Detta är vetenskaplig bodybuilding

Publicerad

Kan du skilja vetenskap från bro science? Exakt så här säger vetenskapen att man bäst bygger muskler

I mars 2015 publicerade Journal of Sports Medicine and Physical Fitness en stor litteraturstudie där forskare från Nya Zeeland granskat all relevant vetenskaplig litteratur om hur man bäst bygger muskler utan doping. Detta är huvudprinciperna i den vetenskapligt belagda naturliga kroppsbyggningen:

Muskelgrupper ska tränas två gånger per vecka eller mer, med totalt 40-70 repetitioner. Merparten av träningen ska ske med 6-12 repetitioner per set på en intensitet som motsvarar 70-80 procent av den tyngsta vikt byggaren klarar. Högre träningsvolym kan passa avancerade kroppsbyggare. I så fall bör man träna muskelgruppen oftare för att undvika en alltför hög volym per träningstillfälle.

Basövningar som använder flera av kroppens leder ska utgöra kärnan i träningen och kompletteras med mer isolerande övningar för specifika kroppsdelar efter behov.

1-3 minuters vila mellan set är tillräckligt, men längre vilotider fungerar också. Rörelsetempot ska tillåta muskulär kontroll över vikten, vilket motsvarar en koncentrisk fas på 1-2 sekunder och en excentrisk fas på 2-3 sekunder. Full rörelsebana och korrekt form ska prioriteras och man bör endast träna till utmattning i isolerande kompletteringsövningar.

Kardiovaskulär träning ska användas för att tappa kroppsfett under tävlingsförberedelser. Man bör använda den lägsta dos kardiovaskulär träning som producerar tillräcklig träningseffekt, för att minimera att den kardiovaskulära träningen påverkar effekterna av styrketräningen. Blockträning och periodisering visar lovande resultat.

Källa: The Journal of Sports Medicine and Physical Fitness

 

En motsvarande litteraturstudie om kost och kosttillskott under tävlingsförberedelser publicerades i maj 2014. Detta är huvuddragen från den studien:

Energiintag bör sättas till en nivå som låter muskelbyggaren tappa 0,5 till 1 procent av sin kroppsvikt per vecka, för att spara muskelmassa så effektivt som möjligt. 

De flesta men inte alla kroppsbyggare svarar bäst på ett proteinintag som motsvarar 2,3-3,1 gram protein per kilo fettfri kroppsmassa. 15-30 procent av energin ska komma från fett, och resterande från kolhydrater. 

Tre till sex måltider per dag, med ett mål mat som innehåller 0,4-0,5 gram protein per kilo kroppsvikt ska intas före och efter träningspasset för att maximera teoretiska fördelar med näringsämnestiming. Ett område som utöver denna rekommendation inte tycks påverka fettförbränning, eller muskelsparande. 

Kreatin, koffein och beta-alanin är de kosttillskott som har tydligast bevisad effekt, relevant för just tävlingsförberedelser. 

Uttorkning och elektrolytmanipulering dagarna innan tävling är inte vetenskapligt förankrat och kan vara skadligt för både hälsan och utseendet. I fall det ska användas bör det testköras i god tid innan tävlingen och deras effekt ska bedömas individuellt. 

Kroppsbyggare bör vara medvetna om risken att utveckla störningar i kroppsuppfattningen och ha tillgång till lämpliga experter på mental hälsa. 

Källa: Journal of the International Society of Sports Nutrition

On
Off

0 kommentarer

  • Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    Purfärska nyheter om vårt mest älskade livselixir

    För några årtionden sedan ansågs kaffe inte vara något man drack med hälsan i åtanke. Alla drack det, men "visste" samtidigt att det inte var speciellt bra för kroppen. I dag vet vi bättre.

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-21 12:40

  • Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Muskler som sackar efter? Kanske dags att syna träningen i sömmarna!

    Obalanser i den muskulära utvecklingen? Sluta skyll på genetiken och försök gör något åt dem istället. Linda Ericson berättar hur.

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-18 11:35

  • Minska stressen, maxa återhämtningen

    Minska stressen, maxa återhämtningen

    Denna enkla övning aktiverar din avslappningsrespons för minskad stress, bättre återhämtning, nedvarvning och sömn.

    Nyheter Anders Eriksson, 2018-07-17 15:24

  • Den bästa curlversionen du inte kör

    Den bästa curlversionen du inte kör

    Större armar står på de flesta gymbesökares önskelista, men hur får man de envisa underarmarna att växa? Testa denna superövning och lägg in en extra växel i armbyggningen!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-15 10:00

  • Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Vågar du skippa maskinerna en dag?

