Majestätiska magrutor

Publicerad

Det är mer eller mindre självklart att bjuda in just Mohamed Ali att dela med sig av sin filosofi kring magträning.

Proffskortet må inte vara Mohameds ännu, men hans magrutor har redan blivit utnämnda till världens bästa ett flertal gånger av olika internetsidor och nättidningar inom fitness. Magmusklerna är därmed föga förvånande något som Mohamed lägger stort fokus på i sin träning. Tre gånger i veckan i snitt får de extra uppmärksamhet, antingen i kombination med en annan muskelgrupp eller som ett eget träningspass.

– Jag tränar mage i regel varannan dag, ofta blir det åtta övningar, förklarar han sakligt.

Mohamed förklarar vidare att han delar upp magträningen i tre sektioner; inledningsvis utförs tre olika övningar för de nedre magmusklerna, sedan tre övningar för de övre magmusklerna för att sedan avslutas med två övningar för sidorna.

– Jag kör sällan enbart kroppsvikt under magövningar utan lägger gärna till extra vikt eller använder mig av magmaskiner, så att jag kan träna magmusklerna extra tungt, fortsätter han.

Mohamed föredrar att ligga runt åtta till tio repetitioner i de flesta övningar för magen. Detta för att hans filosofi är att träna magen tungt, så att magmusklerna ska bli både starka och stora.

Följ med under BODYs fotosession med Mohamed Ali nedan i videon nedan:

Kontakt

Att få kontakt med magen när man tränar den är ett måste, förklarar Mohamed. För att lyckas med detta menar han att det är viktigt att aldrig tappa anspänningen i musklerna. 

– Jag håller ett jämnt tempo och släpper aldrig spänningen igenom hela övningen, berättar han. 

Takten är bra att hålla jämn, så slipper han tänka på att hålla ett visst tempo under en specifik del av rörelsen. Då kan koncentrationen istället läggas ännu mer på kontakten med magmuskulaturen. Dessutom vill Mohamed utnyttja hela rörelsebanan, vilket han optimerar genom andningen.  

– Jag andas ut för att kunna kontrahera till max, förklarar han. 

Läs mer om Mohameds magträning och öppnandet av en egen kosttillskottsbutik (där han kommer att erbjuda kostrådgivning, coachning och personlig träning) i BODYs augustiutgåva – ute nu i en butik nära dig!

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av BODYs besökare

Body diskuterar: Går alkohol och träning ihop eller inte?

1 kommentar

Sinaen: Lätt sagt men ni sa tidigare att man har olika tolerans, Jag skulle säga att redan vid så små mängder som 2-4 cl starksprit (om man räknar ut innehållet från de man dricker) blir man lidande i...

Twitter

Facebook

Artikelkommentarer


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 399, oktober 2017

  • BODY 398, september 2017

  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017