gymmet?

    Nyheter Redaktionen, 2018-10-04 09:45

  • SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    SM 2018: Dag 3 - Tungviktare och medaljregn

    Tredje och sista dagen på SuperSM 2018 bjöd på bodybuilding i alla klasser – även där det inte hör hemma. Vissa tävlande läxades upp, andra blev överösta av medaljer. Välkomna inslag var par och rullstolsklassen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-30 19:52

  • SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    SM 2018: Dag 2 - Nerver, förväntningar och sportsmannaskap

    Kvinnlighet i allsköns former kröntes när Bikini Fitness, Women's Physique och Wellness Fitness avhandlades. På herrsidan avrundades dagen med en knivskarp kamp i Classic Bodybuilding.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-29 15:46

  • SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    SM 2018: Dag 1 – Veteranerna sätter standard!

    Ribban läggs högst på en gång när Svenska Mästerskapen inleder hösten. Dessutom inleds tävlingarna som sig bör med veteranerna, som visar var skåpet ska stå.

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-28 21:43

  • Strategin EFTER träningen A & O

    Strategin EFTER träningen A & O

    Följer du de grundläggande principerna för maximal muskelutveckling, eller förväntar du dig att ett utstuderat träningsupplägg på egen hand ska ta dig i mål?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-24 09:00

  • Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Öka din mobilitet och prestera bättre på gymmet

    Fladdrar knäskålarna när du böjer? Viker sig fötterna? Känns höften omedgörlig? Kanske dags att se över din rörlighet innan du försöker dig på nästa PB!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-20 09:18

  • Mr. Olympia resultat

    Mr. Olympia resultat

    Höstens tyngsta proffsshow är avklarad. Läs resultaten här!

    Nyheter Redaktionen, 2018-09-16 09:45

  • I natt startar Mr Olympia!

    I natt startar Mr Olympia!

    Joe Weider's Olympia Fitness & Performance Weekend startar klockan fyra i natt svensk tid på Orleans Casino i Las Vegas.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-09-14 11:48

  • Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Kungen av övningar. Älskad. Hatad. Överlägsen.

    Är det någon övning samtliga idrottsmän har som självklart inslag i sina uppbyggnadsperioder så är det knäböj. Du kan isolera lårmuskulaturen genom att bensparka, lårcurla och benpressa in absurdum men om ambitionen är att utveckla funktionell helhetsstyrka är denna hat-älskade övning överlägsen. Knäböj är dessutom ett av de tre delmomenten i kraftsporten styrkelyft tillsammans med marklyft och bänkpress, vilket ger oss en hint om dess relevans.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-12 14:00

  • Fuska smart

    Fuska smart

    Cheat meal eller cheat day? Ska vi över huvud taget ge oss på en ätardag? Hur bör vi tänka?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-10 13:40

  • Glöden blir bara starkare

    Glöden blir bara starkare

    Vid 46 års ålder visar Trelleborgsbaserade proffsbyggaren Oliver Adzievski inga tecken på att sakta in. Siktet är inställt på Mr. Olympia 2019.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-09-07 10:27

  • Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    Konstant och oförklarligt trött? Kramper under och efter träning?

    När vi talar om vitaminer och mineraler glömmer vi tyvärr ofta bort några pusselbitar. Låt oss ta en titt på en av de absolut viktigaste.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-09-04 10:30

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Forum

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017