Hon äter enbart kött – Eva Birath och The Carnivore Diet

Publicerad

Det råder ingen brist på kostråd och dieter i vår kära fitnessbransch. De olika metoderna och deras respektive experter motsäger ofta varandra, fast en del tycks de ändå alla vara överens om, däribland: ät mer grönsaker. Bodybuildingveteranen Eva Birath gör det motsatta i sin jakt på hälsa, fysik och välmående. Carnivore-dieten består av 100 procent kött, det vill säga även fågel, fisk och skaldjur, men ingenting annat. Inga spannmål, inget mejeri eller processad mat. Ingen frukt, inga grönsaker.

– Vi har blivit lärda att det är så viktigt med grönsaker, att det innehåller så mycket vitaminer och nyttigheter, svarar Eva Birath. Men växter innehåller naturligt förekommande gifter som irriterar tarmen, stör upptaget av näring och leder till inflammation i kroppen. Kostfibrer kan till exempel inte brytas ned av magen medan kött tas upp nästan helt och hållet. Kött är det bästa, mest naturliga och mest skonsamma att äta. Vegetarianer måste ta konstgjorda vitaminer för att inte få brister när de inte äter kött och probiotika för att deras magar ska klara av alla fibrer. 

Detta står förstås inte i överensstämmelse med rådande forskningskonsensus. Finns det något som helst vetenskapligt stöd för Carnivore-dieten?

– Ja visst. Massor. Problemet i dag är att det finns vetenskapligt stöd för nästan allting. Man kan inte lita blint på vetenskap, man måste förstå att också forskningen blir påverkad av ekonomiska intressen, lobby, vem som ställer frågorna och för vems räkning. Jag anser att kunskapen om kostens betydelse saknas. Till och med inom carnivore-rörelsen oroar sig folk över hur de ska få i sig C-vitamin, det har de fått för sig bara finns i inälvsmat som till exempel lever. Men det finns även i kött och äter man tillräckligt mycket så blir doserna tillräckliga. Speciellt då upptaget förbättras när man tagit bort alla växtämnen som irriterar tarmen. Jag har själv varit sjuk i autoimmuna sjukdomar och cancer, läkarna frågar aldrig någonting om hur man äter. Jag tror inte de förstår att det är kosten som gör folk sjuka, och jag tror inte de kan speciellt mycket om kost i allmänhet. Jag har legat inne på canceravdelning och där blev jag serverad socker varje dag. Vetenskapliga studier är väl bra, jag har "mina" experter som jag följer och liter på, men det är också värdefullt att prova själv för att se och lära sig hur en viss kost fungerar och påverkar en.

Fair enough! Hur kom du fram till att Carnivore var rätt för dig, vad hade du för förhoppningar på dieten och vad har du noterat för resultat?

– Till en början åt jag samma skräp som alla andra, sedan började jag med bodybuilding, där alla på den tiden åt ris och kycklingfilé, tog bort fettet helt för att vässa fram formen men brydde sig inte det minsta om några hälsoeffekter. Efter nio års tävlande lade jag karriären åt sidan för att fokusera på min hälsa. Jag ville få bukt med inflammation, som underligger så väl autoimmuna tillstånd som alla andra sjukdomar. Jag började med LCHF och bytte efter ett tag till ketogen kost, som är något striktare än LCHF med ännu mindre kolhydrater. Sedan tog jag steget till Carnivore för att bli helt fri från inflammation. Sedan dess har jag blivit av med min pollenallergi, jag har blivit lugnare, gladare och jag sover bättre. Jag har närmare till zen, naturlighet och glädje. För första gången känns mitt förhållningssätt till mat naturligt. Jag äter när jag blir hungrig, slutar när jag blir mätt. I alla andra dieter jag följt har det funnits inslag av sug, förbud, att räkna och mäta, gå in och styra och ställa på ett artificiellt och krystat sätt. Nu har maten fått en helt annan betydelse för mig, nästan som hos ett djur, instinktivt, naturligt. 

Mycket intressant Eva, även om vi på BODY kanske inte kommer att råda läsarna att sluta helt med grönsaker i första taget. Tror du att du kommer att fortsätta med carnivore för alltid, och skulle du våga rekommendera metoden?

– Det känns så just nu, metoden fungerar utmärkt för mig, jag känner mig tillfredsställd och har ingen längtan efter någon annan mat. Skulle jag i framtiden känna för att även inkludera till exempel avokado kan det förstås hända att jag gör det då. Jag skulle rekommendera metoden till vem som helst. Folk kallar det jag gör extremt men min mat gör mig frisk, medelsvenssons mat gör den sjuk. Vilket är egentligen mest extremt?

 

Eva Birath

Född: 1956

Bor: i Göteborg

Tränar: Exhale Gym

Tävlingsbakgrund och meriter:

Tävlat i bodybuilding varje år mellan 2003 och 2009. Som bäst kommit på andra plats vid Luciapokalen samt fjärde plats vid SM

En vanlig dag på The Carnivore Diet:

Jag brukar bara dricka kaffe på morgonen och förmiddagen, sedan ta två mål mat under dagen med totalt omkring 800 gram kött och 150 gram räkor. Men jag räknar inte. Jag äter när jag känner mig hungrig och äter mig mätt vid varje mål.