    Träning med egna kroppen som motstånd låter kanske inte så hett, men har du en gång provat en klurigare variant av någon basicövning så vet du exakt hur vansinnigt jobbigt det kan vara. Så... vågar du skippa gymet idag?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-13 11:50

  • Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Men DU får väl inte äta det där? Du tränar ju!

    Om det är på något område vi slagit en rejäl tankevurpa så är det på området nutrition och dess inverkan på både vår vikt och våra träningsresultat. Vi kan se en tydlig paradox där vi, i takt med att vi intensifierar vår träning eller beslutar oss om att skala X antal överflödiga kilon, gör kosten till ett slags fiende som ens det minsta felavvägd skulle kunna fördärva precis allt vi slitit för, på bara ett ögonblick. Jag möter det själv ofta i min vardag. Inte sällan vill man pådyvla mig sin subjektiva bild av fitness och byggning som ett slags självspäkning:

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-12 10:10

  • Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Lurar du dig själv med innehållsdeklarationer?

    Undviker du kemikalier och outtalbara ord i innehållsförteckningar? Kolla in det här.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-11 13:44

  • Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    Ta ut svängarna för fullständig muskelutveckling

    I allmänna rekommendationer för styrketräning påtalas det ofta att man bör utföra en övning med fullt rörelseomfång, från full kontraktion av muskeln till full utsträckning. Både för rörlighet och minskad skaderisk, men även för styrka och hypertrofi i muskelns hela längd. Ändå ser man ofta tränande i gymmen lägga på avsevärt tyngre belastning än vad de skulle klarat av med en fullständig rörelse och utföra övningen bara i en del av rörelseomfånget. 

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-10 10:08

  • Starkare core för ett bättre game

    Starkare core för ett bättre game

    En stark core förbättrar dina utsikter –både i prestation och när det kommer till ett eftersträvansvärt sexpack. Linda Ericson ger dig lite basics att plocka med till gymet nästa gång!

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-09 11:20

  • En ny faktor i fitness

    En ny faktor i fitness

    Träning, kost och återhämtning. Vi trodde vi hade allt uträknat. Men sköter du denna nya plikt? Den kanske är viktigare än vi trott!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-08 11:40

  • Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Djungeln av probiotika. Hur navigerar du?

    Det är mycket prat om tarmflora nuförtiden. Utbudet av probiotiska produkter är definitivt inget man skämtar om, men när är det egentligen påkallat att använda probiotika –och när kan man helt enkelt strunta i det?

    Nyheter Linda Ericson, 2018-07-07 12:40

  • De åt tills de dog

    De åt tills de dog

    Tre bisarra dödsfall inom Competitive eating

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-06 14:02

  • 10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    10 tips för dig som har svårt att öka i kroppsvikt och muskelmassa

    Det går knappt en dag utan att man hör talas om eller läser om personer som har svårt att gå ner i vikt, trots att de tycker att de äter så lite att de borde gå ner. En grupp som ofta blir bortglömda är de som har problem åt motsatt håll. De som vill gå upp i vikt och lägga på sig muskler och kroppsvikt, men som har stora besvär att göra det. De som ofta upplever att de måste tvinga i sig maten, och ändå händer det knappt något på vågen. Inom kroppsbyggningen brukar sådana personer kallas "hardgainers".

    Nyheter Andreas Abelsson, 2018-07-05 12:20

  • Träna en sida i taget!

    Träna en sida i taget!

    Har du ledsnat på att slentrianmässigt avverka de gamla vanliga, klassiska övningarna? Har muskeltillväxten börjat dansa motvals och pumpet du tidigare åtnjutit blivit mer av ett trevligt minne? 
Lösningen på detta problem kan mycket väl stavas unilateral träning och om du inte redan har kläm på vad det innebär så ska vi försöka klargöra både vad konceptet innebär samt hur du kan implementera detta rent praktiskt i din träningsrutin.

    Nyheter Jonas Trollvik, 2018-07-04 11:25

  • Tre superprogram från styrkevärlden

    Tre superprogram från styrkevärlden

    Redo att bli rejält mycket starkare? Här är tre ökända träningsprogram från styrke- och idrottsvärlden som garanterar resultat (om du har pannben nog att ta dig genom dem)!

    Nyheter Redaktionen, 2018-07-03 13:50

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat