Antonia Pesevski
Elit Nutrition – kosttillskott av högsta kvalitet Better Bodies Headorama hair & tattoo: En salong med internationell atmosfär i hjärtat av Malmö

Lövbiffsrullader, rostade rödbetor & pepparrot

2017-07-20 17:17 av Antonia Pesevski

20217177_10155521158867387_774193338_n.jpg
Oxrullader är En klassiker och här nedan följer en modernare och fräsch, variant med hälsosam tappning! Enjoy :)

Har ätit den mest fantastiska middagen som jag vill tipsa om! Oxrullader är ju något som man (jag) växt upp med som husmanskost och jag blir sådär nostalgiskt sugen på det då och då i livet. Hade lite lövbiff över, förkokta rödbetor i kylen och slängde ihop nedan recept och det blev SÅ gott! Har glömt hur perfekt pepparrot gifter sig med vissa andra smaker. Även det en nostalgisk smak för mig.


Inte nog med hur god rätten är- den är verkligen gjord "hälsosam med finess" - då man inte kan klaga på näringsinnehållet. Bra råvaror och tillagning. Nyttigt & gott - bästa kombon! I den klassiska varianten "kokas" rulladerna även upp i gräddsås eller dylikt - om ni önskar mer sås men ändå vill hålla energiintaget lägre kan jag rekommendera Milda Mat 4% som funkar bra istället för grädde i maten när man vill göra grytor/sås.


Då jag var galet hungrig har jag kört en snabb(stek)variant och inte låtit rulladerna stå och koka (gotta till sig), utan endast stekt upp dem (och jag gillar ju mitt oxkött lätt rosa). Fyllningarna går ju att variera i det oändliga - senap, pesto, lök, inlagd gurka, bacon, vitlök, soltorkad tomat, katrinplommon, äpple, ansjovis, kapris, fetaost/andra sorters ost osv, är bara ett axplock på andra ingredienser än de jag använder nedan.


Som oftast har jag höftat så har inga direkta mått.
Du behöver:
Lövbiff ( jag körde ca 180 g som för mig gav 3 rullader)
Fyllning:
Lufttorkad skinka ( En lightvariant från Linessa som LIDL har)
Cream Cheese (jag använde mig av en light- variant)
Pepparrot (riven på tub)
Tillbehör:
förkokta rödbetor (jag käkade ca 500 g förkokta. eller välj andra rotfrukter, /klassiska kokta potatis)
Pepparrotssås ( rör ihop yoghurt naturell, pepparrot, salt, örtkrydda och eventuellt lite vitlökskrydda - smaka av styrkan)
Inlagd gurka (jag gillar cornichorner eller "Delikatessgurka" från Plivit Trade som har riktigt bra värden dvs man kan äta en hel burk med lite energiinnehåll och utan socker ;)
Sallad efter behag - jag gillar babyspenat, så det har jag nästan alltid på tallriken. Dessutom innehåller det massa nyttigheter.


Gör såhär:
Börja med att ugnsrosta rotfrukterna eller koka potatisen (Beroende på vad för tillbehör du vill ha till) - Eftersom rödbetorna redan var kokta,så klyftade jag upp och ugnsrostade dem på ca 225 grader i ca 20 min - sista 10 satte jag på grill för de skulle bli lite mer krispiga på ytan.
Förbered såsen genom att blanda ihop ovan ingredienser och smaka av.
Förbered rulladerna - Lägg ut lövbiffsbitarna med en skiva lufttorkad skinka över. Bre sedan ett litet lager cream cheese över och därefter pepparroten. Skinkan är oftast salt i sig, så mer behövs oftast inte.
Rulla ihop lövbiffen till en rullad och tryck igenom en tandpetare.
När rotfrukten eller potatisen är nästan klart - stek upp rulladerna på vardera sida. För mig som gillar att ha det lite rosa i mitten så går detta väldigt snabbt.


Vill man ha oxrullader i sås - som klassikern - är det nu man häller över Milda/grädde och lite vatten, eventuellt buljongtärning, soja och lite kryddor och låter stå och puttra några minuter.


Servera direkt med tillbehören!


Då jag höftat är inte detta helt 100% korrekt, men Ungefärliga näringsinnehåll för min portion:
F 14
K: 36
P: 54
Kcal: 450 ca


MUMS!


P&K
Antonia

20206330_10155521159092387_1877840182_n.jpg
20270016_10155521159062387_172554240_n.jpg
Såhär tjusigt fixar du fyllningen och rulladerna!
20197077_10155521158872387_1846615935_n.jpg

  • Skriv en kommentar

    Ditt namn

    Skicka kommentar

Här i BODYs bloggar ansvarar medlemmarna själva för vad de skriver. Här gäller inte det utgivaransvar som finns på Body.se. Läs våra regler.

Senaste inlägg


Det finns många tunga skäl att prenumerera

BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.

Varje månad i BODY

  • De bästa styrketräningstipsen
  • Nyheter från hela världen
  • Forskning om träning och kost
  • Frågor & svar
  • Tävlingar
  • Personporträtt med de som har lyckats
  • Kostråden för mer muskler och mindre fett
  • Skvaller från fitness- och bodybuildingvärlden
  • BODY 397, augusti 2017

  • BODY 396, juli 2017

  • BODY 395, juni 2017

  • BODY 394, maj 2017

  • BODY 393, april 2017

  • BODY 392, mars 2017

  • BODY 391, februari 2017