 

Eva Birath på Instagram

On
Off

0 kommentarer

  • Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Knapra brosk och skinn för friskare leder och tåligare hud?

    Är det bra att äta brosk och skinn på till exempel kyckling? Jag har hört att det är bra för lederna –och att det motverkar stretchmärken på huden som blir av träning.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-16 09:45

  • Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Håll dig frisk och förkylningsfri i höst!

    Få saker är mer förödande för träningen än att vara sjuk. Har man någon mindre skada kan man ofta träna runt den med alternativa upplägg och övningar, men är man sjuk blir det ingen träning alls gjord. Ingen träning betyder negativa resultat, eller till och med helt uteblivna sådana. Hösten och vintern är nära förestående, kanske mer nära än man vill tänka på, och det betyder för många slutet på lata dagar på stranden och i stället nya hårdsatsningar i gymmet. För att få ut så mycket som möjligt av de här satsningarna krävs att man kan träna utan ofrivilliga avbrott. Det sista man behöver är att tillbringa en vecka i sängen med hostmedicin och näsdukar.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-08-15 09:43

  • Äntligen i butikshyllorna!

    Äntligen i butikshyllorna!

    Den olidliga väntan är över och nya numret av BODY finns åter på hyllorna i en butik nära dig

    Nyheter Redaktionen, 2018-08-14 12:30

  • Vad är det med motivation?

    Vad är det med motivation?

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-08-14 09:15

  • Baksidornas baksidor

    Baksidornas baksidor

    Jag har svårt att bygga baksida lår. När jag väl tränar baksidorna så har jag såpass bra kontakt att det börjar krampa. Efteråt kan jag knappt böja mig framåt. Ett återkommande problem är smärta i ländryggen, ibland så illa som ryggskott. Dock händer det inte mycket med muskelns utveckling. Tränar jag fel?

    Nyheter Robin Anzengruber, 2018-08-11 11:05

  • Äntligen nytt nummer av BODY!

    Äntligen nytt nummer av BODY!

    Om bara några dagar landar nya numret! Här kommer en liten förhandstitt på innehållet, som i vanlig ordning bjuder på en hel del massa. Sommaren är inte slut än, men de flesta har fått börja fundera på att ta sig tillbaka till vardag med jobb, skola och gym. Dags att ta i med hårdhandskarna på träningen igen! 100 sidor inspiration för alla som förbättrar sin kropp. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-08 15:45

  • Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui klar för Mr. Olympia

    Antoni Khadraoui från Uppsala kommer att tävla på årets Mr. Olympia. På bilderna skriver han på kontrakten i sällskap av sin bodybuildingmentor, BODY:s grundare Ove Rytter.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-08-07 16:00

  • Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Outnyttjad potential - snabba gainz!

    Styrketräningen du inte kör, som förbättrar prestationen i all övrig träning!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-05 15:15

  • Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Vad är kroppsfett? Hur mäter vi det och vad är hälsosamt?

    Fett är en del i människans grundstruktur tillsammans med bland annat muskler, vatten, ben och organ där samtliga komponenter är avgörande för vår hälsa. I synnerhet mängden fett är direkt relaterad till fysiskt välmående och prestationsförmåga. BODYs Linda Ericson berättar här om våra olika typer av kroppsfetter, vad som räknas som hälsosamma nivåer och hur vi gör för att mäta det.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-08-03 11:20

  • Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Större bröst med punktträning? BODYs träningsexpert Abbe Benaouda svarar

    Mina bröstmuskler växer inte i volym vid bröstbenets mitt. Hur bör jag lägga upp min träning om jag vill öka bröstmuskelns volym just vid bröstbenets mitt? Går det att punktträna bröstmuskeln?

    Nyheter Abbe Benaouda, 2018-08-01 11:00

  • The Hunger Games. Vad styr?

    The Hunger Games. Vad styr?

    En vanlig missuppfattning är att hunger styrs utifrån hur tomt eller fullt det är i magen. I själva verket regleras den i allra högsta grad av hormoner. Linda Ericson berättar om de två viktigaste spelpjäserna.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-30 12:58

  • 5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    5 tillgängliga sätt att maxa din fettförbränning

    Det spekuleras mycket kring fenomenet viktnedgång och fettförbränning i allehanda träningsforum, gymsällskap och antagligen även i de flesta fikarum. Temat är konstant glödhett och frågeställningen i stort sett alltid densamma: Hur maximerar vi fettförbränningen?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-26 14:30

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Krönika: Vart är vi på väg?

1 kommentar

Hancic: Instämmer till fullo Fedrik! Jag har ställt precis samma fråga senaste åren - vart är vi på väg? Alltid lika kul att lyssna på dig som att läsa det du skriver. /Hancic

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden

  • BODY 404, augusti

  • BODY 403, maj 2018

  • BODY nr 1 2018

  • BODY 401, december 2017

  • BODY Mat, Nummer 1

  • BODY 400, november 2017

  • BODY 399, oktober 2017